کد خبر: ۱۱۳۰۱۴
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۸ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۶
یادداشت؛

فاصله دو عکس در یک هفته!

تصویر نگاه مقتدرانه و عزتمند شهید محسن حججی در دست جلاد داعشی پیش از شهادت چنان اثرگذار و قدرتمند بود که خاطره تلخ تصویر مجلس را از یاد برد و نشان داد که حاصل تربیت انقلاب را نه در مجلس و کابینه بلکه باید در میدان‌های جهاد و شهادت جست‌و‌جو کرد!
به گزارش شیرازه، انتشار گسترده عکس نمایندگان در آغاز هفته گذشته با خانم موگرینی این پرسش تلخ را مطرح کرد که احساس کمبود و نیاز و ضعف فرهنگی در مقابل یک مهمان خارجی حاصل چه فرایند و جریان پرورشی و آموزشی است؟ 

نگرانی جدی این بود که آیا به راستی حاصل سی و هشت سال تجربه جمهوری اسلامی چنین نتیجه‌ای است؟ زیرا به طور طبیعی برای قضاوت درمورد هر نظام فکری و فرهنگی و اجتماعی باید به دستاورد‌هایش نگاه کرد و پرسید که حاصل آن نظام تربیتی چه بوده؟ 

بر خلاف بسیاری که به شکلی طنزآمیز موضوع زن بودن خانم موگرینی را برجسته کردند و انواع جوک‌ها و تصاویر و فیلم‌ها را بر این اساس منتشر کردند، اصلا این جنبه موضوع اهمیت نداشت و به روشنی می‌توان فهمید که اگر به جای این خانم یک مرد غربی در جایگاه او نیز بود، باز همین اتفاق ناخوشایند رخ می‌داد و باز هم زشت و نادرست، (گرچه همین که بسیاری بلافاصله ذهنشان به زن بودن خانم موگرینی منتقل شد نشان دهنده عمق مشکل عمومی بود!) پس مسئله اصلی احساس ضعف و کمبود عزت نفس است! 

به هر حال مسئله این است که کسی در حد و اندازه نماینده مجلس باید چنان باشد که اصلا وزیر خارجه اتحادیه اروپا به چشمش نیاید و این طور دست و پایش را گم نکند. اشکال و نقص ما عدم فعالیت نظام حزبی است که افراد بر اساس توانمندی‌ها و لیاقت‌های فردی رشد کنند و الان معلوم می‌شود که برخی با تعطیل کردن حزب جمهوری اسلامی و متوقف ساختن روند کادرسازی شهید بهشتی چه ضربه‌ای به نظام نوپای جمهوری اسلامی زدند. در چنین نظامی با آموزش مهارت‌های شغلی از مکالمه تلفنی تا شیوه سخنرانی و فراهم کردن فرصت سفرهای خارجی و تجربه‌های عملی زمینه رشد تدریجی و ارتقای افراد شایسته فراهم می‌شود و در نتیجه هر کسی نمی‌تواند بدون قابلیت و ظرفیت به چنین جایگاهی دست یابد. ولی از همه این‌ها مهم‌تر تربیت دینی و رشد فرهنگی و اجتماعی است که افراد جامعه در مکتب عاشورا چنان عزت نفس و عظمت روحی پیدا کنند که به مصداق «عظم الخالق فی أنفسهم» خود را فرومایه و پست نبینند و بیگانگان و دشمنان را بر‌تر از خود به شمار نیاورند. 

عکس نمایندگان از این بابت اسباب شرمندگی و سرافکندگی بود که نشان می‌داد گویا تجربه جمهوری اسلامی برای تولید عزت و خودباوری ناکام بوده است. اما در پایان هفته عکس دیگری به صورت گسترده منتشر شد که این نگرانی را برطرف کرد و آبروی تجربه ۳۸ ساله جمهوری اسلامی را خرید! 

تصویر نگاه مقتدرانه و عزتمند شهید محسن حججی در دست جلاد داعشی پیش از شهادت و در قربانگاه چنان اثرگذار و قدرتمند بود که خاطره تلخ تصویر مجلس را از یاد برد و نشان داد که حاصل تربیت انقلاب را نه در مجلس و کابینه بلکه باید در میدان‌های جهاد و شهادت جست‌و‌جو کرد!

محمدرضا زائری/ روزنامه خراسان
نظرات بینندگان