کد خبر: ۱۱۳۴۷۳
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۶ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۶
رئیس دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته:

ایران جزء 10 کشور برتر نانوتکنولوژی است

رئیس دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته گفت: ایران جزء ۱۰ کشور برتر نانوتکنولوژی است.
به گزارش شیرازه، محمد‌جواد آروین رئیس دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته در سومیـن همایـش ملـی و کارگاه‌های تخصصـی علـوم و فنـاوری نانـو گفت: همه تحلیل‌گران معتقدند سه حوزه بیوتکنولوژی، نانوتکنولوژی و آی‌تی آینده جهان را متحول خواهند کرد.

وی عنوان کرد: در تمام حوزه‌های مهندسی، پزشکی، دندانپزشکی، دامپزشکی، زیست‌شناسی، فیزیک، شیمی، فناوری‌ها، محیط زیست، پروژه‌های ساختمانی و حتی در حوزه‌های کشاورزی می‌توان ردپای از نانو فناوری را مشاهده کرد و به معنای واقعی انقلابی را ایجاد کرده است.

رئیس دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته تصریح کرد: نانو تکنولوژی دانش میان‌رشته‌ای است و موجب شده که تمام رشته‌ها را درگیر کند و وضعیت ایران در این رشته وضعیت خوبی باشد.

وی گفت: آمارها نشان می‌دهد ایران جزء 10 کشور برتر این فناوری قوی است و در سال 2015 بیش از 6 هزار مقاله از ایران ارائه شده و از نظر تولید مقاله جزء هفت کشور برتر دنیا هستیم.

آروین با اشاره به کمک علم نانو در کشاورزی گفت: فناوری نانو در تولید و اصلاح گیاهان، تولید سموم و کود، حفظ محیط زیست، تشخیص آلودگی‌ها قبل از آنکه علائم آن قابل مشاهده باشد، رفع مشکل بحران آب و ساخت ماشین‌آلات کشاورزی و قطعات آنها و بالا بردن راندمان، سهم به سزایی را ایفا می‌کند.

وی ادامه داد: علم و فناوری نانو، مطالعه کاربردهای مواد در مقیاس نانو است که می‌تواند همراه با سایر علوم مانند شیمی، بیولوژی، فیزیک، مواد و مهندسی استفاده شود به عبارتی این علم توانایی دیدن و کنترل اتم‌ها و مولکول‌ها را شامل می‌شود و از آنجایی که هر آنچه در این کره خاکی است از اتم ساخته شده منجر به نفوذ این علم در تمامی گرایش‌های علمی و فناوری‌های نوین شده است که با سرعت هرچه تمام‌تر در حال توسعه هستند.

رئیس سومیـن همایـش ملـی و کارگاه‌های تخصصـی علـوم و فنـاوری نانـو افزود: شکل‌گیری اقتصاد دانش‌بنیان ارتباط تنگاتنگی با توسعه فناوری‌های نوین و بهره‌‌برداری از یافته‌‌های مرز دانش و فناوری دارد.

وی ادامه داد: انجمن علوم و فناوری‌های نانو ایران و دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته با هدف ایجاد فضای تعامل و هم‌اندیشی میان پژوهشگران و اندیشمندان حوزه‌های مختلف علوم و فناوری نانو و ارائه دستاوردهای نوین پژوهشی و فناوری نانو، نقد و بررسی وضعیت فعلی کاربرد نانوفناوری در حوزه‌های مختلف اقدام به برگزاری سومین همایش ملی و کارگاه‌های تخصصی علوم و فناوری نانو کرده‌اند.

آروین گفت: همچنین در کنار ارائه آخرین یافته‌های نوین پژوهشی و دستاوردهای متخصصان و محققان این حوزه با مشارکت بخش خصوصی، نمایشگاه جانبی و کارگاه‌های تخصصی در زمینه علوم و فناوری نانو برپاشده است.
منبع: فارس
نظرات بینندگان