کد خبر: ۱۱۳۳۸۹
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۷ - ۳۰ مرداد ۱۳۹۶
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان فارس:

بهره‌برداری از 150 میلیارد تومان پروژه آب‌رسانی در فارس/ تصویب 38میلیارد تومان اعتبار برای پرکردن چاه‌های غیرمجاز

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان فارس گفت: دوم شهریور همزمان با آغاز هفته دولت ۱۵۰ میلیارد تومان طرح توسعه و تامین آب در فارس به بهره‌برداری می‌رسد.

بهره‌برداری از ۱۵۰ میلیارد تومان پروژه آب‌رسانی در فارس/ تصویب 38میلیارد تومان اعتبار برای پرکردن چاه‌های غیرمجازبه گزارش شیرازه، حمیدرضا دهقانی در نشست خبری با بیان اینکه تا پایان شهریورماه عملیات اجرایی چندین طرح‌ آب‌رسانی با اعتبار 150 میلیارد تومان کلنگ‌زنی می‌شود، اظهار کرد: سال گذشته با وجود کمبود اعتبارات دولتی 270 میلیارد تومان اعتبار از منابع عمومی دولت به طرح‌های شرکت آب منطقه‌ای فارس اختصاص یافت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس با بیان اینکه آب‌رسانی از سد رودبال به شهر داراب در هفته دولت به صورت کامل به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: سد رودبال باکیفیت‌ترین آب‌های سطحی را در کشور دارد و با بهره برداری از این طرح مشکل تامین آب شهر داراب تا حدودی رفع می شود که برای اجرای این طرح، مخزن پنج هزار متر مکعبی و خط انتقال نیز در نظر گرفته شده است. همچنین فاز اول تصفیه‌خانه داراب و زرین‌دشت نیز به بهره‌برداری می‌رسد.

این مقام مسئول با بیان اینکه برای آب‌رسانی به شهرستان لارستان از رودخانه آب برداشت می‌شد که همین مسئله نیز مشکلاتی در زمینه کیفیت آب به وجود آورده بود، عنوان کرد: همزمان با هفته دولت پروژه‌ای با اعتبار 40 میلیارد تومان در لارستان به بهره‌برداری می‌رسد به این صورت که در این طرح از سد سلمان فارسی از طریق احداث 140 متر تونل آب تحت فشار به تصفیه‌خانه لارستان منتقل می‌شود و با این کار ظرفیت تصفیه‌خانه لارستان 280 لیتر بر ثانیه افزایش می‌یابد.

دهقانی با اشاره به آبگیری سد تنگاب در بارندگی‌های اخیر، گفت: برای آب‌رسانی به زمین‌های کشاورزی اطراف سد تنگاب در هفته دولت 1500 هکتار شبکه تحت فشار آب به بهره‌برداری می‌رسد.

کلنگ‌زنی پروژه‌ای دیگر برای برداشت از آب سد درودزن

وی نوسازی 5 کیلومتر از خط انتقال آب شهرستان فسا را یکی دیگر از پروژه‌های افتتاحی هفته دولت عنوان و بیان کرد: تا پایان شهریور ماه پروژه انتقال آب از سد دورودزن به شهرستان خرامه، روستاهای مسیر آن، شهر مرودشت و برخی روستاهای شیراز با اعتبار 150 میلیارد تومان کلنگ‌زنی می‌شود.

دهقانی مردم خرامه را حقابه داران اصلی سد درودزن دانست و افزود: علاوه بر تامین آب شرب مردم این منطقه از آب سد درودزن، 7 میلیون مترمکعب آب برای صنایع کوچک آن‌ها در نظر گرفته‌ایم تا بخشی از زیان مردم در خشکسالی که بع علت کمبود آب کشاورزی شغل خود را از دست داده بودند با اشتغال در صنایع کوچک جبران شود.

این مقام مسئول پروژه آب‌رسانی از سد درودزن به شیراز را دارای 60 درصد پیشرفت فیزیکی عنوان و اظهار امیدواری کرد که این پروژه در هفته دولت سال آینده به بهره‌برداری برسد و افزود: کل هزینه این پروژه که از سال 1390 شروع شده حدود 500 میلیارد تومان است که علت تاخیر در بهره‌بردای از پروژه عدم تامین منابع مالی بوده است و برای سال جاری نیز 76 میلیارد تومان اعتبار مصوب شده است و با به بهره‌برداری رسیدن آن سالانه 60 میلیون مترمکعب آب به شیراز انتقال می‌یابد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس با بیان اینکه در شهر خرامه علاوه بر بحث تامین آب شرب 7 میلیون متر مکعب آب نیز برای صنایع کوچک در نظر گرفته شده تا از این طریق به اشتغال در این شهرستان کمک شود، خاطرنشان کرد: پروژه اصلاح خط انتقال آب زرین‌دشت به طول 29 کیلومتر با اعتبار 15 میلیارد تومان تا پایان شهریورماه کلنگ‌زنی می‌شود.

وی با بیان اینکه در سال گذشته 2 هزار و 943 چاه غیرمجاز در استان فارس مسدود شد، گفت: امسال 38 میلیارد تومان اعتبار تعادل بخشی و 13.5 میلیارد تومان اعتبارات اسناد خزانه برای پرکردن چاه‌های غیرمجاز در استان فارس اختصاص یافته است.

هزینه 4میلیون تومانی پر کردن یک چاه غیرمجاز

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس اظهار کرد: هزینه پر کردن چاه‌ها متفاوت است و به صورت موردی پر کردن یک چاه 4 میلیون تومان هزینه‌بردار بوده است اما به طور میانگین برای پر کردن هر چاه 400 هزار تومان هزینه صرف می‌شود.

دهقانی با اشاره به آب‌گیری 850 میلیون مترمکعب آب در پشت سدهای استان فارس گفت: در سد تنگاب 73 میلیون مترمکعب، در سد چشمه عاشق 43 میلیون و در سد رودبال 80 میلیون مترمکعب آب اخیریه شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس در پاسخ به سوالی با تصریح اینکه آب‌های فسیلی عملا غیرقابل جبران هستند، گفت: یک برنامه تحقیقاتی درخصوص آب‌های فسیلی که در گسل‌ها قرار دارد در کشور شروع شده است، برداشت آب فسیلی هزینه بسیار بالایی دارد و برای کشاورزی یا صنعت نیست و اکنون فقط صرف تحقیقات برای برخی مناطق خاص، آب‌هایی که بر روی برخی گسل‌هایی است که تجدیدپذیر و قابل جبران باشد گزینه‌ای برای آب شرب محسوب می‌شود.

انتهای پیام/


نظرات بینندگان