کد خبر: ۱۱۳۰۵۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۰ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۶

شگردهای جذب دانشجو؛ از اهدای لپ‌تاپ تا سفرهای تفریحی

برخی دانشگاه‌ها به جای در اولویت قرار دادن علم با فروکاست شأن دانش و نخبگان، پول و مادیات را به‌عنوان معیار انتخاب رشته معرفی می‌کنند.

از اهدای لپ‌تاپ تا سفرهای تفریحی

به گزارش شیرازه، نتایج آزمون سراسری سال 96 روز یکشنبه 15 مرداد اعلام شد و بر این اساس روند انتخاب رشته داوطلبان از پنجشنبه 19 مرداد 96 آغاز و تا دوشنبه 23 مرداد ادامه خواهد داشت. هم‌اکنون با پایان رقابت داوطلبان در کنکور 96 و اعلام نتایج، مرحله انتخاب رشته آغاز شده و داوطلبان در پی یک انتخاب صحیح برای قبولی در بهترین رشته با توجه به رتبه کسب شده، هستند

انتخاب رشته کنکور فرایندی تاثیر گذار در سرنوشت و تعیین مسیر زندگی و حرفه‌ آینده شخص است که بر اساس استعداد، توانایی‌، علایق و شرایط فرهنگی و اجتماعی افراد صورت می گیرد و داوطلبان با گزینش بهترین تصمیم می‌آموزند عواقب تصمیمات خود را پذیرفته و احساس مسئولیت و خود اثربخشی را ارتقا دهند.

از مهم‌ترین دغدغه‌های داوطلبان و خانواده‌های آن‌ها در انتخاب رشته؛ سطح علمی دانشگاه، مسافت آن تا شهر محل زندگی، علاقه به رشته، هزینه احتمالی تحصیل و نحوه تخصیص خوابگاه است. در این میان تسهیلات اعطایی برخی از دانشگاه‌های کشور به دانشجویان برتر جالب توجه است. برخی دانشگاه‌ها با اعطای تسهیلات مالی، رفاهی، اعطای خوابگاه، بیمه و... سعی دارند داوطلبانی که رتبه‌های برتر بدست آورده‌اند را جذب کنند.


به طور مثال در چند روز اخیر دانشگاه شیراز با برگزاری یک همایش چند روزه ضمن ارائه خدمات مشاوره‌ای به تبلیغ تسهیلات اعطایی به داوطلبان پرداخته است که از جمله آن می‌توان به اهدا یک دستگاه لپ‌تاپ به رتبه‌های زیر 200، اهدا جوایز نفیس از جمله وجه نقد به رتبه‌های 500_200 به تناسب رتبه کسب شده، اعطای بن خرید کتاب و کمک هزینه تحصیلی، وام تحصیلی، مسافرت‌های علمی و تفریحی به دانشجویان ممتاز و استعداد درخشان و . . . اشاره کرد.

جالب اینکه؛ این تسهیلات در حالی ارائه می‌شود که بسیاری از دانشجویان دانشگاه شیراز با مشکلات صنفی عدیده‌ای روبرو هستند و رئیس دانشگاه شیراز علی‌رغم پیگیری‌ چند باره خبرنگار شیرازه حاضر به گفتگو و پاسخگویی در این زمینه نشده است. از این رو بهتر است دانشگاه شیراز با ارتقا سطح علمی اساتید، افزایش خدمات و امکانات رفاهی دانشگاه به جذب دانشجو بپردازد.

گفتنی است، دانشگاه محل تولید علم و دانش است و با رشد و پرورش دانشجو باید سطح علمی جامعه و نخبگان را ارتقا دهد. متاسفانه با حاکم شدن سبک زندگی لیبرالی بر جامعه، نگاه سرمایه‌داری در نهادهای علمی نفوذ کرده و دانشجویان برتر چون کالایی انگاشته شده که بایست خریداری ‌شوند. در واقع برخی دانشگاه‌ها به جای در اولویت قرار دادن علم با فروکاست شأن دانش و نخبگان، پول و مادیات را بعنوان معیار انتخاب رشته معرفی می‌کنند و این در حالی است ‌که دانشگاه‌ موظف است با معرفی عملکرد مثبت و ارتقا سطح علمی، معرفی تعداد مقالات علمی، رتبه‌‌ و جوایز اخذ شده در المپیاد‌های علمی و مدال‌های کسب شده در رشته‌های مختلف ورزشی و غیره به جذب دانشجو بپردازد.

همچنین داوطلبان دارای رتبه برتر می‌توانند در بهترین دانشگاه‌های کشور تحصیل کرده و با شکوفایی استعداد‌ و رشد علمی و فنی، خدمات مفیدی به جامعه ارائه و با ارتقا سطح علمی کشور نیاز نسل‌های امروز و آینده را برطرف نمایند. اما برخی دانشگاه‌ها با وعده‌های فریبنده و برگرفته شده از نگاه سرمایه‌داری درصدد قربانی کردن استعداد‌ها هستند.

در این میان وقتی به جمع تعدادی از داوطلبان صف کشیده در انتظار انتخاب رشته می‌رویم و نظر آن‌ها را در مورد تسهیلات مادی و فریبنده برخی دانشگاه‌ها جویا می‌شویم؛ علاقه، بازار کار رشته مورد نظر و تخصیص خوابگاه را جزء مهم‌ترین اولویت‌های خود ذکر کرده و سطح علمی اساتید را بر امور مادی ترجیح می‌دهند.

به گزارش شیرازه، انتخاب‌ رشته آینده‌ی‌ فرد و جامعه را خواهد ساخت. از این رو بهتر است داوطلبان بدون توجه به تبلیغات و هیاهوی رسانه‌ای برخی دانشگاه‌ها عطای حضور در این دانشگاه‌ها را به لقای آن بخشیده و با انتخاب یک رشته‌ی منطقی و استراتژیک معمار خوبی جهت طراحی و ساخت آینده‌ی خود و جامعه باشند.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان