کد خبر: ۱۱۳۷۷۲
تاریخ انتشار: ۲۲:۳۲ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۶
بسته خبری«ایستگاه»؛

تجهیز خیابان‌های انگلیس به سطل زباله هوشمند/ «هاکریا ۲۰۴۰»، روی آنتن تلویزیون/ حصیر؛ کالای گیاهی که دور ریختنی نیست

«بیست و یک روز بعد» تجلی درد‌های بزرگ یک جامعه است که توسط سیاستمداران کشور نادیده گرفته می‌شود.
تجهیز خیابان‌های انگلیس به سطل زباله هوشمند/ «هاکریا ۲۰۴۰»، روی آنتن تلویزیون/  حصیر؛ کالای گیاهی که دور ریختنی نیست
به گزارش شیرازه؛ در میان رویدادهای مختلف روزانه، خبرهای فرهنگی و اجتماعی نسبت به اخبار اقتصادی و سیاسی کمتر مورد توجه قرار می گیرد. خبرهایی که بعضا می‌تواند عدم آگاهی از آنها آینده مطلوب و یا نامطلوبی برای شما رقم بزند فرهنگ به عنوان عاملی که به زندگی انسان معنا و جهت می دهد شناخته می شود و مسائل اجتماعی نیز مجموعه ای از تلخی و شیرینی های واقعی جامعه پیرامونی ما است. شیرازه در نظر دارد با رصد رویدادهای فرهنگی-اجتماعی بسته خبری هفتگی با عنوان«ایستگاه» منتشر نماید.

فرهنگی

«هاکریا ۲۰۴۰»، برنامه ای برای شناخت بهتر اسرائیل


 هاکریا واژه ای عبری به معنای منطقه یا محدوده است و البته نامی در قلب تل آویو است که بیشتر نهادها و ساختارهای امنیتی و نظامی در آن مستقر هستند و منطقه سبز این رژیم محسوب می‌شود. برنامه تلویزیونی «هاکریا 2040» قصد دارد تا به بررسی واقع بینانه و به دور از هیاهوهای متداول به ساختار و نهادهای اسرائیل و ابعاد پنهان حاکمیت اسرائیل بر جامعه خود و نفوذ در کشورهای دیگر از جمله ایران پیش از انقلاب بپردازد. چرا که شناخت ماهیت اصلی آن برای جمهوری اسلامی ایران و مردم به واقع امری ضروری است که در عین شگفتی کمتر به آن پرداخته شده است. برنامه «هاکریا 2040» شناختی از جنس علمی و موشکافانه برای بررسی نهادهای اسرائیلی دارد و تماشای آن  به کسانی که به دنبال اتفاقات و تحولات داخل جامعه صهیونیستی هستند، به شدت توصیه می‌شود. این برنامه تلویزیونی شامل 13 قسمت با موضوعاتی از قبیل بررسی ساختارهای نظامی، امنیتی و اجتماعی اسرائیل با عناوینی از جمله؛ میلیتاریسم، روابط ایران - اسراییل در دوران پهلوی، اتحاد پیرامونی، موساد، هرم قدرت سیاسی در اسراییل، شکاف های اجتماعی، احزاب و کنست و . .‌ . است که روزهای جمعه ساعت 16:10 و بازپخش آن ساعت 20:12 از شبکه خبر سیما پخش می شود.

