کد خبر: ۱۱۳۱۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۳ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۰

راهپیمایی از قاهره تا رفح در روز «نکبت»

مردم مصر قصد دارند روز ۱۵ می (۲۴ اردیبهشت) همزمان با «یوم‌النکبة» (روز نکبت، سال‌روز تشکیل رژیم صهیونیستی) از قاهره تا فلسطین و مرز رفح راهپیمایی کنند. برگزارکنندگان این راهپیمایی، شعار اصلی این رویداد را این‌گونه اعلام کرده‌اند «آزادی قاهره با آزادی قدس کامل می‌شود».

مؤسسه بروکینگز اعلام کرده است که جایگاه آمریکا در منطقه نامطمئن است و هم‌پیمانان آن نیز در منطقه نگران هستند. فراخوان اخیر نیروهای مصری نیز آمریکا و رژیم صهیونیستی را باید بیش‌تر نگران کند؛ فراخوان راهپیمایی از قاهره تا رفح برای آزادی قدس و دفع تهدیدات رژیم صهیونیستی. تحلیل‌گران بسیاری تأکید داشته‌اند که بیداری اسلامی، پیامدهای مثبتی برای آینده فلسطین درپی خواهد داشت. در کنار این اخبار، ادامه کشتار در یمن و درگیری‌ها در لیبی و تحرکات دیپلماتیک آمریکا و هم‌پیمانان‌اش در منطقه از دیگر اخبار روز چهارشنبه بود:

آزادی کامل قاهره با آزادی قدس

بنابر فراخوان‌های انجام شده، مردم مصر قصد دارند روز ۱۵ می (۲۴ اردیبهشت) همزمان با «یوم‌النکبة» (روز نکبت، سال‌روز تشکیل رژیم صهیونیستی) از قاهره تا فلسطین و مرز رفح راهپیمایی کنند. برگزارکنندگان این راهپیمایی، شعار اصلی این رویداد را این‌گونه اعلام کرده‌اند «آزادی قاهره با آزادی قدس کامل می‌شود». این افراد همچنین از شهروندان لبنان، سوریه و اردن نیز دعوت کرده‌اند تا با پیوستن به این راهپیمایی، از وحدت نیروهای فلسطینی و مردم فلسطین حمایت کنند. بازگشایی دائمی گذرگاه رفح، پایان صادرات گاز مصر به اسرائیل، پایان «توافق‌نامه‌های ننگین [تحقیرکننده] با رژیم صهیونیستی» و آزادی فلسطینیان در زندان‌های مصر از دیگر خواسته‌های این راهپیمایی اعلام شده است که از میدان تحریر قاهره آغاز خواهد شد. همزمان با این تظاهرات، تظاهرات دیگری نیز در مقابل سفارتخانه و محل اقامت سفیر رژیم صهیونیستی در قاهره برگزار خواهد شد.. گروه‌های سیاسی - مذهبی مصر از این تظاهرات برای رد تهدیدات اسرائیل و پایان اشغال سرزمین‌های اعراب حمایت کرده‌اند.

ترس باعث وحدت شورای همکاری کشورهای حاشیه خلیج فارس شده است

مؤسسه بروکینگز در تحلیل خود نوشت: تحولات اخیر خاورمیانه باعث شده تا کشورهای عضو شورای همکاری کشورهای حاشیه خلیج فارس، از بیم شورش‌های داخلی و ناآرامی با هم بیشتر متحد شوند. این مؤسسه افزوده است: با توجه به جایگاه نامطمئن آمریکا در منطقه، شورای همکاری کشورهای حاشیه خلیج فارس راه خود را می‌رود. در ادامه این تحلیل آمده است که اگر ایجاد ثبات، هدف این شورا و تحرکات اخیر آن است، اعضای آن و منطقه شاید با یک شگفتی ناخوشایند روبرو شوند. این موسسه مطالعاتی تأکید کرد که سیاست فعلی کشورهای عضو این شورا، لزوماً موفق نخواهد بود.

