کد خبر: ۱۱۳۴۸۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۷ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۶
بسته خبری«ایستگاه»؛

پرهزینه‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای جهان/ «تک‌سوار دشت زید» آمد/ کشف قدیمی‌ترین هسته یخی زمین

در تورات و کُتب تاریخی از حضرت قیدار به‌عنوان جانشین حضرت اسماعیل (ع) یاد شده و حضرت قیدار جد سی‌ام رسول اکرم (ص) است. آستان مطهر وی در شهر خدابنده استان زنجان در دامنه کوه قیدار واقع شده است.
پرهزینه‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای جهان/ «تک‌سوار دشت زید» آمد/ کشف قدیمی‌ترین هسته یخی زمینبه گزارش شیرازه؛ در میان رویدادهای مختلف روزانه، خبرهای فرهنگی و اجتماعی نسبت به اخبار اقتصادی و سیاسی کمتر مورد توجه قرار می گیرد. خبرهایی که بعضا می‌تواند عدم آگاهی از آنها آینده مطلوب و یا نامطلوبی برای شما رقم بزند فرهنگ به عنوان عاملی که به زندگی انسان معنا و جهت می دهد شناخته می شود و مسائل اجتماعی نیز مجموعه ای از تلخی و شیرینی های واقعی جامعه پیرامونی ما است. شیرازه در نظر دارد با رصد رویدادهای فرهنگی-اجتماعی بسته خبری هفتگی با عنوان«ایستگاه» منتشر نماید.

فرهنگی

پرهزینه‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای جهان
ساخت فیلم‌های هالیوودی اکثر اوقات با هزینه‌های سرسام‌آوری همراه است. گاهی این هزینه‌ها به دلیل بازیگران گران‌قیمت و گاهی به دلیل امکانات سخت‌افزاری و جلوه‌های بصری و ویژه‌ای است که برای ساخت فیلم لحاظ می‌شود. اکثر فیلم‌هایی که هزینه بالایی برای ساختشان صرف شده است، در ژانر علمی_تخیلی یا تاریخی هستند. مثلا سری فیلم‌های دزدان دریایی کارائیب به دلیل بازی بازیگران معروف و صحنه‌سازی‌ و جلوه‌های رایانه‌ای و ... که دارد، همواره یکی از پرخرج‌ترین پروژه های سینمایی جهان است. برای قسمت «سوار بر امواج ناشناخته» این فیلم که در سال 2011 ساخته شده 320 میلیون دلار هزینه شده است.‌ همچنین برای قسمت عصر اولتران فیلم انتقام جویان که در سال 2015 ساخته شد و فروش بالایی به خود اختصاص داد، نزدیک به 280 میلیون دلار هزینه شده بود.

پخش مستند «حباب» درباره اقتصاد آمریکا
دولت آمریکا در سال‌های اخیر وابستگی زیادی به منابع استقراضی پیدا کرده و بخش زیادی از کسری بودجه خود را از این طریق پوشش داده است. زمانی که حباب بدهی‌های دولت آمریکا تخلیه شود، رکودی بسیار عمیق در این کشور به وجود خواهد آورد. به زودی حباب کنونی ناشی از انباشت بدهی دولت آمریکا شروع به تخلیه شدن خواهد کرد و در عین حال دولت نیز قدرت و سلطه اقتصادی خود را برای محدود کردن آزادی اقتصادی مردم و اخذ مالیات به شیوه کنونی، از دست خواهد داد. در مستند «حباب» اقتصاد رو به نزول کشور مدعی سردمداری جهان به تصویر کشیده می شود.، کشوری که بر خلاف ظاهر خوش آب و لعاب، باطنی فرسوده و خرابی دارد. در این مستند علاوه بر نمایش فرسودگی خطوط ریلی، جاده ای، مترو و حمل و نقل عمومی، به افزایش روزافزون بدهی های خارجی این کشور و فشار برطبقات ضعیف جامعه برای جبران این بدهی های از طریق افزایش مالیات اشاره می شود. در مستند حباب کارشناسان اروپایی و اقتصاددانان آمریکایی درخصوص وضعیت اسفبار اقتصاد این کشور اظهار نظر کردند. این مستند از پایگاه اینترنتی شبکه یک سیما قابل دسترسی است.

