کد خبر: ۱۱۳۶۴۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۳ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۶
مطالبه صنعتی مردم محقق نشد

پروژه‌های میلیاردی بر زمین ماند/احتمال کوچ ۴ پتروشیمی فارس

کلنگی که سال‌ها پیش برای ساخت ۴ پتروشیمی فارس زده شد، هنوز بر زمین‌مانده است. میلیاردها تومان برای پروژه‌ها خرج شده اما حالا برخی می‌گویند که احتمال خروج آن‌ها از فارس وجود دارد.
به گزارش شیرازه، «مصوبات سفر» این دو واژه برای استان‌های مختلف پر از معنا است، پر از مفهومی که خیلی از شهرستان‌های کشور از آن بهره‌مند شدند. شاید نخستین بار در سفرهای دولت نهم و دهم بود که موضوع مصوبات استانی بر سر زبان‌ها افتاد.

آن زمان قرار بود مصوبات این سفرها به داد بیکاری و اقتصاد شهرستان‌ها برسد. در فارس هم‌ چنین شد، مصوبات سفر در خیلی از شهرهای فارس اعلام می‌شد و خیلی‌ها تصور می‌کردند با پروژه‌هایی که در این سفرها به تصویب می‌رسد گره بیکاری باز می‌شود.

اکنون حدود یک دهه از آن مصوبات می‌گذرد و در فارس پتروشیمی‌های داراب، جهرم، فیروزآباد و فسا که روزی کلنگ زنی شده بودند حالا خاک می‌خورند. مصوبات دولت به دولت دست به دست شدند و حالا عدم اجرای برخی از آن‌ها به دغدغه عمومی تبدیل شده است.

تاکنون دولت تلاش‌های ناموفقی برای رفع مشکل اجرای این پتروشیمی‌ها انجام داده است اما دست‌آخر برخی نمایندگان اعلام کرده‌اند که احتمال خروج این چهار طرح از استان فارس وجود دارد؛ موضوعی که میان تایید و تکذیب‌ها متولیان امر مانده است.

کارگرانی که در طرح پتروشیمی داراب فعالیت می‌کردند چندی پیش به این موضوع معترض شدند، نماینده مردم داراب نیز خواستار ادامه اجرای پتروشیمی‌ها در فارس است اما گویا هنوز سرنوشت این چهار پروژه در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

کلنگ زنی ۱۰۰ میلیارد تومانی

فرماندار شهرستان داراب پیرامون آخرین وضعیت پتروشیمی داراب گفت: این پتروشیمی مصوب سال ۸۸ و مربوط به دولت اسبق است.

عبدالرضا قاسم پور با اشاره به اینکه این پتروشیمی تاکنون فقط ۱۵ درصد پیشرفت داشته، افزود: از زمانی که کلنگ احداث این پتروشیمی در شهرستان داراب زده شد همواره سهامداران موضوعات مختلفی ازجمله مشکل مکان، تأمین آب و ... را برای شانه خالی کردن از تأسیس آن مطرح می‌کردند.

وی با اشاره به اینکه سهامداران باید پاسخگوی تعطیلی ساخت این پتروشیمی باشند، بیان کرد: مدتی قبل موضوعی مبنی بر مشکل تأمین آب برای این پتروشیمی از سوی سهامداران مطرح شد که به‌محض عنوان این موضوع اقدامات گسترده‌ای برای تأمین آب آن انجام شد.

فرماندار داراب ادامه داد: طی سال گذشته با توجه به بارش مناسب در شهرستان داراب سد سلمان آبگیری شد، علاوه بر این برای تأمین آب از آبشار فدامی نیز مشکلی وجود داشت که مشکلات مربوط به آن نیز رفع شد.

وی با بیان اینکه متأسفانه اخیراً موضوعاتی مبنی بر انتقال چهار پتروشیمی شرق استان به عسلویه مطرح شده است، اظهار کرد: اخیراً گفته‌اند که ساخت چهار پتروشیمی در شرق استان ازجمله داراب، فسا، جهرم و فیروزآباد مقرون‌به‌صرفه نیست و موضوع انتقال آن‌ها به عسلویه را مطرح می‌کنند که این  امر نگرانی‌هایی را به همراه داشته است.

قاسم پور با اشاره به اینکه برای ساخت پتروشیمی داراب تاکنون ۱۰۰ میلیارد هزینه شده، تأکید کرد: سهامداران این پتروشیمی هرروز موضوع جدیدی برای انتقال آن به عسلویه مطرح می‌کنند، به‌عنوان نمونه موضوع خوراک را نیز مطرح کرده‌اند که این مسئله نیز حل شده و حتی هزار میلیارد تومان نیز برای آن در نظر گرفته شده است.

فرماندار داراب با بیان اینکه سهامداران مدعی شده‌اند که باید این پتروشیمی‌ها در کنار دریا باشد، گفت: این در حالی است که قرار بود خوراک پتروشیمی داراب از پتروشیمی فیروزآباد تأمین شود.

