کد خبر: ۱۱۳۷۹۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۶ - ۱۱ شهريور ۱۳۹۶

رتبه یک در تصادفات جاده ای در چهار سال؛ دسته گلهای مردم زیر خاک بی تدبیری

وقتی یک استان در چهار سال متوالی رتبه یک تصادفات جاده ای را در بین 31 استان کشور کسب می کند آیا می توان گفت که فقط مشکل از خودروها یا عوامل انسانی است. وزیر راه و شهرسازی و دستگاه های مربوطه باید پاسخگوی این فاجعه عظیم باشند.
رتبه یک در تصادفات جاده ای در چهار سال؛ دسته گلهای مردم زیر خاک بی تدبیری
به گزارش شیرازه،سال گذشته دو دستگاه اتوبوس حامل سربازان پادگان «صفر پنج» کرمان در گردنه «لای رز» نی ریز واژگون شد و 15 کشته و 80 مصدوم بر جای گذاشت. اکنون درست یک سال و دو ماه بعد از آن در بامداد جمعه 10 شهریور ماه 96 اتوبوس حامل دختران دانش آموز هرمزگانی در حوالی قلعه بیابان بخش رستاق داراب فارس واژگون شد و 11 نفر جان باختند و 32 نفر نیز مجروح شدند.
تراژدی غمناک تصادفات جاده ای در فارس همچنان ادامه دارد. چهار سال متوالی است که استان فارس رتبه اول در تصادفات جاده ای دارد. طبق گزارش پزشکی قانونی کشور که در اسفندماه 95 منتشر شد استان فارس در تصادفات منجر به فوت نیز رتبه اول را به خود اختصاص داده است. مديركل پزشكي قانوني استان فارس چندی پیش گفته بود، 1458 نفر بر اثر حوادث رانندگی در فارس در سال 95 جان باخته‌اند و این آمار استان فارس را در سال 95 در رتبه نخست كشور در مرگ ناشي از سوانح ترافيكي قرار داده است. آماری که در سال 94،1374 نفر بوده و با افزایشی 11/6 درصدی، آمار جان‌باختگان حوادث رانندگی در سال 95 را به یک کشته در حدود هر 6 ساعت در استان رسانده است.

فارس در آمار مصدومان حوادث رانندگی را هم جزء سه استان اول در کشور است و بعد از استان‌های تهران و خراسان رضوی در رتبه سوم قرار دارد.

به گفته مديركل پزشكي قانوني استان تعداد مصدومان حوادث رانندگي در فارس، نسبت به سال گذشته 13/8 درصد افزايش را نشان مي‌دهد. به گفته او در سال 1395، 24 هزار و 900 نفر مصدوم ناشی از تصادفات در فارس ثبت شده است كه از این تعداد 17 هزار و 944 نفر مرد و 6هزار و 956 نفر زن بوده‌اند. به بیان دیگر بر اثر حوادث رانندگی در فارس در سال 95، روزانه 75/3 نفر کشته و 68 نفر مصدوم شده‌اند.
 رییس پلیس راهور ناجا نیز اعلام کرده که استان فارس با 33 کشته بیشترین تلفات تصادفات نوروز 96 را به خود اختصاص داده بود.

آمار تصادفات در استان پهناور فارس بالا است. فارس در کنار همه جاذبه های فرهنگی، تاریخی و گردشگری به عنوان یک استان حادثه خیز تلقی می شود. هیچ کدام از دستگاه ها نیز حاضر نیستند مسوولیت این فاجعه را بر عهده بگیرند. متاسفانه بی تفاوتی دردناکی نیز در میان برخی مسئولان نسبت به این حوادث مشاهده می شود. نماینده های مردم شیراز نیز مشغول فعالیت های سیاسی شان هستند و نظرشان در مورد تلفات جاده ای در فارس قابل تامل است.

