کد خبر: ۱۱۳۶۴۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۴ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۶
وزیر ارتباطات خبر داد:

اینترنت نامحدود تا یک ماه دیگر تعیین تکلیف می شود

وزیر ارتباطات گفت: تا یک ماه آینده وضعیت مصوبه فروش اینترنت نامحدود مشخص می‌شود و این موضوع را به عنوان اولویت این وزارتخانه در برنامه صد روزه دولت دیده ایم.
اینترنت نامحدود تا یک ماه دیگر تعیین تکلیف می شودبه گزارش شیرازه، محمدجواد آذری جهرمی امروز در حاشیه مراسم معارفه اش در جمع خبرنگاران در مورد گرانی نرخی اینترنت با دفاع از تعرفه های فعلی اینترنت موبایل گفت: قیمت اینترنت موبایل در دنیا گران است اما با این وجود ایران به لحاظ شاخص «ارزیدن» جزو ده کشور اول دنیا به لحاظ این سرویس است.

وی گفت: موضوعی که در مورد گرانی اینترنت مطرح می شود مربوط به اینترنت ثابت است که کشور ما شاخصی بهتر از رتبه ۹۰ در دنیا ندارد. این غیرطبیعی بودن قیمت سبب شده برنامه اصلاح تعرفه ها را مد نظر قرار دهیم.

وی اضافه کرد: کمیته ای برای بررسی وضعیت تعرفه اینترنت ثابت و ارائه اینترنت نامحدود  که پیش از این مصوب شد تشکیل شده است و امیدواریم ظرف یک ماه آینده این تعرفه ها را نهایی کنیم.

وی ادامه داد: موضوع تعیین تکلیف تعرفه اینترنت ثابت در اولویت برنامه های صد روزه دولت در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات است.

رویکرد شورای عالی فضای مجازی برای مذاکره با شبکه های اجتماعی خارجی

جهرمی همچنین در خصوص آخرین وضعیت رفع فیلتر شبکه های اجتماعی مانند توییتر و یوتیوب گفت: رویکرد شورای عالی بر این است که با سرویس ها و شبکه های فیلتر شده در ایران مذاکره صورت گیرد چرا که ما معتقدیم این شبکه ها برای فعالیت در ایران باید به قوانین و خواست ما احترام بگذارد و ما اجازه نمی دهیم شبکه هایی که معضلات جدی داشته باشند در ایران فعالیت کنند.

وی ادامه داد: برای مثال همانطور که شبکه یوتیوب موارد غیراخلاقی را بلاک می کند باید این سیاست را برای کاربران ایرانی متناسب با فرهنگ ما به صورت محلی پیاده سازی کند. بر این اساس ما در دولت آمادگی داریم این محدودیت ها را در صورتی که خواسته های ما اجابت شود، برداریم.

وی گفت: در مورد توییتر هنوز مذاکره ای آغاز نشده اما توییتر درخواست همکاری در این زمینه داده است. برای مابقی شبکه ها نیز آمادگی خود را برای مذاکره با مدیران این شبکه ها آغاز کرده ایم.

بررسی سیاسی کاری اپل در حذف اپلیکیشن های ایرانی

آذری جهرمی همچنین در خصوص آخرین وضعیت بررسی موضوع حذف اپلیکیشن های ایرانی از فروشگاه اپل گفت: تحلیل ابعاد این مساله در حال انجام است چرا که ما معتقدیم این رفتاری نیست که مطابق با مقررات شرکت اپل باشد.

وی با بیان اینکه تا پیش از این سیگنال های مثبت مختلفی را در خصوص این شرکت برای احترام به حقوق شخصی کاربران ایرانی دریافت کردیم، افزود: برای مثال حدود دو هفته پیش آخرین ورژن منتشر شده سیستم عامل اپل، زبان فارسی را پشتیبانی می کرد.

جهرمی ادامه داد:  البته چند ماه پیش اپل به برداشتن برخی اپلیکیشن های ایرانی از فروشگاه اپلیکیشن های خود اقدام کرده بود که این موضوع مربوط به حق السهم این شرکت برای تضمین درآمدش بود که شرکت های ایرانی مطابق با مقررات این شرکت و منطبق با چارچوب های آن این مساله را حل کردند اما هم اکنون طی چند روز اخیر ایمیل جدیدی به شرکت های توسعه دهنده اپلیکیشن ارسال شده که از نظر ما مفهوم حقوقی ندارد و ما  آن را درک نمی کنیم.

وزیر ارتباطات ادامه داد: ما نمی دانیم مشکل از کجاست این که اعلام می کنند اپلیکیشن های کشورهای تحریم شده از اپ استور حذف شده اند موضوع درستی نیست چرا که برخی شرکت های ایرانی برای آنکه برای خود بازار بین المللی متصور بودند، اپلیکیشن های خود را به صورت بین المللی ثبت کردند اما آنها نیز از اپ استور اپل حذف شده اند پس نمی توان تحریم را دلیل این اقدام دانست.

وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد: طبیعتا ما بر اساس مقررات و قانون حقوقی در حال پیگیری این موضوع و حمایت از شرکت های ایرانی هستیم. در همین حال با مذاکره صورت گرفته با وزارت امور  خارجه دکتر ظریف نیز به صورت جدی پیگیر این موضوع است و اگر لازم باشد به لحاظ حقوقی برای این پرونده وکیل می گیریم.

جهرمی با اظهار امیدواری از اینکه این اقدام شرکت اپل یک سوءتفاهم باشد و نه سوءنیت گفت: در صورتی که ثابت شود این اقدام سوءنیت بوده رفتارمان را متناسب با این مساله برنامه ریزی می کنیم.

وزیر ارتباطات گفت: هم اکنون ۱۱ درصد گوشی های هوشمند ایران از این کمپانی است و از آنجایی که این شرکت نشان داده به مشتریان خود احترام می گذارد و سیاست مشتری مداری رکن پایدار شرکت های بزرگ بین المللی است باید به کاربران ایرانی نیز احترام بگذارد.

وی تاکید کرد: چارچوب ورود ما به این نحو است که مساله را به صورت حقوقی پیگیری کرده و مشکل را برطرف کنیم و اگر به جمع بندی برسیم که این موضوع جنبه سیاسی دارد طبیعتا مدل دیگری برخورد خواهیم کرد.

جهرمی همچنین از برنامه ریزی برای رفع موانع کسب و کارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات و ایجاد قوانین حمایتی در این بخش خبر داد و گفت: یکی از انتقادات مجلس به ما این بوده که در حوزه فناوری اطلاعات آمارهای شفافی وجود ندارد، ما معتقدیم به دلیل موضوعات مالیاتی و مقرراتی پیش پای فعالان این بخش بسیاری از شرکت ها درآمد خود را اعلام نمی کنند. بر این اساس قصد داریم با راهکارهای حمایتی وضعیت این بخش را شفاف سازی و برآورد کنیم و در بازه های مختلف زمانی طی چهار سال آینده در هر سال آماری از وضعیت بازار و خدمات این شرکت ها به صورت شفاف به مردم ارائه کنیم.
منبع: مهر
نظرات بینندگان