کد خبر: ۱۱۲۹۳۰
تاریخ انتشار: ۰۴:۲۴ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۶
شیرازه گزارش می‌دهد؛

یکسان سازی نرخ ارز جدیدترین وعده اقتصادی دولت دوازدهم/ چند نرخی بودن ارز عامل رانت و فساد/ برجام تحریم بانکی را رفع نکرد/ طرح تک نرخی شدن ارز در پیچ و خم‌ بدعهدی غرب

در بند 19 سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بر جلوگیری از اقدامات فسادزا در حوزه‌های تجاری و ارزی تاکید شده. یکسان شدن نرخ ارز از جمله اقدامات ضد فساد است که با حال ناخوش اقتصاد ایران عملیاتی شدن آن ضروری است.

یکسان سازی نرخ ارز جدیدترین وعده اقتصادی دولت دوازدهم/ چند نرخی بودن ارز عامل رانت و فساد/ برجام تحریم بانکی را رفع نکرد/ طرح تک نرخی شدن ارز در پیچ و خم‌ بدعهدی غرببه گزارش شیرازه، بازار ارز از جمله بازارهایی است که تاثیر فراوانی بر اقتصاد دارد و کنترل این بازار از جمله اولویت‌های اقتصادی مهم دولت‌ها به شمار می‌آید. حال در شرایطی که تمام فعالیت‌های اقتصادی ایران به دلار گره خورده و با نوسانات بازار گره مشکلات اقتصادی تنگ‌تر می‌شود نیاز به ارز تک‌نرخی در کشور بسیار بالا رفته است.

یکسان‌سازی نرخ ارز از گفتار تا عمل

وعده یکسان سازی نرخ ارز سالهاست بیان می‌شود و بارها از رئیس جمهور، وزیر اقتصاد تا رئیس کل بانک مرکزی و حتی سخنگوی دولت در دولت یازدهم بدان اشاره داشتند. رئیس کل بانک مرکزی عملیاتی شدن نرخ ارز را به شش ماه پس از برجام موکول کرده بود و وزیر اقتصاد دولت یازدهم به انجام شدن اقدامات لازم جهت یکسان‌سازی نرخ ارز اشاره و وعده داده بود؛ طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا پایان سال 95 به سیستم نرخ واحد ارز دست خواهیم یافت. اما با همه این حرف و نقل‌ها همچنان بازار ارز با دو نرخ روبرو است و عمر دولت یازدهم هم کفاف نداد تا نرخ ارز یکسان شود و همچنان رویای یکسان‌سازی نرخ ارز در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.

برجام تحریم بانکی را رفع نکرد

چند روز پیش رئیس کل بانک مرکزی در گفتگویی با اشاره به اجرا نشدن یکی از وعده‌های دولت یازدهم، گفته است: ما تصور می‌کردیم بعد از برجام ارتباطات بانکی بین‌المللی کشور در شرایط مطلوبی قرار خواهد گرفت و می‌توانیم در حد نیاز روابط بانکی برقرار کنیم که متاسفانه چنین نشد. یکسان‌سازی نرخ ارز از جمله مسائلی است که امیدوار بودیم در دولت یازدهم عملیاتی شود اما به دلیل برطرف نشدن مشکلات تحریم بانکی اجرا نشد. حال طرح یکسان سازی نرخ ارز که قرار بود در دولت یازدهم عملیاتی شود در دولت دوازدهم پیاده خواهد شد.

یکسان‌سازی نرخ ارز؛ رونق تولید داخلی

از کسبه کف بازار، وارد کنندگان و تولید کنندگانی که از چوب رانت چند نرخی بودن ارز لای چرخ تولید و کسب و کار نالان‌اند تا هر فردی که دستی در اقتصاد داشته باشد می‌داند؛ تک نرخ شدن ارز دست سودجویان را کوتاه و بدین وسیله کمک بسیار زیادی به فعالین اقتصادی و بازار می‌کند. اگر قیمت ارز واقعی شود تولید داخل رونق می‌گیرد و تولید و صادرات برای تولیدکنندگان مقرون به صرفه خواهد شد. همچنین واردات کالاهای غیرضروری و نامعقول کاهش پیدا می‌کند.

کاهش تقاضای کاذب و ایجاد ثبات در بازار

یکسان سازی نرخ ارز باعث از بین رفتن تقاضاهای کاذب در بازار می‌شود که در نتیجه نرخ آن با کاهش و ثبات همراه خواهد بود. با این اقدام تقلب در صادرات و واردات از بین می‌رود و بزرگ‌نمایی در واردات و کوچک نمایی در صادرات به حداقل خواهد رسید. همچنین یکسان سازی نرخ ارز موجب می شود نوسان نرخ ارز در بازار از بین رود و سرمایه گذار با خیالی آسوده به فعالیت در بازار ادامه دهد.

چند نرخی بودن ارز عامل رانت و فساد

ارز چند نرخی یعنی عده‌ای خاص به ارز ارزان دسترسی دارند و از رانت ویژه‌ای بهره‌مند‌اند که سایرین از آن محروم هستند. یکسان نبودن نرخ ارز زمینه ساز و عامل رانت و فساد است و در سال‌های اخیر گزارش‌های فراوانی در این زمینه از سوی نهادهای نظارتی مطرح شد که آخرین مورد مربوط به واردات خودروهای لوکس با ارز دولتی است. با توجه به بند 19 سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی که بر لزوم‌ شفافیت، سالم‌سازی اقتصاد، جلوگیری از اقدامات و زمینه‌های فسادزا در حوزه‌های پولی، تجاری و ارزی تاکید دارد، یکسان شدن نرخ ارز از جمله اقدامات ضد فساد است که با توجه به حال و روز ناخوش اقتصاد ایران عملیاتی شدن آن ضروری به نظر می‌رسد.

طرح تک نرخی شدن ارز در پیچ و خم‌ بدعهدی غرب

به گزارش شیرازه، نرخ ارز از جمله متغیرهایی است که در صورت دست‌کاری به دور از نگرش واقعی به طور فراگیر تمام عرصه اقتصاد را دچار آشفتگی خواهد کرد. رئیس کل بانک مرکزی در حالی بدعهدی غربی‌ها و عدم رفع تحریم‌ها را علت یکسان نشدن نرخ ارز می‌داند و عملیاتی شدن آن را به دولت دوازدهم موکول می‌کند که اجرایی شدن این طرح در دولت آینده با مشکلات بیشتری مواجه خواهد بود زیرا نه تنها تحریم‌های گذشته لغو نشده است بلکه در هفته‌های اخیر آش تحریم‌ها شورتر شد و مادر تحریم‌ها هم بر لیست بالا و بلند محدودیت‌ها افزوده شد تا سنگی باشد مقابل پای یکسان‌سازی نرخ ارز و همین امر تلاطمی را موجب گشت تا طی یک هفته 45 تومان به قیمت دلار افزوده شود.

انتهای پیام/
نظرات بینندگان