کد خبر: ۱۱۲۹۲۸
تاریخ انتشار: ۰۳:۲۴ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۶
بازهم بی‌عدالتی در مشاغل؛

پایان باز برای شغل خبرنگاری/ وقتی حقوق زنان خبرنگار نادیده گرفته می‌شود

شغل خبرنگاری نیز جزو مشــاغل سخت و زیان بار قرار گرفت تا خبرنگاران ۲۰ساله بازنشسته شوند اما این قانون شــامل زنان خبرنگار نمی‌شود!

پایان باز برای شغل خبرنگاری/ وقتی حقوق زنان خبرنگار نادیده گرفته می‌شودبه گزارش شیرازه، لیلا غضنفری خبرنگار روزنامه سبحان در یادداشتی انتقادی نوشت: قطــره خونی بر زمیــن ریخت و روزی به نــام خبرنگار رقــم خورد تا ســرخی این خــون بهانه‌ای شــود برای رسانه‌ای شــدن اصحاب رسانه. رســانه‌هایی که شهادت شــهید صارمی بهانه‌ای شد برای انتخاب روزی به عنوان پاسداشتشان.

همیشه زن بودن و شاغل بودن سخت بوده است اما ســختی کار آن زمانی اوج می‌گیرد که پشتوانه قانونی مشــاغل ســخت و حمایت از بانوان نادیده گرفته می‌شود. بعد از بروکراسی‌های فراوان اداری بالاخره شغل خبرنگاری نیز جزو مشــاغل سخت و زیان بار معرفی شد تا خبرنگاران ۲۰ساله بازنشسته شوند اما این قانون شــامل زن‌های خبرنگار نمی‌شود چرا که به زعم قانونگذاران زنان نباید وارد مشاغل سخت شوند.

شــاید روزی که این جمله را شنیدم برایم سخت بود اما شــنیدن این موضوع نه تنها اراده‌ام را سســت نکرد بلکه باعث شــد برای پیشرفت در کارم از هیچ تلاشی فروگذاری نکنم. هر چند به ادعای این قانون، نباید یک زن وارد حرفه سخت خبرنگاری شــود؛ اما زن بودن و خبرنگار بودن سخت است که این کار را زن‌های خبرنگار معنا کردند.

قصد نوشــتن مطالب فمینیسمی ندارم اما سخت است خبرنگار باشی، زن هم باشــی اما در قانون نادیده گرفته شوی فقط به جرم اینکه زن هستی! آری زن را منافاتی برای یک قانون می‌دانند! آینــده شــغل خبرنــگاری دارای پایــان بــاز اســت؛ پایانــی باز بــرای تمام اصاحب رســانه؛ رســانه‌ای که باید پیشــرفت، امید و خوشحالی از طریق آن به جامعه تزریق شود.

شــاید این یادداشــت موردتوجه نمایندگان سلفی بگیر مجلس جهت تدوین یــک قانون برای زنان خبرنگار قرار نگیرد اما می‌تواند صدای بخشــی از جامعه خبری باشد. زنی که گام به گام مردان و گاهی فرا‌تر در این شغل جلو رفته و کم نگذاشــته؛ حتی گاهی با نوشــته‌هایش اشک ریختــه و با تمام عواقب مخاطره‌انگیز یک موضوع خبری مثل شنیدن تهدید، از وظیفه خود کوتاهی نکرده است. خــدا قوت می‌گویم به تو همکار زحمتکشــم که حتی با نداشــتن قوانین حمایتی هیچ‌گاه عرصه را ترک نکردی و در کنــار وظیفه مادری، زن بودن و دختر بودن همگام با سایر همکارانت گام برداشتی.

به گزارش شیرازه، عبدالکریم نباتی، مدیرکل تامین اجتماعی فارس در آخرین نشست خبری خود از تایید شدن حرفه خبرنگاری به عنوان مشاغل سخت خبر داده بود و با اشاره به امکان بازنشستگی آقایان خبرنگار با 20 سال سابقه کار در پاسخ به اعتراض زنان خبرنگار گفته بود اصولا زنان نباید در مشاغل سخت مشغول به کار باشند! 

بخش قابل توجهی از جامعه بیش از ۱۲هزار نفری خبرنگاران سراسر کشور را بانوان تشکیل می‌دهند که ضرورت دارد قانون منع اشتغال زنان در کارهای سخت و زیان‌آور در بخش رسانه اصلاح و بازنگری شود.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان