کد خبر: ۱۱۲۸۸۴
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۹ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۶

جنایات آمریکا؛ از هیروشیما تا صنعا

روزهای 6 و 9 اگوست هیچگاه از تقویم پاک نخواهد شد. وقتی آمریکایی ها دو بمب قول پیکر خود را بر سر مردم بی دفاع ژاپن سرازیر کردند و با بمباران هسته ای و شیمیایی، دو شهر «هیروشیما» و «ناکازاکی» ژاپن را درسال 1945 هدف قرار دادند ، بیش از 200 هزار نفر جان باختند.
به گزارش شیرازه، روزهای 6 و 9 اگوست هیچگاه از تقویم پاک نخواهد شد. وقتی آمریکایی ها دو بمب قول پیکر خود را بر سر مردم بی دفاع ژاپن سرازیر کردند و با بمباران هسته ای و شیمیایی، دو شهر «هیروشیما» و «ناکازاکی» ژاپن را درسال 1945 هدف قرار دادند ، بیش از 200 هزار نفر جان باختند. طبق گزارش‌های منتشرشده بخش عمده‌ای از قربانیان این حملات توسط آمریکا را غیرنظامیان ژاپنی تشکیل می دادند. افزون براین،‌ تشعشعات رادیواکتیو ناشی از بمب‌های استفاده شده، تا به امروز صدها هزار ژاپنی را به اشکال مختلفِ معلولیت دچار کرده است. فاجعه هیروشیما و ناکازاکی تنها نمونه کوچکی از جنایت‌های ضد حقوق بشری ایالات متحده آمریکا به شمار می‌رود. نگاهی گذرا به اقدامات نظامی ایالات متحده آمریکا در خارج از مرزهای این کشور طی چند سال اخیر حاکی از آن است که واشنگتن برخلاف آنچه که همواره ادعا می‌کند،‌ پرچمدار نقض حقوق بشر و حقوق بشردوستانه بوده است. آمریکایی‌ها ثابت کرده‌اند که برای تحقق اهداف شوم و توسعه‌طلبانه خود در نقاط مختلف جهان به بدیهی‌ترین اصول انسانی نیز پایبند نیستند. در این نوشتار ، تلاش شده سیاهه ای از اقدامات کلان جنگ طلبانه آمریکا که از شروع قرن بیست و یکم در غرب آسیا صورت گرفته است ، برای تنویر افکار عمومی در شرایطی که آمریکا با حربه حقوق بشر ، استقلال کشورها را نشانه رفته است،آورده شود.

جنگ افغانستان با بیش از 100 هزار قربانی

آمریکایی‌ها علاوه بر جنایت‌هایی که در طول تاریخ مرتکب شده‌اند، طی قریب به دو دهه گذشته یعنی از سال 2000 تاکنون با اتخاذ سیاست‌های جنگ‌طلبانه در قبال بسیاری از کشورها،‌ صدها هزار نفر را قربانی عملیات‌های نظامی متجاوزانه خود کرده‌اند. ارتش آمریکا در اکتبر سال 2001 به بهانه مبارزه با گروه تروریستی طالبان و نابودی سرکرده آن یعنی «أسامه بن لادن» افغانستان را هدف حملات نظامی گسترده قرار داد. آمریکایی‌ها حادثه 11 سپتامبر را دستاویزی برای توجیه عملیات تجاوزکارانه خود در افغانستان قرار دادند تا از این طریق، احساسات افکار عمومی در قبال جنایت‌هایی که در افغانستان مرتکب می‌شوند، جریحه‌دار نشود. تجاوز نظامی ایالات متحده آمریکا به افغانستان درحالی اتفاق افتاد که شمار زیادی از عوامل حادثه 11 سپتامبر از اتباع عربستان سعودی بودند. با این حال، مقامات واشنگتن به جای مقابله با عوامل اصلی این حادثه، آن را دستمایه تحقق اهداف سیاسی خود قرار دادند.

هرچند که مقامات ارشد آمریکایی هدف اصلی خود به افغانستان را مبارزه با تروریسم اعلام کرده بودند، اما حملات انجام‌شده در این کشور عمدتا مناطق مسکونی آن را هدف قرار می‌داد. ازهمین‌روی، طبیعی بود که در نتیجه این جنگ شمار زیادی از غیرنظامیان افغانستان قربانی شوند. به دلیل اعمال نفوذ ایالات متحده آمریکا در سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی حقوق بشری، هیچگاه آمار دقیقی از تلفات گسترده در صفوف غیرنظامیان افغانستان منتشر نشد. با این وجود، طبق اعلام دانشگاه «براون» آمریکا از زمان آغاز جنگ افغانستان در سال 2001 بیش از 100 هزار نفر در این کشور کشته‌ شده‌اند. این دانشگاه همچنین اعلام کرده است که تعداد زخمی‌های ناشی از جنگ افغانستان نیز همین میزان برآورد می‌شود. بنابراین، حملاتی که روزی به بهانه ریشه‌کن کردن تروریسم در افغانستان انجام شد، امروز این کشور را به جولانگاه تکفیری‌ها تبدیل و صلح، ثبات و امنیت را از آن سلب کرده است.

