کد خبر: ۱۱۳۷۵۱
تاریخ انتشار: ۲۳:۱۹ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۶

استان فارس قطب ادبیات آیینی ایران /تكریم غدیر، تعظیم همه ارزش‌هاست / فارس دارای تولیدات فاخر و جشنوارهای آیینی درخشان

مدیر کل حوزه هنری فارس گفت: پنجمین کنگره شعر منطقه‌ای علوی 16 و 15 شهریور ماه با حضور استان‌های بوشهر،هرمزگان، فارس و کهکیلویه بویر احمد در شهرستان جهرم برگزار خواهد شد.

به گزارش شیرازه، نشست مشترک مدیر کل تبلیغات اسلامی، رئیس حوزه هنری فارس و دبیران کنگره شعر علوی برگزار شد.

تكریم غدیر، تعظیم همه ارزش‌هاست

مدیركل تبلیغات اسلامی فارس گفت: تكریم و تعظیم غدیر یعنی تكریم و و تعظیم همه ارزش‌هاست و فراموشی غدیر باعث شهادت پسر نبوت و اسارت دختر ولایت شد چرا که ارزش‌ها به فراموشی سپرده شد. بنابراین احیای غدیر موجب جان دوباره بخشیدن به ارزش‌ها و زیبایی‌هاست. این رویداد رزشمند و بزرگ كه قرار است در چند روز آینده در فارس رقم خواهد خورد به نوع خود اندیشه‌ای نو همراه با خلاقیت است که موجب شکوفایی استعدادهای فکری و شعری فارس خواهد شد.

محمدصادق مهرابی افزود: در مكتب تشیع باور ما این است که؛ امام دارای جایگاه عقلی است و اگر عقل و تفكر دینی به حاشیه رانده شود آسیب‌های فراوانی به جامعه وارد و نابسامانی‌ اوج خواهد گرفت. تاریخ نشان داده است هر گاه که عقل و تفکر تکریم شود استرس‌ها به حاشیه رانده شده و جامعه رنگ آرامش به جامعه به خود خواهد گرفت. با برگزاری چنین جشنواره‌هایی می‌شود غبار آثار شعرهای كهنه و گاه سطحی دارای انحراف را از چهره زیبای فرهنگ اهل بیت(ع) زدود و حقیقت اهل بیت(ع) را با هنر، شعر، گویش و گفتمان جدید برای نسل جوانان تبلیغ كرد.

ذبح حججی‌ها، نتیجه تقابل با فرهنگ غدیر

مهرابی خاطر نشان کرد: یکی از مشکلات امروز جامعه این است که در برخی جریان‌های فکری نگاه اهل بیت (ع) مورد بی‌توجهی و بی‌مهری قرار می‌گیرد و تا زمانی که این روند ادامه پیدا کند شاهد به مسلخ کشیدن جوانانی چون شهید حججی خواهیم بود چرا که ذبح شهید حججی‌ها نتیجه ذبح فرهنگ غدیر است. امیدواریم در سال‌های آینده موفق به برپایی كنگره شعر مهدوی در استان فارس باشیم.

برگزاری پنجمین کنگره شعر منطقه‌ای علوی در 16 و 15 شهریور

مدیر کل حوزه هنری فارس گفت: پنجمین کنگره شعر منطقه‌ای علوی 16 و 15 شهریور ماه با حضور استان‌های بوشهر،هرمزگان، فارس و کهکیلویه بویر احمد در شهرستان جهرم برگزار خواهد شد. لازم به ذکر است جشنواره شعر علوی با حمایت و همراهی آیت الله دژکام امام جمعه جهرم عملیاتی می‌شود. این جشنواره دارای دو منظر ویژه و موضوعی است. در رویکرد موضوعی شرکت‌کنندگان استان‌های مختلف با توجه به موضوعات تعیین شده آثار خود را ارسال می‌کنند. رویکرد ویژه در موضوعات آزاد و در قالب‌های شعری کلاسیک، ترانه، شعر نو و مختص به شاعران نوجوان و زیر 20 سال استان فارس است تا بدین وسیله استعداد نسل‌های جدید شناخته و شکوفا شود.

