کد خبر: ۱۱۳۲۲۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۵ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۶
بسته خبری«ایستگاه»؛

خاطرات مردی که تمام انگلیس را با اتوبوس شهری سفر کرده / گُرگرفتگی، کف پای خود خود را چگونه درمان کنیم / خاطره خبرنگار فرانسوی از تفاوت غذای امام و پاپ

«تاریخ اسلام در امریکا» به بررسی نوع نگاه دولت آمریکا به اسلام و جایگاه مسلمانان در این کشور پرداخته است.
خاطرات مردی که تمام انگلیس را با اتوبوس شهری سفر کرده   /   گُرگرفتگی، کف پای خود خود را چگونه درمان کنیم  /  خاطره خبرنگار فرانسوی از تفاوت غذای امام و پاپ

به گزارش شیرازه؛ در میان رویدادهای مختلف روزانه، خبرهای فرهنگی و اجتماعی نسبت به اخبار اقتصادی و سیاسی کمتر مورد توجه قرار می گیرد. خبرهایی که بعضا می‌تواند عدم آگاهی از آنها آینده مطلوب و یا نامطلوبی برای شما رقم بزند فرهنگ به عنوان عاملی که به زندگی انسان معنا و جهت می دهد شناخته می شود و مسائل اجتماعی نیز مجموعه ای از تلخی و شیرینی های واقعی جامعه پیرامونی ما است. شیرازه در نظر دارد با رصد رویدادهای فرهنگی-اجتماعی بسته خبری هفتگی با عنوان«ایستگاه» منتشر نماید.

فرهنگی:

«تاریخ اسلام در امریکا» منتشر شد

«تاریخ اسلام در امریکا» با بررسی نوع نگاه دولت آمریکا به اسلام و جایگاه مسلمانان در این کشور به قلم کامبیز قانعی بصیری و با ترجمه مهناز باقری روانه بازار کتاب شد. این کتاب نشان می‌دهد مسلمانان در آمریکا نوعی از فضای آستانه‌ای را به عنوان افراد نیمه‌متمدن، نه کاملاً سیاه، نه کاملاً سفید، نه کاملاً امریکایی نه کاملاً مسلمان،‌ در اختیار دارند. این حضور آستان‌های آنها در آمریکا، میان «اسلام و غرب»، برای پیشبرد سیاست‌های آمریکا در جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. تاریخ امریکایی، اسلام را با «اعتقاد به توحید عقاید»، التقاط، تنوع،‌ عدم تجانس و پیچیدگی شخص کرده و در نتیجه اسلام در آمریکا، به عنوان یک هویت ملی، دارای تعدد معانی شده است.
در معرفی این کتاب آمده است؛ دفاع از واقعیت زندگی مسلمانان آمریکایی و نشان دادن رفتار توهین‌آمیز دولت‌های آمریکایی و وابسته به آمریکا با مطرح کردن موضوعاتی با عنوان «اسلام و غرب» چالشی است که مسلمانان جهان با آن روبرو هستند. با وجودی که در این راستا تحلیل‌های سیاسی نژادپرستانه نیز در جهت وسعت بخشیدن به دوگانگی «اسلام و غرب» حرکت می‌کنند، اما در قرن جدید شاهد تعامل مردم مسیحی آمریکا با غیر مسیحی‌های دیگر هستیم. با افزایش مهاجرت مسلمانان و غیر مسیحیان به ایالات متحده امریکا،‌ تشرف تعداد بی‌شماری از آمریکایی‌های افریقایی به دین اسلام و ساخته شدن نهادها و انجمن‌های اسلامی در آمریکا،‌ تماس بین مسلمانان و غیر مسلمانان به طور چشم‌گیری افزایش یافت تا جایی که در حال حاضر مسامانان در ایالات متحده با توجه به باورهای خاص مذهبی خود زندگی می‌کنند.


راهکارهای دین برای افزایش درآمد

بخشی از راهکارهایی که برای افزایش رزق وجود دارد، به اسباب مادی و توانمندی اشخاص باز می‌گردد اما نکته‌ای که وجود دارد و شاید عده‌ای از مردم نسبت به آن بی‌توجه هستند، اسباب معنوی افزایش رزق است که چه بسا بر اسباب مادی و توانمندی اشخاص غلبه داشته باشد. در روایات اهل‌بیت(ع) بر صله‌رحم، مداومت بر طهارت و خوش اخلاقی جهت افزایش رزق تاکید شده است.
به عنوان نمونه مردی خدمت پیامبر گرامی اسلام(ص) از کمی رزق و روزی شکایت کرد، حضرت فرمود: «أدِمِ الطَّهارَهَ یَدُم عَلَیکَ الرِّزْق؛ بر طهارت مداومت کن تا رزق و روزی نیز بر تو مداوم باشد.» او طبق دستور عمل کرد و رزقش وسعت یافت.» ( مستدرک الوسائل ج 13، ص41). همچنین امام صادق(ع) در روایتی فرمود: «صِلَةُ الْأَرْحَامِ تُحَسِّنُ الْخُلُقَ وَ تُسَمِّحُ الْکَفَّ وَ تُطَیِّبُ النَّفْسَ وَ تَزِیدُ فِی الرِّزْقِ وَ تُنْسِئُ فِی الْأَجَلِ؛ صله رحم، انسان را خوش اخلاق، با سخاوت و پاکیزه جان می‌کند و روزى را زیاد مى‌کند و مرگ را به تأخیر مى‌اندازد.» (کافى، ج 2، ص 151).