یورش به عراق و تلفات سنگین غیرنظامیان

ارتش ایالات متحده آمریکا در مارس 2003 و در ادامه سیاست‌های جنگ‌طلبانه خود تحت رهبری «جرج بوش» به عراق حمله‌ کرد. آمریکایی‌ها این‌بار هم برای توجیه اقدام متجاوزانه خود به افکار عمومی آدرس غلط داده و مدعی شدند که وجود تسلیحات کشتار جمعی در عراق و مشارکت آن در حادثه 11 سپتامبر، از عوامل اصلی عملیات نظامی در این کشور محسوب می‌شود. عملیات نظامی آمریکا در عراق موجب شد تا در همان سال‌های اولیه پس از این عملیات، بیش از 120 هزار عراقی کشته شوند. طبق آخرین گزارش‌ها، بیش از 50 درصد از قربانیان را زنان و کودکان عراقی تشکیل می‌دهند. علاوه براین، حملات آمریکایی‌ها به عراق همچون افغانستان رهاوردی جز گسترش تروریسم و افراطی‌گری در این کشور به دنبال نداشت. اوضاع امنیتی در عراق پس از حملات آمریکا به قدری رو به وخامت نهاد که روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت» با انتشار مطلبی نوشت: «تعداد عراقی‌هایی که در دوره صدام کشته می‌شدند، به مراتب کمتر از شمار افرادی است که پس از سرنگونی وی در عراق جان می‌دهند». براساس گزارش‌های منتشرشده توسط سازمان‌های بین‌المللی، از سال 2006 تاکنون هرساله بیش از 2 هزار نفر از نظامیان و غیرنظامیان عراقی براثر انفجارهای انتحاری و دیگر اقدامات تروریستی کشته می‌شوند؛ فاجعه‌ای که در واقع، سوغات تلخ جنگ آمریکا در عراق به حساب می‌آید.

تداوم جنایات تحت عنوان ائتلاف ضد داعش


حدود دو سال و نیم پیش مقامات آمریکایی از تشکیل ائتلافی تحت عنوان ائتلاف بین‌المللی مبارزه با داعش خبر دادند. واشنگتن مدعی شد که هدف از تشکیل این ائتلاف، نبرد با گروه‌های تروریستی ـ تکفیری در سوریه و عراق است. این درحالی است که با آغاز عملیات‌های نظامی ائتلاف آمریکایی در عراق، به طرز عجیبی غیرنظامیان، یکی پس از دیگری قربانی شدند. آخرین گزارش‌های منتشرشده درباره نتایج عملیات‌های ائتلاف آمریکایی به ضد داعش نشان می‌دهد که تاکنون حدود 2 هزار غیرنظامی عراقی درجریان این عملیات‌ها جان خود را از دست داده‌اند. علاوه براین، در طول این مدت آمریکایی‌ها تعدادی از پایگاه‌های نظامی در عراق را هدف قرار دادند که به دنبال آن نیز صدها نظامی کشته شده‌اند؛ هرچند که پس از هریک از این حملات متعمدانه، مدعی می‌شوند که عملیات، به صورت اشتباهی انجام شده است، به عنوان نمونه حدود یک سال و نیم پیش بزرگترین پایگاه ارتش عراق در شهر «الرمادی» واقع در استان «الأنبار» هدف حملات جنگنده‌های ائتلاف آمریکایی قرار گرفت و ده‌ها نظامی کشته و زخمی شدند.

آمریکا و تبدیل پاکستان به قتلگاه غیرنظامیان


جنایت‌های ایالات متحده آمریکا در پاکستان تقریبا به آنچه که در افغانستان طی سال‌های اخیر شاهد بودیم، شباهت دارد. آمریکایی‌ها که به بهانه کمک به دولت پاکستان در نبرد با گروه‌های تروریستی ـ تکفیری، سال‌هاست در این کشور عملیات نظامی انجام می‌دهند، هزاران نفر از شهروندان پاکستانی را به کام مرگ کشانده‌اند. طبق اعلام دانشگاه «براون» آمریکا در نتیجه سلسله اقدامات و عملیات‌های نظامی این کشور در پاکستان طی سال‌های اخیر بیش از 120 هزار نفر قربانی شده‌اند. این دانشگاه همچنین اعلام کرده است که عملیات‌های آمریکا در پاکستان قریب به بیش از 100 هزار زخمی از میان غیرنظامیان برجای گذاشته است.

