کد خبر: ۱۱۳۰۲۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۶ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۶
در یکصدمین جلسه فرهنگ عمومی استان مطرح شد:

با ایجاد انگیزه اندیشه و باور دینی را قوی کنید / نگاه دولتی از همایش علوم انسانی اسلامی برداشته شود / مدیریت دانش از تولید دانش مهم‌تر است

نماینده ولی فقیه در استان فارس گفت: اعتقاد الهی و دینی انگیزه‌بخش است و تا زمانی که انگیزه درونی در افراد ایجاد نشود حرکتی شکل نخواهد گرفت.
به گزارش شیرازه، آیت‌الله اسدالله ایمانی، نماینده ولی فقیه در استان فارس در در یکصدمین جلسه فرهنگ عمومی استان فارس گفت: عدم نظریه‌پردازی بدلیل عدم آزادی نقد نیست بلکه به علت نبود انگیزه است. اعتقاد الهی و دینی انگیزه‌بخش است و تا زمانی که انگیزه درونی در افراد ایجاد نشود حرکتی شکل نخواهد گرفت. امروزه در دانشگاه‌های ما انگیزه الهی وجود ندارد و اهداف دیگری جایگزین شده است. مثلا اساتید دانشگاه جزوات سال‌های پیش را تدریس و دانشجویان دکترا پایان‌نامه‌ها را کپی می‌کنند. به همین علت انگیزه‌ای برای تحقیق وجود ندارد که موجب عدم نظریه‌پردازی می‌شود و لازم است این روند از مدیریت کلان اصلاح شود.

رییس شورای فرهنگ عمومی استان فارس افزود: سال‌ها است جامعه ما نظریه‌پردازی چون استاد مطهری تجربه نکرده است. برگزاری همایش‌های علمی و نشست‌های تخصصی در شیراز امتیاز بزرگی برای شهر ما محسوب می‌شود و دریچه‌ای از علم و تحقیق را به روی شیراز می‌گشاید. بنابراین باید فرصت را غنیمت شمرد و در جهت رفع کاستی‌ها و نواقص تلاش کرد.

نماینده ولی فقیه در استان فارس تصریح کرد: البته نشست تخصصی مهم‌تر از همایش است و باید سعی کرد با برگزاری این همایش‌ها و نشست‌های تخصصی در دانشگاه و جامعه جریان ایجاد کرد و ذهن اساتید و دانشجویان را با این مسائل آشنا و درگیر کرد تا به تولید اندیشه بپردازند. بنابراین با حساس کردن اعضای هیئت علمی دانشگا‌ها نسبت به مسئله تولید علوم انسانی و پایه‌ریزی تمدن نوین اسلامی باید در دانشگاه موج ایجاد کرد. نشست‌های تخصصی نیازمند پیگیری و ساماندهی است. از استاندار درخواست حمایت و تهیه هزینه‌های این نشست راداریم. البته چون یک طرح ملی است باید از وزارت علوم هم تقاضای حمایت کرد.

امام جمعه شیراز در پایان خاطر نشان کرد: 24 آبان سالگرد ارتحال مرحوم علامه طباطبایی است. ایشان بزرگترین عالم علوم انسانی و استاد شهید مطهری بود. از این رو پیشنهاد می‌شود همایش پیشِ رو در تاریخ ارتحال ایشان برگزار شود تا زمان برگزاری تناسب بیشتری با موضوع داشته باشد.

محمدعلی افشانی، استاندار فارس در ادامه جلسه، گفت: علم حاصل تلاش و تحقیق تاریخ بشری است و نباید تصور کرد که علم انحصاری و صرفا متعلق به برخی کشورهای خاص است. بنابراین آنچه امروز در اختیار غرب است حاصل تلاش ابن‌سینا و زکریای رازی و سایر بزرگان عالم در طول تاریخ است.

افشانی با اعلام حمایت از برگزاری همایش علوم انسانی اسلامی گفت: در حوزه تولید علم نگاه‌ها دولتی است. در حالی که بسیاری از دانشمندان و متفکران غرب به طور مستقل و فارغ از حمایت دولت‌ها فعالیت داشتند. بنابراین در تولید علم باید به توان عمومی جامعه تکیه کرد. در هیچ‌ یک از کشورها، دولت‌ها در تولید علوم انسانی نقش چندانی نداشتند. از این رو لازم است نگاه دولتی از همایش علوم انسانی اسلامی برداشته شود. هر چند برگزاری همایش‌ها مهم است و باید کاربردی شود.

