کد خبر: ۱۱۳۷۸۴
تاریخ انتشار: ۰۶:۵۹ - ۱۱ شهريور ۱۳۹۶

آتش سوزی در سپیدان تمامی ندارد

آتش سوزی در مراتع ومزارع سپیدان به سریالی دنباله دار تبدیل شده که در این چندماهه اخیر خسارات بیشماری به همراه داشته است.

به گزارش شیرازه، تابستان امسال وگرما وبی دقتی و سهل انگاری مسافران وگردشگرانی که ساعاتی از روزهای پایان هفته را میهمان شهرستان زیبای سپیدان می شوند چیزی جز خاکستر نصیب کوه ومراتع وشهروندان سپیدانی نمی شود . در تابستان امسال بخش عظیمی از مراتع شهرستان دچار حریق شد ودرختان چندین ساله جنگلی از بین رفت . گفتنی است درچند روزگذشته ودر تابستان امسال چندین آتش سوزی مهیب در نقاط مختلف شهرستان رخ داده که چند ده هکتار از اراضی و جنگلهای زاگرس در این آتش سوزی ها از بین رفت.

طی هفته های اخیر مراتع وجنگلها در نقاط مختلف سپیدان از بیضا تا همایجان وهرایجان و شول تا ملای بلوط، در این شهرستان دچار آتش‌سوزی شدند که طی این آتش‌سوزی‌ها  چندین هکتار از باغات ومراتع وجنگلهای بکر شهرستان سپیدان از بین رفت. علت آتش‌سوزی در هر اکثر موارد عامل انسانی و عمدی تشخیص داده شده است.

متاسفانه عده‌ای در این میان به دنبال منفعت‌طلبی هستند، دست از جاه‌طلبی بردارند و به فکر آیندگان بوده و مراتع وجنگلها را احیا کنند،  در غفلت وسهل انگاری باعث چنین حوادثی شوند که جبران آنها دیگر میسر نمی باشد .

آتش سوزی در مراتع وجنگلهای سپیدان در حالی به یک سریال دنباله دار تبدیل شده که در این چند هفته اخیر خسارات بیشماری به همراه داشته است. میزان خسارت‌های ناشی از این آتش سوزی ها تاکنون برآورد نشده است.

حال در این راستا ودر مورد مهار آتش در این چند فقره آتش سوزی شهرستان سپیدان با توجه به کوهستانی بودن منطقه وصعب اعبور بودن در برخی از نقاط و کمبود امکانات و تجهیزات خود مزیدی است برعلت گسترش آتش در جنگل ومراتع.متاسفانه امسال میزان آتش سوزی در مراتع و جنگل های شهرستان رشد چند برابری داشته است.متاسفانه تمام این منابع در صورت از بین رفتن دیگر جایگزینی نداشته و حیات بشر به همراه تهدیدات جدی زیست محیطی به دلیل تغییرات اقلیم و… را به همراه دارد.

وحید حق پرست مسئول آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اردکان گفت: آتش‌سوزی در یکی از مزارع سپیدان  با تلاش مأموران آتش‌نشانی شهرداری اردکان مهار شد. در امسال سطح اتش سوزی در شهرستان بسیار بوده است که باید فکر چاره ای اندیشیده شود .

مسئول آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اردکان خاطرنشان کرد: هر سال شاهد آتش‌سوزی باغات ومزارع در حاشیه شهر وروستاهاهستیم که خطراتی از جمله تهدید منازل  مسکونی حوالی حادثه را در بر دارد.

براساس این گزارش، برخی ازساکنان منطقه درچند سال اخیر برخی باغداران برای تغییر کاربری باغ‌های خودرابرای رونق بیشتر تبدیل به تفرجگاههایی نموده است. احتمال می‌رود این آتش‌سوزی بر اثر بی‌توجهی آنان رخ داده باشد.

فرهنگ سازی در خصوص صیانت از منابع طبیعی، مراتع، جنگل‌ها و محیط زیست  می بایست توسط مردم  صورت گیرد ودر این زمینه می‌توان برای حفظ و جلوگیری از تخریب منابع طبیعی انجام داد.

منبع: مارگون

برچسب ها: سپیدان ، اتش ، اتش نشانی
نظرات بینندگان