اخراج ۳۰۰ تن از شرکت نفت بحرین

وزیر انرژی بحرین اعلام کرد: شرکت نفت این کشور، حدود ۳۰۰ کارمند خود را به اتهام شرکت در تظاهرات ضددولتی و اعتصاب اخراج کرده است. عبدالحسین بن‌علی میرزا گفت: ۲۹۳ کارمند از شرکت‌های نفت بحرین به دلیل عدم تمکین دستور پادشاه این کشور و شرکت در تظاهرات از کار خود اخراج شده‌اند. بیداری اسلامی، کشور کوچک بحرین را در دو ماه گذشته درنوردیده و سرکوب گسترده معترضان و همچنین اشغال این کشور به وسیله نیروهای عربستان سعودی را درپی داشته است. حداقل سی تن تا به امروز در جریان این اعتراضات کشته شده‌اند. جمعیت بحرین، یک میلیون و ۲۱۴ هزار نفر است که این رقم، شامل ۲۳۵ هزار غیربحرینی نیز می‌شود.

کشتار در یمن ادامه دارد

نیروهای امنیتی یمن، شامل تک‌تیراندازان، بر روی هزاران معترض که مقابل ساختمان هیئت دولت این کشور تجمع کرده بودند، آتش گشود که منجر به کشته شدن یک تن و زخمی شدن دست‌کم ۵۰ نفر گردید. معترضان خواهان خروج علی‌عبدالله صالح، رئیس‌جمهور یمن از قدرت هستند. این معترضان از میدان مرکزی صنعا به سمت مقر دولت حرکت کردند که با شلیک تک‌تیراندازان مستقر بر روی پشت‌بام‌ها و شلیک ضدهوایی‌ها روبرو شدند. گاز اشک‌آور و فشار آب نیز از دیگر ابزار سرکوب معترضان در روز چهارشنبه بود.

دو کشته و چهار زخمی در شهر تعز و یک کشته در شهر ذمار نیز آمار رسانه‌ها از تلفات سرکوب معترضان در این شهرها است. آسوشیتدپرس گزارش داد که معترضان در تعز موفق شده‌اند سه ساختمان دولتی، شامل وزارت نفت را به تصرف خود درآورده و خیابان‌ها را با آتش زدن لاستیک به اشغال خود درآوردند. با کشته شدن دومین معترض در تعز، معترضان خشمگین به پاسگاه پلیس و انبار اسلحه آن حمله کردند و افسر تیرانداز به معترض را دستگیر و تحویل دفتر دادستانی دادند. گزارش دیگر رسانه‌ها نیز از اعتصاب در خیابان‌های صنعا و عدن و تظاهرات در حضرموت و الحدیده حکایت دارد.

دیدار نماینده شورشیان لیبی با نمایندگان سنای آمریکا

شورشیان لیبی مدعی شده‌اند فرودگاه شهر مصراته را از نیروهای حامی قذافی ربوده و تسلیحات آن‌ها را نیز توقیف کرده‌اند. این اقدام را می‌توان یکی از مهم‌ترین دستاوردهای مخالفین قذافی در دو ماه اخیر دانست. همزمان با این واقعه، محمود جبرئیل، مسئول روابط خارجی شورای ملی انتقالی لیبی با اعضای کمیته روابط خارجی سنای آمریکا دیدار کرد. خبر این دیدار را سناتور جان کری اعلام کرده است. به گفته کری، سناتورهای آمریکایی به دنبال اطلاعات دقیق‌تر از وضعیت لیبی بوده و آقای جبرئیل، منبع خوبی در این رابطه است.

تماس تلفنی اوباما و ملک عبدالله

باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا در تماسی تلفنی با ملک عبدالله، پادشاه عربستان در مورد روابط دوجانبه و تحولات منطقه سخن گفت. بنابر تحلیل‌های مختلف، عربستان سعودی از عملکرد آمریکا در حمایت از دیکتاتوری‌های حامی‌اش ناراضی است و همچنین آینده نظام خود را متزلزل می‌بیند.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله العظمی خامنه‌ای

انتهای پیام/85

نظرات بینندگان