آیا امام حسین اعمال حج را نیمه‌کاره رها کرد؟


روز ترویه روزی است که برخی گفتند امام حسین (ع) اعمال حج را نیمه‌کاره رها کرد درحالی که حقیقت ماجرا به گونه‌ی دیگری است. خروج امام از مکه در روز «ترویه» یعنی روز هشتم ذی الحجّه واقع شده است  که این حرکت ارزش تبلیغی تکان‌دهنده تری از خود اقامت در مکه داشت و از نظر رساندن پیام اسلام، این پشت کردن به کعبه ی تسخیرشده امویان و حجی که گرداننده اش دستگاه یزیدی بود، حجی که ظاهرش اسلامی و روحش جاهلی بود، نشان داد که اسلام این صورت خالی نیست که خاطرها آسوده باشد، معنی و حقیقت است که به خطر افتاده است. (مجموعه آثار شهید مطهری . ج17، ص: 642). شبهه‌ای در اینجا مطرح کرده ‌اند که امام حسین (ع) اعمال حج را نیمه‌کاره رها کرد، درحالی که اعمال حج از شب نهم ذیحجه با احرام در مکه و وقوف در عرفات آغاز می شود، بنابراین امام اصولاً وارد اعمال حج نشده بود تا آن را نیمه تمام گذارد. در این مورد روایتی از امام صادق (ع) ذکر شده است که فرمود: امام حسین علیه السلام در ماه ذی الحجه عمره انجام داد و سپس در روز ترویه (هشتم) به سوی عراق حرکت کرد و کسی که نمی خواهد حج انجام دهد می تواند عمره انجام دهد.

«بیست و یک روز بعد» فیلمی علیه گداگرافی رایج در سینما

«بیست و یک روز بعد» تجلی درد‌های بزرگ یک جامعه است که توسط سیاستمداران کشور نادیده گرفته می‌شود. قطعا این فیلم در مکتوبات برخی منتقدان سینمایی فیلم سیاهی است اما در واقع با اتکا به انگیزش‌های قهرمانی، سیاهی از خود بر جای نمی‌گذارد. فیلم «بیست و یک روز» بعد از آن دسته آثاری است که تصویر دقیقی از طبقه فرودست اجتماعی ارائه می‌کند. شاید نخستین دلیل تمایز فیلم «بیست و یک روز بعد» از سایر آثار سینمایی رایج، توجه مولف به نمایش کاملا واقع‌گرا از طبقه فرودست اجتماعی است. اغلب آثار ساخته شده درباره طبقه فرو دست به نوعی التقاط اجتماعی دچارند. عدم تشخیص نشانه‌های طبقه متوسط سبب می‌شود که فیلمساز اوج و فرود نمایشی و دراماتیک این طبقه را شناسایی نکند.
متاسفانه یکی از مشکلات عدیده سینمای ایران در دو دهه گذشته این است که  به دلیل عدم شناسایی طبقات اجتماعی، فیلمسازان برج عاج نشین سینمای ایران مبتلا به بیمار رایج سینمایی گداگرافی شده‌اند.
مسافر(عباس کیارستمی)، دونده(امیرنادری)،‌ خمره(ابراهیم‌فروزش)، بادکنک‌سفید(جعفر پناهی)،سازدهنی(امیر نادری)و ... آثاری شبیه بیست و یک روز بعد، مبتلا به همان بیماری رایج گداگرافی هستند. به دام گداگرافی افتادن آثار سینمایی ریشه در عدم شناخت طبقات دارد، نه نشان دادن مشکلات معیشتی مردم.  نخستین موضوعی که فیلم «بیست و یک روز بعد» را از گداگرافی رایج دور و به سینمای واقعی نزدیک می‌‎کند، ترسیم دقیق از شخصیت‌‌های وابسته به این طبقه، موقعیت‌ها، فرصت‌ها و چالش‌های پیش روی آنان است. بیست و یک روز بعد، عیاری افزون‌تر از آثار مشابهش با تم گداگرافی دارد، قهرمانی پر انگیزه‌ای برای بدست آوردن. نمایش فقر، بدون قهرمانی که برای دفع کاستی‌ها تلاش نمی‌کند و هیچ انگیزش فردی، عاطفی و اجتماعی برای رهایی از فقر و معضلات وابسته به فقر ندارد، مصداق گداگرافی است.

