کد خبر: ۱۱۲۸۹۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۷ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۶
از حشره کش تا مسواک و آدامس؛

فهرست بنجل‌های وارداتی از ترکیه منتشر شد+ جدول

آدامس، شامپو، دستمال، واکس، حشره کش، مجسمه، کمربند، قرقره، زیرانداز، میخ، مسواک، دگمه، زیپ و شانه از جمله کالاهایی هستند که برای وارداتشان ارز صرف شده است.
به گزارش شیرازه، در ۴ ماهه اول امسال، انواع و اقسام اجناس بنجل و غیرضروری از کشور ترکیه وارد ایران شده که نتیجه سیاست‌های نادرست دولت یازدهم خصوصاً وزارت صنعت بوده است.

سیاست‌ درهای بازی که وزارت صنعت دولت یازدهم در ۴ سال گذشته خصوصا در قبال کشور ترکیه در پی گرفت، اکنون نتیجه خود را در واردات حجم عظیم کالاهای بنجل ترک نشان داده است.

دولت یازدهم در سال ۱۳۹۳ توافق تجارت ترجیحی با ترکیه را امضا و اجرا کرد که طبق آن، واردات ده‌ها قلم کالای وارداتی از ترکیه مشمول تعرفه گمرکی شد.

ترکیه از سوی دیگر با اخذ مجوز از دولت، اقدام به راه‌اندازی و توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای در ایران کردند و بدین ترتیب به طور مویرگی از بازار لوازم مصرفی ایران کسب مطلع شدند. بر پایه همین اطلاعات بود که ترک‌ها توانستند در مذاکرات با مسئولان وزارت صنعت دولت یازدهم، دست بالاتر داشته باشند و توافق تجارت ترجیحی را به نفع خود رقم بزنند.

در آخرین اقدام ناپخته دولتمردان یازدهم، چند هفته پیش مرکز تجارت جهانی ترکیه در ایران با حضور رئیس سازمان توسعه تجارت کشورمان افتتاح شد که مرکزی برای بازاریابی کالاهای ترکیه‌ای در ایران است.

متاسفانه با وجود انتقادات فراوان به راه‌اندازی مرکز تجاری ترکیه در کشورمان، مسئولان وزارت صنعت به طور تمام‌قد از این اقدام دفاع کرده و آن را قانونی خوانده‌اند.

در مجموع، نتیجه این سیاست‌های اشتباه و ضد تولید ملی در ۴ سال وزارت نعمت‌زاده، این شده که اکنون ایران به مقصد کالاهای بنجل و غیرضروری ترک تبدیل شود؛ کالاهایی که تولید آنها در کشورمان  به راحتی قابل انجام است اما متاسفانه به علت سهل‌انگاری دولت یازدهم، تولیدکنندگان داخلی قربانی واردات انبوه کالاهای ترکیه‌ای شده‌اند.

در جدول زیر، نمونه‌ای از کالاهای بنجل وارداتی از ترکیه در ۴ ماه اول امسال منتشر شده است.

برای مشاهده تصویر در سایز اصلی روی آن کلیک کنید

فهرست بنجل‌های وارداتی از ترکیه منتشر شد+ جدول
منبع: مشرق
برچسب ها: واردات ، ترکیه ، ایران ، جدول
نظرات بینندگان