کد خبر: ۱۱۳۵۶۰
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۵ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۶

تخریب آثار تاریخی نی ریز در سکوت مسوولان و بی توجهی مردم

آثار تاریخی نی ریز در سکوت مسوولان و بی توجهی مردم تخریب می شوند.

به گزارش شیرازه،  طبق گزارشات مردمی؛ متأسفانه شهرداری چندی پیش به بهانه خطر آفر ینی دست به تخریب بناهای زیبای تاریخی زده بود.

آخرین تخریب به شهادت عکسهای زیر مربوط به منزل معروف به حاج سید علی متعلق به مرحوم عباس نژاد واقع در محله باستانی سرزیرکان می باشد.


این بنا که جاذبه هایی به مراتب بیشتر از بنای فاتح دارد، و احیانأ مربوط به اواخر دوره قاجار می باشد دارای حمام خزینه و چاه آب و یک حوض سنگی بزرگ می باشد.


این بنای خشتی با نمای آجر از معدود بناهای بجامانده می باشد که اگر شهروندان محترم تدبیری نیاندیشند ،باقیمانده آن نیز به تلی از خاک تبدیل شده و ادارات مربوطه طبق معمول هیچ واکنشی نشان نمیدهند.


از آنجا که این آثار شناسنامه مکتوب تاریخ این سرزمین هستند میطلبد که  رسانه های متعهد با پرداختن به موضوع، علاوه بر اینکه جلوی انهدام آنرا بگیرند، از تکرار موارد مشابه جلوگیری کنند و شاهد آن هستیم در هیچ کشوری با تاریخ خود چنین معامله ای نمیکنند که ما میکنیم.

حال اگر ادعای خطر آفرینی بنا صحت داشته باشد ،بنظر شما باید مقاوم سازی می شد یا تخریب؟


این ادعا در صورت صحت مثل اینست که بیماری را بجای مداوا ،بکشند.


شما فکر می کنید موزه های معروف دنیا که حتی تکه سنگ تراشیده شده ای از اینگونه بناها را با قیمتهای گزاف میخرند ،ارزش اینها را می دانند یا ما که ادعای میهن دوستی و فرهنگ پروریمان گوش فلک را کر کرده؟؟


لازم است میراث فرهنگی بطور شفاف پاسخ دهد تا در تاریخ این مرز و بوم ثبت شود که چرا چشم خود را بر روی این فجایع بسته اند و جایگاه قانونی آنها در سپهر تصمیمات شهر کجاست؟


بنده به عنوان یک شهروند وظیفه داشتم تا این تلنگر را وارد کنم و مردم باید میراث تاریخی شهر را چون اسناد ملکی خود محترم بشمارند.





منبع:  نبض نی ریز

برچسب ها: نی ریز ، مسئولان ، تخریب
نظرات بینندگان