استاندار فارس تصریح کرد: ما پیش و بعد از انقلاب دو نظریه‌پرداز بزرگ داشتیم. دکتر شریعتی که نماد دانشگاه و استاد مطهری که نماد حوزوی بودند و نقش مؤثری در علوم انسانی داشتند و دانشگاه را از چنگ مارکسیست‌ها خارج کردند. آثار این دو متفکر بیانگر نقد و چالش علمی است. بنابراین تا زمانی که آزادی نقد وجود نداشته باشد هیچ زمینه و روزنه امیدی برای تولید علم و اندیشه وجود نخواهد داشت. باید سعی کنیم آزادی نقد در جامعه را توسعه دهیم. لازم است اساتید دانشگاه آزادی نقد و اندیشه را در جهت تولید اندیشه ترویج دهند و در این مسیر شهید مطهری را الگوی خود قرار دهند.

وی ادامه داد: نگاه سکولاری به سایر دستگاه‌ها را قبول ندارم. همچنین به دانشمندان با دیدگاه ضدمذهبی ننگرید و سعی کنید با تواضع از تمام ظرفیت‌های بشری بهره‌مند شوید. طبیعی است ابزار نوین فرهنگ و سبگ زندگی متناسب خود را به دنبال می‌آورد. بهتر است در همایش‌ها از افراد چالش‌برانگیز دعوت شود. وقتی از افرادی که اندیشه‌ یکسان دارند دعوت می‌شود از ابتدا مشخص است نتیجه‌ چه خواهد بود.

رئیس اتاق فکر شورای فرهنگ عمومی استان فارس گفت: یکی از مهم‌ترین مشکلات جامعه ایران فقدان برنامه‌ریزی اصولی و مدیریت اساسی در حوزه علم و دانش است. مدیریت دانش از تولید دانش مهم‌تر است. کشورهایی که ساز و کار مناسب برای مدیریت دانش تعریف کرده‌اند به یکی از مهم‌ترین مولفه‌های قدرت دست یافته‌اند‌. در کشور ما خلا جدی در این زمینه وجود دارد که با استفاده از ظرفیت‌های ملی و منطقه‌ای باید جبران کرد.


محمدرضا حدائق افزود: تاکنون در زمینه تولید علم موفق نبوده‌ایم چون گسست عظیمی میان حوزه تولید علم و اجرای علم وجود دارد. عدم مرکزی جهت ایجاد پیوند میان این دو حوزه و سیاست‌گذاری برای برطرف شدن نیازهای کشور بر مبنای اسلام از جمله دلایل ایجاد چنین گسستی است. طرح تحول علوم انسانی اسلامی نیاز به بررسی‌ بیشتری دارد. از همین رو شورایی با ظرفیت‌های دانشگاه، حوزه و دستگاه‌های مرتبط در دانشگاه تشکیل شده و کار خود را آغاز کرده است.


وی افزود: در مقدمه تدارک یک همایش علمی در شیراز هستیم که زمینه‌ساز نمایش جایگاه علمی استان فارس خواهد بود. همایش علوم انسانی اسلامی با حضور مهمانانی از سوریه و لبنان و سایر کشورها سبب نمایش جایگاه علمی ایران و شیراز است. این همایش هر دو سال یک بار با ریاست نماینده ولی فقیه در استان فارس برگزار و منویات و اندیشه‌های مقام معظم رهبری در آن بررسی خواهد شد.

البته این یک طرح ملی است و از ظرفیت دانشگاه‌های مختلف کشور استفاده می‌شود. مثلا دانشگاه اصفهان تبیین و بررسی موضوع تمدن نوین اسلامی_ایرانی را بر عهده گرفته و علوم پزشکی شیراز موضوع سبک زندگی ایرانی_اسلامی را پذیرا شده است و همزمان در حال رایزنی با دانشگاه فردوسی مشهد و تبریز هستیم.


حدائق یادآور شد: تمام فعالیت‌های انجام شده در طول 40 سال گذشته جمع‌آوری شده و با پژوهشگاه‌های قم و تهران در جهت برگزاری همایش و بررسی چیستی و چگونگی علوم انسانی از دیدگاه رهبری هماهنگ خواهیم بود.

نظرات بینندگان