اجتماعی

تجهیز خیابان‌های انگلیس به سطل زباله هوشمند


ورود «سطل زباله‌های هوشمند»(Smart bins) به چرخه دفع مواد زاید و زباله‌های شهری می‌تواند حرکتی مهم در سیستم دفع مواد زائد محسوب شود و سیستم بازیافت زباله را متحول کند. زیرا سطل‌های زباله هوشمند می‌تواند نقش به سزایی در آگاه‌سازی خانواده‌ها در نظم و تریب دادن به زباله‌ها و جداکردن انوع زباله‌ها مثل قوطی فلزی، بطری‌های شیشه‌ای و مقوا و انواع پلاستیک‌ ها ایفا کند. این سطل‌های هوشمند که به طور خودکار زباله‌ها را دسته‌بندی و به گروه‌های مختلف برای بازیافت طبقه بندی می‌کنند، چند سالی است که به صورت آزمایشی در لهستان و انگلیس مورد استفاده قرار گرفته بودند. قیمت مبنای این سطل‌های هوشمند در حالت خرده‌فروشی 430 پوند است و این در حالی است که قیمت اشتراک این سطل برای شرکت‌های بزرگ 107 دلار در ماه برآورد شده است. نرم‌افزار کنترل این سطل‌ها به صورت یک اپلیکیشن می‌تواند در تلفن‌های همراه هوشمند نصب و راه‌اندازی شود.

جابجایی چندباره پیکر شهید صدر به دلیل حاکمیت خفقان

پس از به شهادت رسیدن آیت الله سید محمد باقر صدر در آوریل 1980، دولت بعثی عراق پیکر ایشان را به صورت مخفیانه در قبرستان وادی السلام دفن کرد. پس از انتفاضه شعبانیه در سال 1991 میلادی، به منظور نابودی قبور شیعیان جاده‌های زیادی در این قبرستان ایجاد شد و قبر شهید صدر در اتوبان قرار گرفت. کسانی که از محل دفن اطلاع داشتند در اقدامی متهورانه و مخفیانه پیکر او را به محل دیگری در وادی السلام انتقال داده و با نام مستعار دفن  کردند. اما پس از مدتی به علت  آنکه دیگران از محل دفن اطلاع پیدا کرده بودند، آن را به مکان دیگری انتقال دادند. سرانجام در مهر ماه 1385 پیکر شهید صدر به دروازه ورودی شهر نجف انتقال یافت تا نهادهای علمی و اجتماعی در کنار آن ایجاد شود. این بار تمام قطعه زمین پیرامون قبر، بدون باز کردن به محل جدید منتقل شد‌.


حصیر؛ کالای گیاهی که دور ریختنی نیست

محصولات حصیری در زمینه برقراری ارتباط افراد با طبیعت بسیار می‌توانند موثر واقع شوند، محصولات حصیری فواید قابل توجه ای نیز دارند که می‌توان از کالاهای حصیری در وسایل زندگی استفاده کرد، همچنین کسانی که می‌خواهند دیزاین خانه‌هایشان را با محصولات طبیعی آراسته کنند، "حصیر" یکی از بهترین محصولات به‌شمار می‌آید. محصولاتی که در قالب سفره، زنبیل، کیف، بادبزن، زیرانداز، جای قاشق و چنگال، زیر قابلمه ‌ای، کلاه حصیری و موارد دیگری براساس خلاقیت تولید کننده در این نمایشگاه عرضه شد. حصیر به محیط زیست آسیب نمی‌زند و می‌توان از حصیرهای سفره ای به جای سفره‌های یکبار مصرف استفاده کرد، زیرا یکی از اثرات مثبت آن این است که حصیر تولید زباله نکرده و دور ریختنی نیست و قابل شستشو است. همچنین رنگ‌های مورد استفاده در حصیرها نیز رنگ‌های طبیعی و گیاهی هستند، مثلاً رنگ بنفش از کلم بروکلی است، رنگ زرد از زعفران، رنگ سبز از سبزیجات و رنگ نارنجی به کار رفته در حصیرها از پوست پیاز هستند. حصیرهای شمال از جنس شلتوک برنج هستند ولی حصیرهای جنوب مثلا استان خوزستان از درخت نخل بوده که در مقابل گرما و هوای نم و دم شدن هوا بسیار مقاوم است. از مزایای دیگر حصیر جنوب این است که پودر نمی‌شود و قابل حمل است. زیرا از نخل مرغوب تولید و دارای قابلیت انعطاف است. لازم به ذکر است، حصیر استان خوزستان به 11 کشور جهان از جمله کویت، امارات، کشورهای حاشیه خلیج صادر می‌شود.

نظرات بینندگان