«تک‌سوار دشت زید» آمد
«تک سوار دشت زید» سرگذشت‌نامه‌ شهید اسماعیل قهرمانی، قائم‌مقام فرماندهی لشکر 27 محمد رسول الله(ص) روانه بازار شده است. پژوهش و نگارش این کتاب را گلعلی بابایی و طراحی جلد آن را مرتضی بیگدلی را انجام داده است.
نویسنده کتاب در مقدمه این کتاب آورده است:«طی روزهای پایانی زمستان سال 1360؛ از سوی بخش جنگِ دفتر سیاسی ستاد مرکزی سپاه، کادرهای مجربی به عنوان «راوی» به یگان‌های رزم نوبنیاد سپاه اعزام می‌شدند. این راویان بدون هیچ ملاحظه‌ای در ابتدا و انتهای هر عملیات، رو در رو با رزمندگان می‌نشستند و جزئیات مربوط به عملیات را، از زبان فرماندهان قرارگاه‌ها، گردان‌ها، دسته‌ها می‌شنیدند و بر کاست‌های صوتی ضبط می‌کردند. از جمله فرماندهانی که در کمین این راوی‌ها گرفتار آمد و سفره دلش را نزد آنان گشود، اسماعیل قهرمانی بود. اسماعیل پس از خاتمه‌ی مرحله‌ی دوّم عملیات «الی‌بیت‌المقدس» در روز بیستم اردیبهشت 1361 پای سؤالات متنوع زنده‌یاد حسین داورزنی راوی ارشد بخش جنگ دفتر سیاسی سپاه، اعزامی به قرارگاه فرعی نصر 2‌ ‌‌ نشست. در این مصاحبه، راوی از قهرمان داستان ما سوالات بسیاری پرسیده و اسماعیل هم با حوصله به همه‌ی آن پرسش‌ها پاسخ گفت. از این روی، بخش نخست این کتاب اساسا‍ً مبتنی بر همان مصاحبه‌ی مفصل است. بخش دوم این کتاب؛ از مرحله سوّم عملیات الی‌بیت‌المقدس تا پایان مرحله‌ی سوّم عملیات برون‌مرزی رمضان در سحرگاه سی و یکم تیر ماه 1361 ـ روزی که تک‌سوار قصّه‌ی ما در دشت زید گم می‌شود ـ را در بر می‌گیرد.

اجتماعی

کشف قدیمی‌ترین هسته یخی زمین
بر اساس گزارش نیواطلس، قدیمی‌ترین هسته یخی کره‌زمین توسط محققان کشف شده است. برای کشف نمونه جدید، تیمی از دانشگاه «پرینستون»(Princeton) در ایالت نیوجرسی آمریکا نمونه‌های یخی آبی باستانی را در قطب جنوب بررسی کردند. این دانشمندان در منطقه «آلن هیلز» قطب جنوب قدیمی‌ترین هسته یخی را که تاکنون کشف شده است حفر کردند. قدمت این هسته یخی 2.7 میلیون سال برآورده شده که این نمونه یخی را به دلیل فاصله سنی 1.5 میلیون سالی از نمونه‌های مشابه متمایز می‌کند. داده‌های به ‌دست آمده از این نمونه، وجود منابع غنی از آب و هوا را در سیاره زمین مربوط به میلیون‌ها سال قبل می‌داند.


آرامگاه پیامبری در زنجان که جانشین حضرت اسماعیل (ع) بود
در تاریخ یعقوبی آمده است: حضرت اسماعیل (ع) دوازده پسر داشت که بزرگترین آنان حضرت قیدار (ع) بود؛ پس از وفات حضرت اسماعیل (ع) در 130 سالگی و دفن او در حجر، قیدار جانشین پدر می‌شود و مردم را به توحید دعوت می‌کند. در تورات و کُتب تاریخی از وی به‌عنوان جانشین حضرت اسماعیل (ع) یاد کرده‌اند. مرحوم علامه مجلسی در کتاب شریف بحارالانوار می‌فرماید؛ حضرت قیدار جد سی‌ام رسول اکرم (صلی‌الله علیه و آله و سلم) است. آستان مطهر حضرت قیدار نبی (ع) در شهر خدابنده استان زنجان در دامنه کوه قیدار واقع شده است که شامل حرم، صحن و مسجد جامع است. بقعه حضرت قیدار نبی (ع) درسال 719 به همت بانو بلغار خاتون؛ همسر غازان‌خان مغول تجدید بنا شده است و پس از آن گنبد آن در سال 751 هجری قمری به دست استاد تیمورخان سلطانیه‌ای احیاء و در قرن 11 هجری قمری گچبری می‌شود. حرم مطهر حضرت قیدار نبی (علیه السلام) در رونق شهر خدابنده سهم بسزایی داشته و همه‌ روزه پذیرای زائران کثیری از نقاط مختلف کشورمان است.

دانه‌ای که شفای هفتاد بیماری است
تمروزه اغلب از خاصیت طعم‌دهندگی سیر در تهیه غذاهای مختلف استفاده می‌شود، اما این دانه شگفت به‌دلیل دارا بودن خواص متعدد، کاربرد دارویی و درمانی فراوانی نیز دارد. این دانه پرخاصیت، با باکتری‌های مضر، ویروس‌ها و قارچ‌ها می‌جنگد. سیر براى تقویت بدن و پیشگیرى از بیمارى‌هاى گوناگون اثر شگرفی داشته و در تقویت بنیه و جلوگیرى از تصلّب شرایین و پایین کشیدن فشار خون دارویی کامل و مؤثر محسوب می‌شود، علاوه بر این، به عضلات قلب نشاط مى‌دهد و جریان خون را در رگ‌ها تنظیم و صاف مى‌کند و همچنین در پیرى‌هاى زودرس که نتیجه فساد خون است و نیز در روماتیسم و بواسیر اثرى شفابخش دارد.

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص): «كُلُوا الثُّومَ وَ تَدَاوَوْا بِهِ فَإِنَّ فِیهِ شِفَاءً مِنْ سَبْعِینَ دَاء»
پیامبر اکرم(ص) فرمود: «سیر» بخورید و خود را با آن مداوا کنید که شفای هفتاد بیماری است.

نظرات بینندگان