وی خواستار رفع این مشکل شد و تأکید کرد: مردم داراب برای راه‌اندازی این پتروشیمی لحظه‌شماری می‌کردند زیرا در اشتغال جوانان تأثیر زیادی دارد ازاین‌رو ضروری است مسئولان امر این موضوع را به‌صورت ویژه در دستور کار قرار داده و از انتقال این پتروشیمی‌ها به عسلویه جلوگیری کنند.

رهاورد بی نتیجه دولت‌های مختلف

نماینده مردم داراب و زرین‌دشت در مجلس شورای اسلامی نیز در این رابطه گفت: راه‌اندازی پتروشیمی داراب از مصوبات سفر دولت به استان فارس است که علاوه بر آن در سفر دولت اسبق به استان تأسیس سه پتروشیمی دیگر ازجمله فسا، جهرم و فیروزآباد نیز مصوب شده بود.

رضا انصاری افزود: یکی از موضوعاتی که سهامداران مطرح می‌کنند موضوع تأمین آب است که هم سازمان آب منطقه‌ای استان و هم وزارت نیرو با مکاتبات صورت گرفته برای تأمین آب اعلام آمادگی کرده و مشکلی وجود ندارد.

برای پتروشیمی های فارس ۱.۳ میلیارد دلار از سوی صندوق توسعه تامین شده است 

وی با اعلام اینکه از سوی صندوق توسعه برای این پروژه ۱.۳ میلیارد دلار تأمین‌شده، اظهار کرد: یکی دیگر از موضوعاتی که از سوی سهامداران مطرح‌شده تأمین خوراک است که وزارت نفت در سفر معاون اول رئیس‌جمهور به استان برای تأمین آن اعلام آمادگی کرده است.

نماینده مردم داراب در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در صورت رسیدن پیشرفت این پتروشیمی به بالای ۶۰ درصد خوراک آن تأمین می‌شود، گفت: اگر پتروشیمی داراب پیشرفت بالای ۶۰ درصد داشته باشد عملیات انتقال خوراک نیز آغاز می‌شود.

وی با اشاره به اینکه هیچ مشکلی بر سر احداث این پتروشیمی وجود ندارد، تأکید کرد: درخواست مردم شهرستان داراب و زرین‌دشت این است که پتروشیمی داراب اجرایی شود و قرارگاه خاتم که نمادی برای توسعه کشور و محرومیت‌زدایی است مانند همیشه نقش‌آفرینی کرده و برای تأسیس آن فعالیت خود را شروع کند.

انصاری ضمن انتقاد از مطرح شدن موضوع انتقال این پتروشیمی به عسلویه گفت: ادعاهایی مبنی بر رضایت نماینده فیروزآباد پیرامون انتقال پتروشیمی فیروزآباد به عسلویه نیز مطرح شده که این امر جای بررسی دارد.

وی ضمن انتقاد از انتقال چهار پتروشیمی شرق فارس به عسلویه گفت: این چهار پتروشیمی متعلق به تمامی استان فارس است زیرا در توسعه استان نقش زیادی دارد ازاین‌رو از مسئولان درخواست می‌شود دغدغه توسعه استان را داشته و به این موضوع ورود کنند.

نماینده داراب و زرین‌دشت تأکید کرد: بنده به‌عنوان نماینده این موضوع را پیگیری و خواستار آغاز فعالیت سهامداران بر اساس نقشه‌های معین شده هستم.

نماینده مردم داراب با تأکید بر اینکه «با هرگونه انتقال و جابجایی پتروشیمی خط اتیلن مرکز مخالف هستیم»، گفت: طبق مطالعه‌های انجام شده هر چهار خط پتروشیمی باید در مکان‌های قبلی اجرا شوند.

رضا انصاری ادامه داد: اثرات تکمیل این پروژه می‌تواند برای منطقه بسیار حائز اهمیت باشد.

استاندار: به حق مردم فارس رسیدگی شود!

در حالی بخشی از مشکلات مربوط به کندی روند اجرای این پروژه‌ها متوجه دولت می‌شود که استاندار فارس در اظهاراتی گفته است: پتروشیمی‌های فارس پیشرفت ۲۰ تا ۲۵درصدی داشته و این سبب توقع مردم شده است.

محمد علی افشانی با اشاره به جلساتی که با پتروشیمی انجام و مشکلاتی که بررسی شد، گفت: کمبود خوراک و آب از این مشکلات بود که حل شد.

وی ادامه داد: اکنون زمزمه انتقال پتروشیمی به کنار دریا است و اگر اینچنین است چرا از ارز استان فارس استفاده شد و چرا باید حق مردم فارس ضایع شود، باید به این حق مردم فارس رسیدگی شود. ‌

پتروشیمی جهرم ۱۰ درصد پیشرفت دارد/ هزینه ۵۰ میلیاردی

فرماندار شهرستان جهرم نیز در خصوص پتروشیمی این شهرستان گفت: این پتروشیمی تاکنون فقط ۱۰  تا ۱۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

علیرضا صحرائیان با اشاره به اینکه برای راه‌اندازی آن تاکنون ۵۰ میلیارد هزینه شده، بیان کرد: سرعت کار بسیار پایین است.