کشتار غیرنظامیان سوری با تشکیل ائتلاف نمایشی


با آغاز بحران سوریه در سال 2011 آمریکایی‌ها با حمایت‌های مالی و تسلیحاتی گسترده از گروه‌های تروریستی ـ تکفیری مختلف در این کشور، به صورت غیرمستقیم در قربانی شدن هزاران نفر از نظامیان و غیرنظامیان سوری نقش‌آفرینی کردند. با این حال، پس از آنکه تروریست‌های تکفیری نتوانستد باوجود تمامی امکاناتی که در اختیار داشتند، دولت مشروع سوریه به ریاست بشار اسد را سرنگون کردند، آمریکایی‌ها با تشکیل ائتلاف نمایشی ضد داعش به صورت مستقیم در سوریه وارد عمل شدند. سلسله عملیات‌های هوایی جنگنده‌های ائتلاف آمریکایی در سوریه تاکنون به کشته و زخمی شدن هزاران نفر منجر شده است. آخرین گزارش‌ها حاکی از آن است که آمریکایی‌ها از زمان آغاز عملیات متجاوزانه خود در سوریه بیش از 2 هزار غیرنظامی را قربانی کرده‌ و صدها تَن دیگر را نیز زخمی کرده‌اند. عملیات نظامی ائتلاف آمریکایی درحالی همچنان ادامه می‌یابد که دولت دمشق بارها با ارسال نامه‌هایی جداگانه به دبیرکل سازمان ملل متحد و شورای امنیت این سازمان، خواستار توقف فوری این عملیات تجاوزکارانه شده است.

به عنوان نمونه، جنگنده‌های ائتلاف آمریکایی سال گذشته مدرسه «البادیه» در محور غربی استان الرقه را هدف حملات هوایی خود قرار دادند. این حملات به کشته شدن اعضای بیش از 50 خانواده سوری که به آن مدرسه پناه برده بودند، منجر شد. بمباران گسترده روستای «الهیشه» در سوریه و کشتار دسته‌جمعی ساکنان آن نیز ازجمله دیگر نمونه‌های جنایت‌های آمریکا علیه غیرنظامیان سوری به شمار می‌رود. آمریکایی‌ها در آخرین جنایت هولناک خود علیه غیرنظامیان سوری، با بمباران استان «دیرالزور» 100 کودک سوری را قتل عام کردند.

نقش‌آفرینی در نسل‌کشی شیعیان یمن


حدود دو سال و نیم از حملات رژیم سعودی به مردم بی‌دفاع و بی‌گناه یمن سپری می‌شود. در طول این مدت، سعودی‌ها تنها مناطق مسکونی و زیرساخت‌های یمن را آماج حملات هوایی و توپخانه‌ای خود قرار داده‌اند. ایالات متحده آمریکا در طول این مدت در قامت حامی اصلی سعودی‌ها در ارتکاب جنایت‌ علیه غیرنظامیان یمنی ظاهر شده است. ارائه حمایت‌های تسلیحاتی گسترده توسط آمریکا به عربستان سعودی و استفاده از همین تسلیحات در جنگ علیه یمن، اثرات ویران‌گری را در این کشور برجای گذاشته است.

طبق اعلام سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی حقوق بشری، جنگ علیه یمن تا به امروز بیش از 35 هزار شهید و قریب به 30 هزار زخمی برجای گذاشته است؛ آمار هولناکی که بدون شک آمریکایی‌ها در تحقق آن نقش بسزایی را ایفا کرده‌اند. آمریکایی‌ها با وجود مشاهده حجم گسترده‌ای از نقض حقوق بشر و حقوق بشردوستانه در یمن توسط عربستان سعودی، به انعقاد قرارداد تسلیحاتی به ارزش 110 میلیارد دلار با این رژیم مبادرت ورزیدند؛ اقدامی که بسیاری از مؤسسات حقوق بشری نسبت به آن هشدار دادند و خواستار عدم اجرای این توافقنامه برای توقف حمام خون در یمن، شدند.

اینها همه بخش کوچکی از جنایات آمریکاست که امروز در جایگاه مدعی حقوق بشر نشسته و تلاش می کند با همین ابزار ، کشورهای مستقل و مخالف سیاست های خود را با چالش روبرو کند. نباید تصور کرد آنچه آمریکا در هیروشیما و ناکازاکی در ششم و نهم آگوست 1945 در ژاپن انجام داد ، محصول شرایط دوران جنگ جهانی دوم و فضای بحرانی جهان در آن مقطع بود، امروز هم که نظام بین الملل هر گونه جنگ و تجاوز را محکوم می کند و به تعبیر دیگر دوران جنگ های کلاسیک و آنارشی در نظام بین الملل گذشته ، باز قدرت های سلطه گری همچون آمریکا از همین ابزار کهنه در قالب جدید استفاده می کنند و حیات کودکان و زنان بی گناه عراقی ، سوری ، یمنی و...... را تهدید می کنند.
منبع: فارس
نظرات بینندگان