کد خبر: ۱۱۲۹۲۰
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۱ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۶
در بیمارستان نمازی انجام شد

انجام نخستین عمل جای‌گذاری استنت تراشه کودکان در کشور توسط پزشکان شیرازی

نخستین عمل جایگذاری استنت تراشه کودکان در ایران به همت پزشکان بیمارستان نمازی شیراز انجام شد.
انجام نخستین عمل جای‌گذاری استنت تراشه کودکان در کشور توسط پزشکان شیرازیبه گزارش شیرازه، دکتر «محمداشکان مصلحی» فوق تخصص ریه کودکان و برونکوسکوپی مداخله‌ای و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با همکاری دکتر «حمید آموزگار» و دکتر «محمدرضا ادراکی» اعضای هیات علمی فوق تخصص قلب کودکان دانشگاه علوم پزشکی با موفقیت، کار نخستین عمل جایگذاری استنت تراشه کودکان در ایران را به ثمر رساندند. 

بیمار کودکی یک ساله است که به دلیل مشکلات قلبی مادرزادی، تحت عمل جراحی قلب باز قرارگرفته بود اما نمی‌توانست از دستگاه تنفس مصنوعی‌‌ رها شود، بر اساس جلسه شورای پزشکی با حضور پزشکان رشته‌های جراحی قلب، جراحی کودکان، رادیولوژی مراقبت‌های ویژه و قلب کودکان، مقرر شد با توجه به وضعیت کودک، راه درمان غیر جراحی انتخاب شود. 

دکتر مصلحی در این زمینه می‌گوید: بعد از بررسی مشخص شد مشکل بیمار ناشی از وجود دو تنگی در ناحیه تراشه و درگیری زیر تارهای صوتی است که تصمیم به گذاشتن استنت گرفته شد. 

او توضیح می‌دهد: در این روش درمانی نوین با کمک برونکوسکوپ، انعطاف پذیر و در اتاق برونکوسکوپی در مدت زمان کمتر از ۳۰ دقیقه، علاوه بر کارگذاری استنت، تنگی قسمت فوقانی در ناحیه حنجره بیمار به روش پیشرفته کرایو (یخ درمانی) و اتساع به کمک بالن‌‌ همان زمان رفع شد، به طوری که بیمار تنفس خود به خودی را بدون نیاز به دستگاه‌های کمکی آغاز کرد.

این فوق تخصص ریه کودکان و برونکوسکوپی مداخله ‌ای با بیان اینکه این اقدام در سطح کشور در رده سنی بزرگسال در مراکز محدود انجام می‌شود، می‌افزاید: در گروه سنی کودکان و به کمک فوق تخصص ریه کودکان، برای نخستین بار است که در ایران و کشور‌های همسایه انجام شده است. 

دکتر مصلحی با معرفی استنت به عنوان جایگزین روش جراحی باز در کودکان که در مراکز پیشرفته و محدود دنیا صورت می‌گیرد و از جدید‌ترین روش‌های درمانی و به روز برای رفع مشکلات تنفسی ناشی از شلی دیواره نای و برونش‌ها (تراکو برونکو مالاشی) و تنگی مجاری ریوی ناشی از فشارهای درونی یا بیرونی در کودکان و نوزادان است، مزایای این روش را کوتاه شدن زمان و کاهش آسیب‌های احتمالی به کمترین میزان، برشمرد که نیاز به انجام اعمال پیچیده را به میزان زیادی کاهش می‌دهد. 

او همچنین از انجام تمام اعمال مداخله‌ای راه‌های هوایی فوقانی و تحتانی شامل رفع تنگی یا انسداد‌ها، خروج اجسام خارجی، بروساژ، انواع نمونه گیری مایعات و ترشحات ریوی در گروه سنی کودکان و نوجوانان مطابق آخرین روش‌های درمانی جهان در بیمارستان نمازی شیراز خبر داد و از همراهی تیم متشکل از قلب کودکان، آی سی یو کودکان، بیهوشی و اتاق عمل برونکوسکوپی نمازی و نیز پشتیبانی گروه جراحی کودکان قدردانی کرد. 

انتهای پیام/
نظرات بینندگان