محمد کرم اللهی افزود: جشنواره شعر علوی با شش موضوع؛ امام علی (ع) و اقتصاد مقاومتی، امام علی (ع) و احترام به بیت المال، امام علی (ع) اقدام و عمل، امام علی (ع) و کارآفرینی، امام علی (ع) و عدالت اقتصادی_اجتماعی، امام علی (ع) و حُسن مصرف برگزار خواهد شد. تاکنون قریب به 500 قطعه شعر به هیئت علمی و اجرایی برگزاری جشنواره ارسال شده است که در 15 و 16 شهریور از میان آثار دریافت شده‌ 15 اثر برگزیده شده و مورد تقدیر قرار می‌گیرد.

کرم الهی ادامه داد: این جشنواره در دوره‌های قبل در سطح استان برگزار شد و در پنجمین دوره سطح این جشنواره را به منطقه جنوب کشور ارتقا دادیم تا ان شاء‌الله در سال آینده به سطح ملی برسد و در سال‌های آینده در سطح بین‌المللی برگزار شود.

انتشار سند سالانه تحلیل شعر آیینی با رویکرد صورت‌شناسی انتقادی

وی در پایان متذکر شد: در خلال برگزاری این جشنواره برنامه‌هایی چون برگزاری شب شعر، نمایش‌های میدانی، نمایشگاه آثار تجسمی، اهتزار پرچم حضرت امیر (ع) در میدان شهرستان جهرم و برگزاری کارگاه علمی با حضور اساتید برجسته جهت نقد آثار در دستور کار قرار گرفته است. همچنین انتشار سند سالانه تحلیل شعر آیینی با رویکرد صورت‌شناسی انتقادی و نشست چراغداران شعر آیینی جهت استفاده از حضور پیشکسوتان شعر آیینی چهار استان شرکت کننده انجام خواهد شد.

فارس دارای تولیدات فاخر و جشنوارهای آیینی درخشان

احد ده بزرگی، دبیر علمی جشنواره شعر علوی گفت: مذهب شیعه چهار رکن اساسی از جمله کوثر، غدیر، عاشورا و انتظار دارد که استان فارس در سه حوزه دارای تولیدات فاخر و جشنواره‌ و شب‌ شعرهای فراوان است. استان فارس 32 سال با برگزاری شب شعر عاشورا، پنج کنگره علوی و سال‌ها شب شعر فاطمی با تولیدات ادبی فاخری آثار درخشانی از خود بر جای گذاشته است.


فارس قطب ادبیات آیینی ایران

دبیر کنگره شعر علوی گفت: استان فارس قطب و محور ادبیات آیینی در ایران محسوب و بزرگترین محافل شعر آیینی در فارس برگزار می‌شود. حرکتی که طی سال‌های گذشته با شعر آیینی در شیراز آغاز شده موجب وارد کردن مفاهیم اعتقادی به حوزه ادبیات حرفه‌ای شده است. متاسفانه برخی جریان‌های غیرحرفه‌ای جایگاه شعر آیینی را مورد خدشه قرار داده و در همین راستا کنگره شعر علوی با نگرش آسیب‌ شناسانه و انتقادی به ادبیات شعر آیینی برگزار می‌شود.

کرونی ادامه داد: انتقاد علمی به شعر آیینی موجب بی‌احترامی به جایگاه شعر آیینی نمی‌شود چرا که حضرت امیر (ع) خود امیر سخن حق هستند‌. بنابراین ما در این جشنواره با نگاه انتقادی به مسئله در پی برطرف کردن ضعف‌ها و تقویت نقاط قوت و ارتقا جایگاه شعر آیینی هستیم و از پیشنهادات استقبال می‌کنیم.

نظرات بینندگان