کد خبر: ۱۱۳۵۴۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۹ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۶

آمار مبتلایان به ایدز در ایران از زبان وزیر بهداشت

وزیر بهداشت،درمان و آ‌موزش پزشكی گفت: تعداد مبتلایان به ویروس ایدز در كشور سالانه 10 درصد رشد دارد و الگوی ابتلا به این ویروس به سمت ارتباطات جنسی پر خطر رفته است.
به گزارش شیرازه، سید حسن هاشمی با اعلام این آمار درباره علل رشد بیماری ایدز در كشور توضیح داد: آمارهای وزارت بهداشت حاكی از این است كه رشد انتقال عفونت ویروس ایدز در كشور سالانه 10 درصد است.

وی افزود: واقعیت مهم درباره عفونت ویروس ایدز در جامعه ما این است كه بر خلاف گذشته كه الگوی اصلی انتقال این عفونت استفاده از مواد مخدر تزریقی بود، امروز عامل اصلی انتقال این ویروس ارتباطات جنسی و ارتباطات پر خطر جنسی است و مصرف شیشه و مواد مخدر صنعتی نیز به گسترش این بیماری دامن زده است.

هاشمی گفت: مصرف مواد روانگردان صنعتی نیز در جامعه رو به فزونی است، این مواد به راحتی در دسترس افراد است و آ‌سیبهای اجتماعی زیادی را در حوزه مسائل اخلاقی و اجتماعی به وجود آورده است.
وی درباره علل رشد این عفونت در كشور توضیح داد: یكی از علل گسترش این بیماری در كشور پنهانكاری درباره آن و نگفتن واقعیتهای این بیماری به مردم است.
وی گفت: نه تنها درباره بیماری ایدز بلكه درباره همه مسائلی كه سلامت مردم را تهدید می‌كند باید با مردم صریح صحبت كنیم و صحبت كردن در لفافه هیچ مشكی را حل نمی كند.
وی افزود: مردم باید همه آنچه را كه به سلامتشان مربوط می‌شود، بدانند، باید بدون پرده پوشی واقعیتهای جامعه را به مردم بازگو كنیم حتی اگر برخی احساس تهدید هم بكنند، از پنهانكاری بهتر است.
هاشمی در پاسخ به این پرسش خبرنگار ایرنا كه واقعیت های گفته نشده درباره بیماری ایدز چیست، گفت: واقعیت این است كه عفونت HIV و بیماری ایدز در جامعه ایران رو به گسترش است و بیشتر این پدیده به روابط اخلاقی كه در جامعه حكم فرماست، مربوط است.

وزیر بهداشت گفت: رشد بیماری ایدز در جامعه با بزهكاری و افزایش آسیبهای اجتماعی بی ارتباط نیست و هر چه آسیبهای اجتماعی در جامعه بیشتر شده، رشد انتقال ویروس ایدز هم به همان نسبت رو به فزونی داشته است.

وی افزود: همه دستگاههای كشور در این زمینه مسئولیت دارند، مسئولانی كه آمار امیدوار كننده می‌دهند، باید به این آمارهایی كه گویای واقعیت های جامعه هست هم توجه كنند و آمارهایی بدهند كه بیانگر واقعیتهای جامعه است.

عفونت HIV از چهارطریق خون آلوده، تزریق مشترك، روابط جنسی و مادر آلوده به جنین منتقل می شود.

آخرین آ‌مار رسمی وزارت بهداشت نشان می دهد كه تاكنون بیش از 30 هزار فرد مبتلا به این ویروس در كشور شناسایی شده اند كه حدود 15 درصد مبتلایان را زنان تشكیل می دهند.

از بین كل این مبتلایان حدود 7 هزار نفر فوت كرده و حدود 9 هزار نفر وارد فاز بیماری شده اند.

كارشناسان و متخصصان بیماریهای عفونی بر اساس فرمول سازمان بهداشت جهانی تعداد واقعی مبتلایان به ویروس ایدز در ایران را بین 100 تا 120 هزار نفر تخمین می زنند و معتقدند كه بیش از 70 هزار فرد مبتلا و ناقل ویروس ایدز در كشور از بیماری خود مطلع نیستند و عامل انتقال این عفونت به دیگران محسوب می شوند.

منبع: ایرنا
برچسب ها: ایدز ، وزیر بهداشت ، عفونت
نظرات بینندگان