کد خبر: ۱۱۳۶۰۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۲ - ۰۵ شهريور ۱۳۹۶

تکلیف آیفونی‌ها چه می‌شود؟!

اپل سال‌هاست در ایران و سایر نقاط جهان به عنوان یک برند پیشتاز در عرصه تکنولوژی شناخته می‌شود؛ هر ساله با ارائه محصول جدید این شرکت، علاقمندان در صف‌های طویلی برای خرید در مقابل فروشگاه‌ها می‌ایستند تا جزو اولین نفراتی باشند که جدیدترین محصول اپل را استفاده می کنند.
تکلیف آیفونی‌ها چه می‌شود؟!به گزارش شیرازه، در ایران نیز اپل طرفداران زیادی دارد. طبق گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات حدود 11 درصد از سهم بازار گوشی در کشور را آیفون های اپل تشکیل می دهند.هرچند این شرکت در ایران نماینده قانونی ندارد و نمی توان این آمار را رسمی دانست.

آیفون که نام تجاری گوشی های تلفن همراه شرکت اپل است، با مدل های مختلفی در بازار کشور یافت می شود که اکثرا از طریق قاچاق و یا کشورهای ثالث به ایران وارد می شوند؛ در واقع واردات مستقیمی از کشور سازنده (آمریکا) به ایران صورت نگرفته و نمی گیرد.

شکایت از اپل به علت انحصار اپ های آیفون

قطعا هر گوشی با هر سیستم عاملی وقتی به دست کاربر می رسد، نیاز به نصب برنامه های کاربردی، بازی و ... دارد. سال 2008 اپل برای برآورده کردن نیاز مشتریانش به برنامه ها، «اپ استور آی او اس» را تاسیس کرد.

گوشی های آیفون فقط از طریق اپ استور قادر به دریافت برنامه و بروزرسانی اپ های دانلود شده هستند، این خاصیت چندان باب میل مخاطبان قرار نمی گیرد اما انگار سیاست های این شرکت آمریکایی در این قبال تغییر ناپذیر است. به همین خاطر خیلی ها گوشی های اندرویدی را به IOS ترجیح میدهند.

اپل 44 درصد بازار گوشی‌های هوشمند را این هفته تسخیر کرد

در آیفون شما نمی توانید مانند اندروید، فایل نصبی داشته باشید، از اپ استورهای مختلف برنامه دانلود کنید یا از طرق مختلف فایلی را به دست بیاورید و آن را روی گوشی خود نصب کنید.

انحصار برنامه ها به اپ استور، این قدرت را به اپل داده که به طور کامل کاربرانش را در کنترل خود داشته باشد و صرفا برنامه هایی که این شرکت صلاح بداند برای نصب روی تلفن همراه در دسترس خواهد بود.
اپل واچ‌‌ به نمایشگر منعطف مجهز می‌شود

به جزآیفون، آیپاد تاچ، آیپد، ساعت هوشمند اپل واچ و نسل چهارم اپل تی وی ها نیز تولیدات اپل هستند که صرفا باید از طریق اپ استور به برنامه ها دست پیدا کنند. فیل شیلر نایب رییس ارشد بخش بازاریابی جهانی شرکت اپل در گفتگو با وبگاه The Verge تعداد برنامه های موجود در اپ استور اپل را 2.2 میلیون برنامه و تعداد دانلود ها را بیش از 130 میلیارد بار تا سال 2017 اعلام کرده است.

حذف اپليکيش های فارسی در اپ استور

از این تعداد برنامه های IOS موجود در اپ استور بخش قابل توجهی را برنامه های ایرانی تشکیل می دهند. اپل همواره در اجرای تحریم های تصویبیِ ضد ایرانی آمریکا علیه کشورمان پیشتاز بوده و بارها و با ایجاد محدودیت برای کاربران و برنامه های توسعه دهندگان ایرانی مشکلاتی را برای آنها به وجود آورده است.

هفته گذشته از طرف اپل ایمیلی حاوی محتوای زیر از طرف اپل برای مدیران عامل برخی از شرکت‌های ایرانی ارسال شد:

«ما نمی‌توانیم اپلیکیشن شما را در اپ استور قرار دهیم. بر اساس قوانین و تحریم‌های ایالات محتده، اپ استور نمی‌تواند میزبان اپلیکیشن کشورهای تحت این تحریم باشد؛ البته این برنامه ممکن است در آینده تغییر کند. اگر این تحریم‌ها برداشته شود، پیغامی حاوی آپلود مجدد اپلیکیشن‌ها برای شما ارسال خواهد شد.»

مدیرعامل یکی از برنامه های حذف شده از اپ استور در مصاحبه با نشریه‌ی Financial Tribune می‌گوید: «هیچ نظمی در حرکت جدید اپل وجود ندارد. با اینکه اپلیکیشن مخصوص ما و برخی دیگر از اپ‌استور حذف شده است، ولی هنوز هم اپ‌های ایرانی زیادی در این فروشگاه قرار دارد.»

حذف برنامه از اپ استور به این معناست که برنامه های نصب شده در گوشی دیگر بروزرسانی نخواهند شد و یا در صورت پاک کردن، امکان نصب مجدد آنها برایتان میسر نیست.

هرچند اوایل سال 2017 نیز اپل اقدام به حذف برخی برنامه های ایرانی به بهانه پرداخت های مالی و اتصال به سیستم پرداخت شاپرک کرده بود اما این بار برنامه هایی حذف شده اند که هیچ تراکنش مالی انجام نمی دهند.
درز اطلاعات گوشی با اپلیکیشنهای رایگان/خطر لو رفتن عکسها و پیامها

این اقدام باعث به راه افتادن موجی از اعتراضات کاربران ایرانی در فضای مجازی و ارسال ایمیل هایی به اپل شده است. توئیتر رسمی رئیس شرکت پر شده است از هشتگ #StopRemovingIranianApps .

اعتراض ایرانی ها به هشتگ زنی در توئیتر و فضای مجازی ختم نشده؛ وزیر جوان ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز اعتراض خود را به این شرکت ابلاغ کرده و از تلاش هایی برای رفع این مشکل خبر داده است. جهرمی نوشت: « 11 درصد سهم بازار گوشی ایران متعلق به شرکت اپل است؛ احترام به حقوق مصرف کنده امروزه یک اصل است که اپل رعایت نکرده است.»

محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات، اپل را تهدید به پیگیری حقوقی ماجرا کرده است چرا که اعتقاد دارد برنامه های حذف شده از اپ استور هیچ تراکنش مالی ندارند و مسدودسازی آنها هیچ ارتباطی با تحریم ندارد.

به هر حال نکته که مشخص است سهم 11 درصدی از بازار تلفن همراه ایران رقمی نیست که مدیران اپل بتوانند به راحتی از آن چشم پوشی کنند و یک بازار مناسب با ظرفیت بالا را از دست بدهند. به نظر می رسد مسئولین تا کنون برای رفاه حال کاربران ایرانی در مقابل اقدامات اپل سکوت کرده اند؛ اما این قدرت را از نظر فنی دارند که به راحتی تمام محصولات این شرکت را در ایران از خدمات خارج کنند و به نوعی اپل را از بازار کشور محروم سازند. همچنین، ممکن است کاربران ایرانی خودشان دست به تحریم محصولات این شرکت بزنند و دیگر از این برند استفاده نکنند؛ حالا باید منتظر ماند و دید اپل دست از این اقدام غیرقانونی خود عقب نشینی خواهد کرد یا بازار ایران را از دست می دهد.

منبع: سایت ریشه
نظرات بینندگان