مدتی بعد از حادثه واژگونی اوتوبوس سربازان در گردنه لایرز نی ریز علی اکبری نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سئوال که چرا با وجود ۵۰ کشته در دو حادثه رانندگی جاده های فارس و رتبه اول این استان در کشته های تصادفات نمایندگان فارس حاضر به پرسشگری یا شرکت در استیضاح وزیر راه نیستند، گفته است:«کلا نمایندگان این استان بنا ندارند وزیر راه را استیضاح و با دولت مقابله کنند»

مسعود رضایی نماینده دیگر مردم شیراز نیز در این باره گفته است:« در حال حاضر وضعیت راه ها مناسب نیست و یکی از دلایل اصلی ادغام وزارت راه و مسکن است زیرا این موضوع منجر شده کارکنان وزرات مسکن بیشتر از راه باشند و تخصص لازم وجود نداشته باشد»

پارسایی نماینده شیراز و سخنگوی فراکسیون سیاسی امید در پاسخ به این سوال که برای کاهش کشته های تصادفات در فارس باید چه اقدامی انجام داد و چه اقداماتی انجام شده، می گوید:«اقدامات باید ملی باشد، تصادفات رانندگی سالهای سال است که گریبانگیر این کشور است»

وی خودروهای ناامن خودروسازان داخلی را یکی از دلایل اصلی کشته های تصادفات می داند.
پارسایی همچنین می گوید:«استان فارس هم به دلیل گستردگی طول جاده و محروم بودن از سیستم ریلی همواره تعداد  زیادی از تصادفات را به خود اختصاص می دهد، دلایل این تصادفات زیاد است و ما نمایندگان فارس طی جلساتی که با هم داشته عنوان کرده ایم که اگر در طول یک سال یک مشکل حل شود بهتر از این است که با حاشیه جلو برویم»

سخنگوی فراکسیون سیاسی امید با اشاره به آمار بالای تصادفات و واژگونی اوتوبوس سربازان در تیرماه 95 در آذر ماه همان سال گفته است:«چگونه می توان انتظار داشت که در چهار ماه این مشکلات حل شود نمی توان و  در این مدت شق القمر کرد، ما تازه وارد مجلس شده و در حال آشنایی با مشکلات هستیم.نمایندگان فارس برای رفع مشکلات استان از جمله راه اقداماتی انجام داده و پیگیر این هستیم که مشکلات را رفع کرده و نقاط حادثه خیز را شناسایی کرده و به استاندارد لازم رساند»

به گزارش شیرازه، اظهارات نماینده های شیراز در حالی است که بعد از واقع قطار سمنان نماینده های تبریز تا استیضاح وزیر راه پیش رفتند و متاسفانه نماینده های استان فارس منتظر یک اقدام ملی هستند! و احتمالا سکوت این روزهای برخی از آنها نیز دال بر این است که همچنان از مردم برای حل مشکلاتشان وقت می خواهند!
وقتی یک استان در چهار سال متوالی رتبه یک تصادفات جاده ای را در بین 31 استان کشور کسب می کند آیا می توان گفت که فقط مشکل از خودروها یا عوامل انسانی است. وزیر راه و شهرسازی و دستگاه های مربوطه باید پاسخگوی این فاجعه عظیم باشند.
 وقت آن است که نمایندگان مردم فارس در مجلس و دستگاه های استان گزارشی از اقدامات انجام شده برای کاهش تصادفات جاده ای در استان فارس ارائه دهند. تا دیگر شاهد پر پر شدن دسته گلهای مردم نباشیم.
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
حمید
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۶
0
بعنوان یک شهروند استان فارس باید گفت متاسفانه مشکل بیشتر تصادفات در استان فارس فرهنگ بسیار پایین رانندگی است. اینکه روی خط ممتد سبقت میگیرند واین را تبحر رانندگی خود میدانند یا بستن کمربند ایمنی را بچه بازی تلقی میکنند ناشی از چیست.
محمد
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۶
0
ز..... هنر بر نخواست
مثل است