خاطره خبرنگار فرانسوی از تفاوت غذای امام و پاپ

هفته گذشته سایت جامع امام خمینی(ره) خاطره خبرنگار فرانسوی از تفاوت غذای امام و پاپ را بازنشر کرده است؛
ناهار امام یک غذای ایرانی به اسم آبگوشت بود و این‌‌ همان غذایی بود که در آن روز دیگران هم از آن استفاده می‌کرد. آیت‌الله خمینی بر سر سفره‌ای که به غیر از ایشان همسر، پسر، عروس و نوه‌هایشان بودند، نشسته و بعد از بر زبان آوردن نام خدا مقدار کمی غذا خورد. مدت ناهار خوردن ایشان دقیقاً هفت دقیقه و چهل ثانیه بود و بعد بلافاصله به اتاق کارشان رفت. من دو سال پیش یک بار موفق شدم ناهار خوردن «پاپ» را هم به چشم ببینم، مجموعه غذاهایی که برای ایشان تدارک دیده بودند بر روی میزی به طول ۱۲ متر و به عرض دو و نیم متر چیده شده بود. هیچ نوع غذای ایتالیایی نبود که بر روی این میز نباشد و آن وقت حضرت پاپ بر سر این میز به تنهایی ناهار خود را میل کردند، مدت ناهار خوردن ایشان یک ساعت و پنجاه دقیقه بود و بعد باقی غذای ایشان، آن طور که من فهمیدم، به کلی معدوم شد.

اجتماعی:

مردی که تمام انگلیس را با اتوبوس شهری سفر کرده است

«دیوید مک کی» 82 ساله شخصی است که طی 3 سال فقط با استفاده از اتوبوس‌های حمل مسافر شهری به سراسر بریتانیا سفر کرده است. وی درباره سختی‌های سفرهایش می‌گوید: تنها مشکل من در در این راه دوری از همسرم بود؛ او یک گیاه‌شناس است و علاقه چندانی به حضور در کنار من طی این سفرها را نداشت اما او می‌داند که من عاشق گشت و گذارم و اگر این سفرها را ترک کنم برایم مرگبار خواهد بود. دیوید، در کتاب "مسافرت با خط 94"(Riding Route 94) به خاطرات سفرهای پر فراز و نشیب خود پرداخته است. اگر چه کتاب او یک کتاب تاریخی نیست اما با خواندن این کتاب می‌توان اطلاعات جالبی درباره شهرها و روستاها و خلق و خوی مردم مناطق مختلف بریتانیا به دست آورد.

سیستم آب‌رسانی دوران صفویه کشف شد

بخشی از سیستم آب‌رسانی قدیمی که با تنبوشه سفالی انجام می‌شد، حین خاک‌برداری از سوی شورای روستا برای ایجاد پارک در روستای دافی از توابع بخش کدکن این شهرستان کشف شد. این تنبوشه‌ها در عمق حدود 250 سانتیمتری سطح زمین پیدا شده و مربوط به انتقال آب از چشمه و قناتی است که در بالادست روستا قرار داشته است. ابعاد تنبوشه‌ها به طول 40 سانتیمتر و قطر دهانه 15 سانتیمتر و طول مسیر لوله‌گذاری حدود دو کیلومتر است که به احتمال زیاد به به‌دوران صفویه تعلق دارد. لازم به ذکر است، روستای دافی از روستاهای تاریخی و گردشگرپذیر شهرستان تربت‌حیدریه است که دارای آبشار و طبیعت زیبایی است. تَنبوشه لوله‌هایی سفالین است که در گذشته برای جابه‌جایی آب در آب‌راه‌های سرپوشیده، زیرِ زمین یا زیرِ دیوار کار می‌گذاشتند تا آب با کمترین نَشت بگذرد و به مقصد برسد.


«گُرگرفتگی» کف پای خود خود را چگونه درمان کنیم

مشکلاتی مثل حرارت کف دست و پا معمولاً به‌دلیل درگیری کبد با اخلاط گرم به وجود می‌آید ضمن اینکه احتمال وجود خشکی کبد نیز وجود دارد؛ برای درمان این مشکل اقدامات زیر را انجام دهید:
1. مصرف شربت سرکنگبین هر شب یک لیوان نیم ساعت قبل از شام 2. مصرف شربت مصفای خون یا اخلاط ثلاثه طبق دستور روی جعبه به‌مدت دو هفته 3. حجامت عام یک روز پس از اتمام مصرف اخلاط ثلاثه 4. حجامت ساق پا یک ماه بعد از حجامت عام. 5. برای رفع ضعف یا همان غش کردن پا، هر شب کف هر دو پا را با روغن کنجد به‌خوبی چرب کرده، کیسه فریزر روی پا بکشید و روی آن جوراب بپوشید تا صبح بماند. این اقدام بعد از درمان درد و سوزش پا انجام شود.

نظرات بینندگان