کد خبر: ۱۱۲۹۵۹
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۷ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۶
بسته خبری«ایستگاه»؛

شکست گنبد آهنین اسرائیل با بازی اندرویدی «حمله‌ موشکی» / فلسفه نام تخمه «ژاپنی» چیست؟ / واردات پلنگ ایرانی از لیسبون!

شاید بسیاری افراد از پیشینه برپایی «جشن تکلیف» برای کودکان و نوجوانان بی‌اطلاع باشند و آن را به عصر حاضر نسبت دهند، اما این جشن دینی هشت قرن قدمت دارد و اولین بار توسط سید بن طاووس برپا شده است.
شکست گنبد آهنین اسرائیل با بازی اندرویدی «حمله‌ موشکی» /   فلسفه نام تخمه «ژاپنی» چیست؟  /    واردات پلنگ ایرانی از لیسبون!

به  گزارش  شیرازه؛ در میان رویدادهای مختلف روزانه، خبرهای فرهنگی و اجتماعی نسبت به اخبار اقتصادی و سیاسی کمتر مورد توجه قرار می گیرد. خبرهایی که بعضا می‌تواند عدم آگاهی از آنها آینده مطلوب و یا نامطلوبی برای شما رقم بزند فرهنگ به عنوان عاملی که به زندگی انسان معنا و جهت می دهد شناخته می شود و مسائل اجتماعی نیز مجموعه ای از تلخی و شیرینی های واقعی جامعه پیرامونی ما است. شیرازه در نظر دارد با رصد رویدادهای فرهنگی-اجتماعی بسته خبری هفتگی با عنوان«ایستگاه» منتشر نماید.

فرهنگی:

سید بن طاووس»، مبدع «جشن تکلیف» در هشت قرن پیش

شاید بسیاری افراد از پیشینه برپایی «جشن تکلیف» برای کودکان و نوجوانان بی‌اطلاع باشند و آن را به عصر حاضر نسبت دهند، اما جالب است بدانید این جشن دینی هشت قرن قدمت دارد! «سید بن طاووس» فقیه، ادیب‌و عارف بزرگ شیعه است. او در روز 15 محرم سال 589 هجرى در شهر حله به دنیا آمد و از نوادگان امام حسن مجتبى و امام حسین علیهماالسلام محسوب می‌شود. سید بن طاووس از عبادت لذّت می‌برد و برپایی جشنِ تکلیف از افتخارات اوست. وقتی پانزده سالش تمام شد و وارد سال شانزدهم شد، گفت باید شاکر باشم که تا دیروز لایق محضر الهی نبودم که خدا با من سخن بگوید؛ لایق نبودم جزو خطاب «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا» باشم، خداوند چیزی از من بخواهد، به من فرمان بدهد و من اطاعت کنم اما از امروز به حدّی رسیدم که خدای سبحان به من دستور می‌دهد. با من حرف می‌زند. مرا مخاطب قرار می‌دهد و این روز عید من است. بنابراین جشنی برپا کرد و عدّه‌ای را دعوت کرده، پذیرایی کرد و شیرینی داد. مردم گفتند چه جشنی است؟ گفت جشن تشریف است نه تکلیف. من مشرّف شدم نه مکلّف؛ چون کُلفتی (سختی) نیست، شرافت است.


شکست گنبد آهنین اسرائیل با بازی اندرویدی «حمله‌ موشکی»

بازی «حمله موشکی» در واکنش به تهدیدات اسرائیل ساخته شده است. زیرا اسرائیلی‌ها در تبلیغات خود تاکید دارند موشک‌های ایران توان عبور از گنبد آهنین را ندارد. حمله موشکی گذشتن از سپر دفاعی اسرائیل یا همان گنبد آهنین است. در این بازی برای نخستین بار در دنیا مخاطب می‌تواند موشک را هدایت کند. فردی که بازی می‌کند موشک را پس از شلیک هدایت می‌کند تا به مقصد برسد و با نقاط مختلفی که در کشور اسرائیل درنظر گرفته شده برخورد کند. رسانه‌های خارج از کشور شامل سایت‌های و مجلات خبری، بر روی این موضوع و بازی حساس شده‌‌ و در این میان حتی نشریه‌های اسرائیلی به این بازی پرداخته و برای آن مطلب نوشتند.


حکمت نور ماه در کلام حضرت صادق (ع)

کتاب «توحید مفضل» فصل شگفتی‌های طبیعت:
«در تابش ماه، در تاریکى شب و نیاز به آن اندیشه کن. اگرچه به خاطر آرامش جانداران و کاهش حرارت هوا براى رویندگان به تاریکى نیاز افتاد، اما مصلحت نبود که شبانگاه تاریکى مطلق حاکم باشد و هیچ کارى در آن انجام نپذیرد؛ زیرا گاه مردم نیازمند می‌شوند که شبانه کار کنند؛ زیرا در روز وقت کم مى‌‏آید و چه بسا به برخى از کارهایشان نرسند. نیز گاه در روز گرماى هوا از حد زیاد می‌شود، در شب مى‏‌شود به کارهاى چندى؛ چون: شخم کردن زمین، مالیدن خشت، چوب بریدن و جز آنها رسید. پس نور ماه براى مردم کمکى است که اگر نیاز افتاد در کارهاى خود از آن بهره گیرند. همچنین مسافران و شبروان از آن بهره و انس مى‏‌گیرند. ماه در برخى از شب‌ها طالع مى‏‌شود و در شمارى از شب‌ها طلوع نمى‌‏کند. با این همه، نور آن به نور خورشید نمى‏‌رسد تا مردم در آن جنب و جوش روزانه نیفتند و از آرامش و قرار محروم نشوند و عمل شبانه‌‏روزى هلاکشان نکند. اینکه خداى جلّ علا چنان تدبیر کرده که ماه گاه پیداست و گاه ناپیدا، گاه بسیار و گاه اندک است و گاه در کسوف، تا این همه دلیلى بر قدرت آفرینشگر والامرتبه باشد که به خاطر سود جهان و جهانیان این حالات را پدیدار کرده است. شاید اهل عبرت درس عبرت گیرند».


