کد خبر: ۱۱۳۲۰۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۳ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۶

تنفس مصنوعی تولید با احیا طرح کارت اعتباری خرید کالا / سنگلاخ‌های طرح‌ پیشین بر سر راه طرح جدید /لزوم ارائه وام جهت واردات تکنولوژی و تولید کالای با کیفیت

طرح کارت اعتباری خرید کالا در حالی قصد بازگشت دارد که مشکلات قبلی آن همچنان پا برجاست و گرچه مسئولان وعده برطرف شدن مشکلات پیشین را مطرح کرده‌اند اما ظاهرا با این رویه اجرای آن با موفقیت چندانی همراه نخواهد بود.

به گزارش شیرازه، وزارت صنعت، معدن و تجارت اخیرا پیشنهادی مبنی بر اختصاص 10 هزار میلیارد تومان جهت اجرای طرح کارت اعتباری خرید کالای ایرانی در سال 97 و 96 به بانک مرکزی ارائه کرده و قرار است دو میلیون کارت اعتباری کالای ایرانی با اعتبار هر کارت برابر با پنج میلیون تومان از اوایل شهریور ماه به سه گروه؛ کارمندان، بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی عرضه شود.

این وام پنج میلیونی با نرخ سود تسهیلات 18 درصد ارائه می‌گردد که 12 درصد آن توسط متقاضیان پرداخت می‌شود و شش درصد با تخفیف همراه خواهد بود که توسط واحدها انجام خواهد گرفت. همچنین این وام با اقساط 24 ماهه عرضه و فقط شامل خرید کالای ایرانی می‌شود‌. البته نه هر کالایی بلکه محصولاتی که استاندارد و دارای خدمات پس از فروش باشد.


گفتنی است، این طرح در سال‌های 95 و 94 چند بار اجرا و با شکست مواجه شد‌. پرونده طرح کارت اعتباری خرید کالای ایرانی سال گذشته در حالی بسته شد که نه تنها مورد استقبال چندانی قرار نگرفت بلکه اشکالات فراوانی به چگونگی اجرای آن وارد بود. به گونه‌ای که دو مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی نسبت به لیست کالاهای مورد نظر و نیز تسهیلات بانکی معترض بودند.

از این رو مدیر کل دفتر لوازم خانگی وزارت صنایع معتقد است؛ در سال‌های گذشته زیر ساخت‌های فنی بانک مرکزی، بانک‌های عامل و فروشگاه‌ها فراهم نبود و به همین علت از چهار هزار و 200 میلیارد تومانی که جهت اجرای این طرح در نظر گرفته شده بود فقط 1.4 آن جذب شد. همچنین ابتدا قرار بود این وام به کالاهای ایرانی اختصاص داده شود اما در ادامه به سمت کالای خارجی سوق داده شد. در ابتدای اجرای طرح سود در نظر گرفته شده 12 درصد بود که در ادامه به 22 درصد رسید و بعد از آن وام 25 میلیونی خرید خودرو عرضه گشت که منجر به شکست طرح شد.

همچنین در اثنای اجرای طرح بسیاری از فروشندگان حتی از قرار گرفتن نام خود در لیست فروشندگان طرح خرید کالای ایرانی در سایت وزارت صنعت بی‌اطلاع بودند و این در حالی است که برخی دیگر از فروشندگان جهت افزایش فروش کالای خود ابتدا در این طرح ثبت‌نام کرده بودند اما پس از اطلاع از شرایط آن از جمله؛ پرداخت مالیات بیشتر و نرخ پایین کارمزد از کرده خود پشیمان و از اجرای طرح منصرف شدند.

قیمت گران کالاهای عرضه‌شده، عدم امکان ارائه تخفیف، محدود بودن خریدار در انتخاب کالا از دیگر مواردی بود که اجرای این طرح را با شکست مواجه کرد.

با این حال طرح کارت اعتباری خرید کالا در حالی قصد بازگشت دارد که مشکلات قبلی آن همچنان پا برجاست و گرچه مسئولان وعده برطرف شدن مشکلات پیشین این طرح را مطرح کرده‌اند اما با این رویه اجرای طرح وام خرید کالا موفقیت چندانی کسب نخواهد کرد. زیرا علاوه بر مشکلات ذکر شده باید بر تاثیر نقدینگی موثر این طرح بر تورم توجه داشت تا کمترین تاثیر مخرب در شاخص های کلان اقتصادی را داشته باشد.

با این وصف چاره‌ای نیست و باید منتظر ماند و دید، آیا اجرای طرح جدید سنگلاخ‌های پیشین را سر راه خود خواهد داشت و با توجه به تجربه تلخ طرح‌های گذشته جامعه هدف تعیین شده چقدر از این طرح استقبال خواهد کرد؟

به گزارش شیرازه، در حالی که این روزها بازار به خواب زمستانی رفته و قصد بیدار شدن نیز ندارد اجرای چنین طرح‌هایی چون دارویی مُسکن برای رونق تولید داخلی است و درمان کننده عوارض فراوان تولید نخواهد بود‌.

اگر چه دولت تدبیر و امید اولویت خود را خروج از رکود و تسریع در رونق اقتصادی قرار داده اما بهتر است دولت به جای ارائه وام به خریداران، مبلغ در نظر گرفته شده را در اختیار واحدهای تولید قرار دهد تا تولیدکنندگان با وارد کردن تکنولوژی، کالای با کیفیت بالا تولید کنند و همین مسئله موجب افزایش انگیزه و رغبت عموم جامعه برای خرید کالای داخلی می‌شود.

نظرات بینندگان