کد خبر: ۱۱۳۵۸۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۴ - ۰۵ شهريور ۱۳۹۶

سیر پخته مفیدتر است یا خام؟

ترکیب آلیسین در سیر فواید درمانی بسیاری دارد. به همین دلیل فواید سیر خام بیش از فواید سیر پخته شده می‌باشد. همچنین مقادیر ویتامین C در سیر با حرارت ممکن است کاهش یابد. از این رو...
سیر پخته مفیدتر است یا خام؟به گزارش شیرازه، سیر یکی از سبزیجات شناخته شده در سراسر جهان است که فواید بسیاری برای سلامتی دارد. از گذشته تا به امروزه تحقیقات بسیاری نشان داده است سیر در درمان بسیاری از بیماری ها موثر است. در این مطلب قصد داریم با خواص سیر خام و سیر پخته به همراه فواید درمانی آن ها آشنا شویم.

خواص سیر خام این سبزی بی نظیر

سیر حاوی ترکیبی به نام آلیسین می باشد که دارای خواص دارویی بسیاری است. بوی قوی سیر ناشی از وجود همین ترکیب در سیر می باشد. آلیسین از طریق دستگاه گوارش وارد سایر قسمت های بدن می شود و اثرات بیولوژیکی قوی روی آن ها می گذارد و در درمان بسیاری از بیماری ها موثر است. این سبزی از خانواده پیاز و تره فرنگی به شمار می رود و در طبخ بسیاری از غذاها به کار می رود. سیر در عین حال که بسیار مغذی است, اما کم کالری می باشد. سیر تقریبا دارای تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن است. بسیاری از خاصیت های سیر ناشی از همین مواد مغذی می باشد. ارزش غذایی 28 گرم سیر خام به شرح زیر است. این مقدار سیر 42 کالری دارد که از 1.8 گرم پروتئین و 9 گرم کربوهیدرات موجود در این مقدار سیر حاصل می شود.

23 درصد از نیاز روزانه به منگنز
17 درصد از نیاز روزانه به ویتامین B6
15 درصد از نیاز روزانه به ویتامین C
6 درصد از نیاز روزانه به سلنیوم
فیبر: 1 گرم

مقادیری خوبی از کلسیم، مس، پتاسیم، فسفر، آهن و ویتامین B1

سیر بو داده شده و پخته یکی از روش های متداول برای مصرف سیر است که موجب از بین رفتن بوی تیز و طعم تند این سبزی می شود. اگرچه شاید برخی از افراد به مصرف سیر خام علاقه نداشته باشند, با این وجود باید بدانند سیر خام دارای ارزش غذایی بیشتری نسبت به سیر پخته شده می باشد. در واقع بوی تیز و طعم تند سیر خام ناشی از ترکیب آلیسین در سیر است, که با حرارت از بین می رود. این ترکیب فواید درمانی بسیاری دارد. به همین دلیل فواید سیر خام بیش از فواید سیر پخته شده می باشد. همچنین مقادیر ویتامین C در سیر با حرارت ممکن است کاهش یابد. از این رو میزان این ویتامین در سیر خام بیش از سیر پخته شده است. ویتامین C موجود تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. بنابراین توصیه می شود از همه سبزیجات به ویژه سیر به صورت خام استفاده شود.

درمان سرماخوردگی با سیر خام


یکی از مهمترین خواص و فواید سیر, افزایش عملکرد سیستم ایمنی بدن است. این مسئله موجب کاهش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری های شایع از جمله سرماخوردگی می شود. بررسی های بسیاری نشان داده است مصرف روزانه سیر در بهبود علایم سرماخوردگی بسیار موثر است. بنابراین به افرادی دائما از بیماری سرماخوردگی رنج می برند, توصیه می شود در رژیم غذایی خود از سیر استفاده کنند. در واقع مصرف سیر خطر ابتلا به بیماری های شایع مانند آنفولانزا و سرماخوردگی را به طور چشمگیری کاهش و در صورت ابتلا به بیماری, شدت بیماری را نیز کم می کند.

خواص سیر در کاهش فشار خون

بیماری های قلبی عروقی مانند حملات و سکته قلبی بزرگترین عامل مرگ در جهان هستند. فشار خون بالا یکی از عوامل ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی است. نحقیقات بسیاری روی افراد مبتلا به فشار خون بالا نشان داده است, افزودن سیر مانند سیب زمینی به رژیم غذایی این افراد به طور قابل توجهی فشار خون آن ها را کاهش می دهد. به طوری که تاثیر این سبزی با تاثیر برخی از داروهای درمانی فشار خون برابر است.

بهبود سطح چربی خون با استفاده از سیر

یکی دیگر از عوامل ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی, افزایش سطح چربی خون است. سیر مانند گوجه فرنگی در کاهش سطح چربی بد خون موثر است. در واقع یکی از مهمترین خواص سیر بهبود سطح کلسترول در خون می باشد. این مسئله می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی ناشی از افزایش سطح چربی بد خون را به طور چشمگیری کاهش دهد. در واقع مصرف سیر, موجب کاهش چربی کل و کلسترول خون می شود. به طوری که مصرف منظم آن می تواند 10 تا 15 درصد سطح چربی خون را بهبود بخشد. با این وجود هنوز بررسی ها ثابت نکرده اند که این سبزی می تواند تاثیری مثبتی در افزایش سطح چربی خوب خون و یا کاهش سطح تری گلیسیرید ( عامل دیگر خطرساز برای بیماران قلبی) داشته باشد.

خواص سیر برای مغز

بررسی ها نشان می دهد سیر مانند سیب حاوی آنتی اکسیدان هایی است که از زوال مغز پیشگیری می کنند و خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش می دهند. امروزه رادیکال های آزاد از جمله بزرگ ترین عوامل بیماری زا محسوب می شوند. آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد به روند پیری کمک می کنند. سیر حاوی آنتی اکسیدان هایی است که از سلول ها در برابر این آسیب ها محافظت می کنند.

افزایش طول عمر با مصرف سیر

اگرچه خواص سیر در افزایش طول عمر هنوز به اثبات نرسیده است, با این حال فواید سیر در حفظ سلامت مغز و قلب باعث شده این سبزی به عنوان افزایش دهنده طول عمر تصور شود. علاوه بر این سیر می تواند با بیماری های عفونی مقابله کند. این بیماری های مهم و خطرناک به خصوص از عوامل شایع مرگ در افرادی با سیستم ایمنی ضعیف و مسن هستند.

بهبود عملکرد ورزشی, کمک به سم زدایی فلزات سنگین در بدن, بهبود سلامت استخوان ها از دیگر خواص سیر برای سلامتی می باشند. بنابراین توصیه می شود از این سبزی بسیار مفید در رژیم غذایی روزانه خود استفاده کنید.

منبع: بهداشت نیوز
نظرات بینندگان