«خیابان تبریز» رونمایی شد

کتاب «خیابان تبریز» به قلم میثم رشیدی مهرآبادی و برگرفته شده از زندگینامه معلم شهید «قدرت الله چگینی» رونمایی شد. شهید چگینی در قزوین فعالیت‌های فرهنگی گسترده ای داشته است به همین جهت به علی گودرز تبعید می‌شود اما فعالیت هایش را در آنجا ادامه داد تا جایی که یکی از افراد تاثیرگذار شهر می‌شود. زمانی که شهید چگینی در مجلس کاندید می‌شود، سفارش می‌کند که من راضی نیستم یک برگ تبلیغاتی به دیوار منزلی نصب شود پیش از اینکه از صاحب خانه اجازه گرفته شود. این شهید بزرگوار توسط منافقین شناسایی شد و در سال 1360 در خیابان تبریز واقع در شهر قزوین مورد سوءقصد گروه‌های ضد انقلاب قرار گرفت و در مقابل چشمان مادرش به شهادت می رسد.

اجتماعی:

فلسفه نام تخمه «ژاپنی» چیست؟

تخمه ژاپنی، نوعی تخمه محبوب است که در ایران بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد اما جالب است بدانید که نام آن اصلا ربطی به ژاپن ندارد و در آن کشور تولید نمی‌شود. این تخمه اصالتا ایرانی است و در ذکر فلسفه نام آن باید گفت؛ تخمه ژاپنی متعلق به یکی از روستاهای دماوند به اسم جابان است که به مرور زمان و شباهت اسمی، به تخمه ژاپنی معروف شده است.

واردات پلنگ ایرانی از لیسبون!

باغ وحش ارم برای تولید نسل کیجا( پلنگ ماده) اقدام به واردات یک پلنگ نر از نژاد ایرانی از لیسبون پرتغال کرده است. این پلنگ نر 6 سال سن دارد و اولین باری است که پلنگ ایرانی که به خارج از کشور انتقال داده شده دوباره به کشور بازگردانده می شود. البته لازم به ذکر است، دو پلنگ نر و ماده در باغ وحش ارم زیست می کنند. ریکا (پلنگ نر) به علت کهولت سن قادر به تولید نسل با کیجا (پلنگ ماده ) باغ وحش نیست، از این رو یک پلنگ از باغ وحشلیسبون پرتغال برای تولید نسل با کیجا (پلنگ ماده) به ایران وارد می‌شود. سازمان حفاظت محیط زیست مجوز ورود این پلنگ نر را صادر و هم اکنون در مرحله VIP است و بعد از بررسی های کارشناسی در روز آینده زمان قطعی ورود پلنگ به کشور مشخص می شود.

شش راهکار طب سنتی برای افزایش حافظه

در طب سنتی راهکارهایی برای افزایش کارکرد مغز و بهبود تمرکز و یادگیری ذکر شده است. گرم شدن مزاج مغز باعث بالا رفتن توان و ظرفیت آن شده و سرد شدن آن می‌تواند باعث بروز عدم‌تمرکز، عدم‌یادگیری و اصطلاحاً «خنگی» شود. حال، برای بالا بردن توان مغزی خود و افرادی که در برهه‌ای از زمان مانند دوران امتحانات به این افزایش توان نیاز دارند، توجه به چند نکته لازم است: 1_ روزانه 14 عدد بادام را دانه‌دانه در طول روز مانند آدامس بجوید. 2_ صبحانه ارده و شیره، ارده و عسل، مربای سیب، مربای بِه میل کنید. 3_ روزانه از عطرهای گرم مانند گلاب، نرگس، مریم و مشک استفاده کنید (البته این عطرها برای فصل تابستان مناسب نیستند) 4_ روزانه حداقل 20 دقیقه در معرض دود اسفند قرار بگیرید. 5_ ترکیب سُعد و عسل و زعفران (سُعْز) بهترین داروی بهبوددهنده کارکرد مغز است. 6_ ترک سردی‌ها مخصوصا آب سرد و یخ را در اولویت قرار دهید.

پیر ترین فرد جهان256سال عمر کرد
 
در زندگی خبرهایی مبنی بر عمر طولانی برخی افراد شنیده‌ایم اما بد نیست بدانید فردی که بیشترین طول عمر را در جهان داشته است یک مرد چینی به نام لی شینون با 256 سال عمر بوده که بعنوان پیرترین فرد جهان معاصر شناخته می‌شود. وی در سال 1677 به دنیا آمد و در سال 1933 جان باخت. این مرد که 180 نواده خود را دیده بود، در سن 200 سالگی در مراکز علمی طب چینی تدریس می‌کرد.
برچسب ها: فرهنگی ، اجتماعی ، ایستگته
نظرات بینندگان