وی  گفت: پتروشیمی جهرم در نزدیکی منطقه ویژه اقتصادی این شهرستان قرار دارد ازاین‌رو ازلحاظ موقعیت مکان بسیار مناسبی است.

فرماندار جهرم در خصوص انتقال این پتروشیمی به عسلویه اظهار کرد: تاکنون این موضوع به ما ابلاغ نشده و به‌طور حتم با انتقال آن مخالفیم زیرا راه‌اندازی این پتروشیمی رونق اقتصادی و توسعه این شهرستان را به همراه دارد.

صحرائیان تأکید کرد: شهرستان جهرم ازنظر نیروی انسانی دارای پتانسیل‌های زیادی است ازاین‌رو تأسیس پتروشیمی در شهرستان اقتصاد منطقه را دگرگون می‌کند.

درعین‌حال رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس به عنوان متولی حوزه صنعت استان مدعی است از طرح انتقال چهار پروژه پتروشیمی این استان بی‌خبر است و می‌گوید دلیل عقب‌ماندگی را باید از  آن‌هایی پرسید که ده سال پیش‌قرارداد بستند.

جزئیات گفتگوی مهر با علی همتی رئیس سازمان صنعت و معدن فارس در زیر آمده است:

*صحبت‌هایی مبنی بر انتقال این چهار پتروشیمی مطرح است آیا احتمال خروج  وجود دارد؟

من از این موضوع اطلاع ندارم.

*گویا نمایندگان جلسه گرفتند و پیگیری کردند؟

شما اطلاع دارید اما من اطلاع ندارم.

*مگر می‌شود متولی صنعت از این ماجراها اطلاع نداشته باشد؟

من را که در جلسات نمایندگان دعوت نمی‌کنند.

* گویا دولت و استاندار فارس نیز پیگیری می‌کنند که این اتفاق نیفتد. برای پتروشیمی داراب ۱۰۰ میلیارد تومان خرج شده است؟

۱۰۰ میلیارد هزینه شده؟

*نشده یا کمتر هزینه شده؟

اطلاعات شما دقیق‌تر از من است.

*شما اطلاعاتی به ما بدهید که اگر اشتباه هست بدانیم کجای کار اشتباه بوده و الان وضعیت این طرح‌ها چگونه است؟

این‌ها طرح است، سرمایه‌گذار باید بیاید و سرمایه‌گذاری باید شکل بگیرد بدون پول کار جلو نمی‌رود، باید خط انتقال توسط دولت انجام شود و باید خط اتیلن مرکز در مجموعه مٌهر فعال شود. کسانی که قرارداد بستند در سال ۸۶ یا ۸۷ یا ۸۸ که الان ۱۰ الی ۱۱ سال است می‌گذرد باید یک حرکتی همان سال‌ها انجام می‌شد که خب انجام نشده است.

*طرح که تا یک بخش‌هایی پیش رفته به‌صورت مثال در داراب کارگرانی در پروژه ساخت فعالیت داشته‌اند و حتی به خاطر این موضوعات و احتمال خروج معترض شدند.

روی زمین کار کردن و چهار تا تیر برق زدن کار پتروشیمی نیست. ما کارمان را در دولت و صندوق توسعه انجام دادیم و ۱۳۳۵ میلیون دلار مصوب و مسدود شد اما کننده کار باید پیدا شود. باید خط انتقال شکل بگیرد. منتها هنوز کار پخته نیست و این اصل موضوعی است که می‌توانم به شما بگویم.

اظهارات رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس مبنی بر اینکه «باید یک حرکتی همان ۱۰ سال پیش انجام می‌شد که خب انجام نشده» در حالی است که به نظر می‌رسد دولت یازدهم نیز فرصت چهارساله برای پیش بردن این طرح‌های اقتصادی داشته است و حالا با آغاز دولت دوازدهم نیز این زمان برای جبران فرصت سوزی‌های گذشته فراهم‌شده است.

معطلی این پروژه‌های مهم اقتصادی طی سال‌های گذشته نشان می‌دهد که انداختن توپ تقصیر به زمین یکدیگر و نشانه گرفتن انگشت اتهام به سمت گذشتگان گرهی از این کلاف سردرگم باز نمی‌کند؛ کلنگ پتروشیمی‌های فارس بر زمین‌مانده و هنوز دولت نتوانسته مشکل این پتروشیمی‌ها را حل کند.

برآیند این کشمکش‌ها این است که «فرصت اشتغال‌زایی مردم طی یک دهه معطل یک تصمیم اجرایی جدی مانده است.»

نظرات بینندگان