کد خبر: ۱۱۳۴۲۱
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۹ - ۳۱ مرداد ۱۳۹۶
قابل توجه متولیان محترم فرهنگی ومذهبی شهرستان؛

عمران معنوی ضرورت هر مسجد

این نکته بر همه ما واضح است که کارکردهای مسجد در تمام دوره‌ها در ایران پیش از انقلاب تاکنون گسترده بوده و مساجد به نوعی در روح زندگی مردم جریان داشته‌اند.

به گزارش شیرازه، متأسفانه گاهی شاهد کلیشه‌ای بودن کارکردهای مسجد و بی‌انگیزگی مردم به ویژه جوانان هستیم، همه به نوعی دچار نوعی روزمرگی شده‌اند و خود ما که به مسجد می‌رویم سریع می‌خواهیم برویم به کارهایمان برسیم، بنابراین چه توقعی است که جوانان در این زمینه با انگیزه باشند؟!

مساجد باید میدان فعالیت و تلاش جوانان باشند، در حالی که بیشتر اعضای هیات امنا و شورای فرهنگی این خانه‌های خدا، میانسالان و پیران هستند، پی در چنین وضعیتی، جوانان احساس «بودن» و «دیده شدن» نمی‌کنند

دلیل عدم استقبال  یا استقبال را با دقت نظر به این موضوع بیان کرد  مهمترین نکته توجه به بعد عبادی مساجد است نباید این را هیچگاه فراموش کنیم مساجد باید مراکزی برای ارتباط با خداوند باشد و افراد را به آرامش برساند.

پس از عمران و آبادانی مساجد ما باید در صدد عمران معنوی و فعال کردن اقدامات فرهنگی مساجد باشیم. اگر می‌خواهیم مساجد بیش از گذشته آباد باشند راه میانبر آن حضور نسل نو در مساجد است. باید از ظرفیت آموزش و پرورش در این زمینه استفاده کنیم. فعالانی که در آموزش و پرورش هستند  برای احیای مساجد و کارکردهای فرهنگی آن سهم زیادی دارند.

 راجع به نقش با اهمیت ائمه جماعات در مساجد این نکنه توجه داشت   که روحانیت نیز باید دارای ابعاد مختلف باشند و تنها به توصیه و موعظه نپردازند ، باید مسائل مختلف را رعایت کنند و همان‌هایی را که از جوانان توقع دارند، خود نیز انجام دهند. آن‌ها باید در حوزه‌های مختلف به فعالیت بپردازند اما این امر کمتر دیده می‌شود.

اخلاق نکته مهمی است که باید توسط ائمه جماعات رعایت و به دیگران نیز منتقل شود، دیگر کارکرد مسجد نیز ارتباط مردم با یکدیگر است، بهترین مکانی که جوانان را می‌تواند جمع کند همین مساجد است. بنابراین باید جاذبه ایجاد کنیم تا جوانان در خیابان‌ها و کوچه‌ها بیکار نشوند و در مساجد با یکدیگر متحد و منسجم شوند.

باز بودن در مساجد در طول روز، مهم‌ترین اقدام برای جذب مردم است و این موضوعی است که، در ماه رمضان، جلوه بیشتری دارد، این در حالی است که در برخی از مساجد به دلیل چند شغله‌بودنِ برخی ائمه جماعات، خدمات لازم به مردم داده نمی‌شود، ائمه جماعات، باید امین مردم و پاسخگوی پرسش‌های شرعی آنان باشند، نه اینکه صرفا برای اقامه نماز جماعت به مسجد بیایند یا برای خود، جانشین معرفی کنند.

حال نکته اساسی اینجاست  چه شده که مساجد از این جایگاه مهم و عظیم نزول یافته ، واین زنگ خطری جدی برای متولیان فرهنگی شهر است  برخی از جوانان به سبب برخورد نامناسب افراد اهل مسجد، برای حضور در مسجد علاقه چندانی ندارند. متأسفانه این برخوردهای نامناسب بیشتر در برخورد بزرگسالان با جوانان و نوجوانان رخ می دهد که نسل آینده مسجد را تشکیل می دهند. اجازه ندادن به نوجوانان برای ایستادن در صف اول و کمک نکردن به آنان برای انجام دادن فعالیت های مسجد، نمونه‌ای از این بدرفتاری هاست.

 باید به فکر بد که چرا جوانان ونوجوانان از مساجد ها دوری می کند واین قضیه را باید بابرنامه ریزی های بسیار وتشکیل کارگروهها علت سنجی نمود . می توان به برخی از عواملی که موجب نزدیکی جوانان به مساجد می شود، یادآور شد: حُسن خلق امام جماعت، جذابیت برنامه های مساجد، احترام به نوجوانان و جوانان و از ضروریاتی است که در حصول این هدف نقش تأثیرگذاری  دارد.

در نهایت مساجد بهترین مکان آرامش یافتن افراد است، همانگونه که به دیگر کارکردهای مسجد توجه می‌کنیم به کارکرد آرامش‌بخشی جوانان و مردم کمک شود و این با تقویت بعد روحانی و توجه به مسائل مردم ایجاد می‌شود. (به قلم غلامرضا حبیبی )

منبع:  مارگون

برچسب ها: فرهنگی ، مذهبی ، مسجد
نظرات بینندگان