کد خبر: ۱۱۳۵۹۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۲ - ۰۵ شهريور ۱۳۹۶
دانشمندان اعلام کردند؛

تولید قرص ورزش در آستانه تحقق

دانشمندان موفق به شناسایی پروتئینی شده اند که به عنوان یک سنسور ورزشی عمل کرده و می تواند تغییرات جریان خون را در زمان ورزش کردن تشخیص دهد.
تولید قرص ورزش در آستانه تحققبه گزارش شیرازه، محققان دانشگاه لیدز بریتانیا دریافتند زمانیکه قلب در طول فعالیت بدنی خون بیشتری را در بدن پمپاژ می کند، پروتئین Piezo۱ در اندوتلیوم یا پوشش درونی شریان ها، فشار بیشتری را در دیواره عروق خونی احساس می کند.

در واکنش به این وضعیت، به تدریج تعادل الکتریکی در اندوتلیوم تغییر می کند و این وضعیت منجر به باریک شدن عروق خونی می شود.

باریک شدن عروق خونی موجب کاهش جریان خون به معده و روده ها می شود، بدین ترتیب خون بیشتری به مغز و ماهیچه های درگیر در ورزش می رسد.

دیوید بیچ، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «اگر ما نحوه عملکرد این سیستم را متوجه شویم، قادر خواهیم بود تکنیک های را گسترش دهیم که می توانند با برخی از بزرگ ترین بیماری های مرتبط با جوامع مدرن مقابله کنند.»

وی در ادامه می افزاید: «ما می دانیم که ورزش می تواند نقش حفاظتی در برابر بیماری های قلبی، سکته مغزی و بسیاری از بیماری های دیگر داشته باشد. این مطالعه یک سیستم فیزیولوژیکی را شناسایی کرده است که احساس می کند بدن در حال ورزش کردن است.»

علاوه بر این، محققان تاثیر یک ترکیب آزمایشی موسوم به Yoda۱ را بر روی عملکرد پروتئین Piezo۱ بررسی کردند.

آنها دریافتند که این ترکیب عملکرد افزایش جریان خون را بر روی دیواره های اندوتلیوم که در طول فعالیت های بدنی تجربه می شود، تقلید می کند و این احتمال را افزایش می دهد که بتوان داروی برای افزایش فواید سلامت ورزش تولید کرد.

به گفته محققان، با تغییر پروتئین Piezo۱ در روده ها می توان یک گام به تولید داروی که می تواند به کنترل سندرم کاردیومتابولیک، مانند بیماری های قلبی عروقی و دیابت نوع ۲، کمک کند، نزدیک شد.
منبع: مهر
برچسب ها: قرص ، قرض ورزش ، ورزش
نظرات بینندگان