کد خبر: ۱۱۳۷۵۰
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۴ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۶
سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نی ریز خبرداد؛

قرآن کریم با خط نسخ نویس برجسته نی ریزی چاپ می شود

سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نی ریز از چاپ قرآن کریم با خط نسخ نویس برجسته نی ریزی با تصویب مجلس شورای اسلامی خبرداد.

به گزارش شیرازه، فاطمه قرایی سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان نی ریز در گفتگو با خبرنگار نبض نی ریز گفت: با پی گیری های اصغر مسعودی نماینده مردم نی ریز و استهبان و نایب رییس کمسیون فرهنگی مجلس، چاپ قرآن بخط استاد میرزا احمد نی ریزی تامین اعتبار شد.

قرایی ادامه داد: براساس این ماده واحده  مجلس شورای اسلامی به دولت اجازه داده شد برای چاپ قرآن‌های به خط استاد میرزا احمد نی‌ریزی معروف به خط نسخ ایرانی از محل بودجه‌های فرهنگی استفاده شود.

وی در پایان خاظر نشان شد: این طرح به وسیله کمیسیون فرهنگی مجلس تهیه، تنظیم و به صحن علنی مجلس ارائه شد و به تصویب رسید که پس از تأیید این مصوبه توسط شورای نگهبان به عنوان قانون ابلاغ و اجرا خواهد شد.

گفتنی است: میرزا احمد نیریزی ملقب به سلطانی در شهر نیریز فارس متولد شد او از بزرگترین خوشنویسان نسخ نویس و کاتبان قرآن در قرن دوازدهم هجری یعنی در اواخر حکومت صفوی می زیسته است.

بسیاری از ادعیه و مرقعات به خط او در موزه های بزرگ ایران و جهان برجای مانده او به دعوت آخرین پادشاه صفویان به اصفهان مهاجرت کرد و در دربار صفوی به کتابت قرآن و ادعیه نسخ دینی مشغول بوده است پادشاه صفوی میرزا احمد را به سلطانی ملقب کرد او به مناسبت کتابت برای شاه سلطان حسین صفوی برخی از آثارش را به عبارت سلطانی رقم زد و امضا کرده است.

او بیش از نیم قرن(۱۰۹۶-۱۱۵۲ق) خوشنویسی کرده است وی از دو استاد خود بنامهای ابراهیم قمی و علاءالدین تبریزی بهره گرفت و خود شیوه مخصوصی درخط نسخ بوجود آورد که سرمشق نسخ نویسان ایران شد وبه نسخ ایرانی معروف است.

منبع: نبض نی ریز

نظرات بینندگان