کد خبر: ۱۱۳۸۱۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۳ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۶
معرفی 7 اثر شاخص رهاورد نشست تخصصی کتابخوان رسانه فارس؛

اهالی رسانه به سرانجام رسیدن پروژه کتابخانه مرکزی شیراز را مطالبه‌ کنند/ امکان دسترسی به منابع تمام کتابخانه‌ها با سامانه «سامان»

بودن با دوربین، همینگوی خبرنگار، قدرت های جهان مطبوعات، رستاخیز جان، گزارشگران بزرگ، خبرنویسی مدرن و شگردهای خبرنویسی، میدان داران نشست تخصصی کتابخوان رسانه بودند.

اهالی رسانه برای به سرانجام رسیدن پروژه کتابخانه مرکزی شیراز مطالبه‌گر باشند/ امکان دسترسی به منابع تمام کتابخانه ها با سامانه «سامان» کتابخانه های عمومیبه گزارش شیرازه، در نشست تخصصی کتابخوان رسانه،۷فعال مطبوعاتی شیراز به معرفی۷کتاب شاخص در حوزه مطبوعات و رسانه پرداختند. ایننشست صمیمانه و تخصصی در کتابخانه شهید آیت الله دستغیب شیراز برگزار شد. سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان فارس در این نشست انس فرهنگ و رسانه را دیرینه دانست و گفت: از گذشته هرگاه انسان می خواست اندیشه خود را ابراز کند از رسانه یاری طلبید.

روح الله منوچهری کارکرد رسانه ها را تربیتی دانست و گفت: بخش زیادی از زندگی مردم در کنار انبوه اطلاعات رسانه ها سپری می شود که نیاز است با کمک رسانه ها و مدد جستن از فضای سایبری علاقه به کتاب را فزونی داد.

منوچهری با توجه به اینکه کتابخانه شهید آیت الله دستغیب شیراز حاوی گنجینه ای گرانبها و منحصربه فرد از نشریات است، گفت: بخش مطبوعات این کتابخانه عمومی۱۴مرداد۱۳۲۹گشایش یافته است که حاوی۲هزار نشریه می باشد.

سرپرست نهاد کتابخانه های عمومی فارس با اعلام اینکه۱۸۰۰مجله و۲۰۰عنوان روزنامه در این کتابخانه حفظ و نگهداری می شود، افزود: این بخش مطبوعاتی در دسترس علاقه مندان و فعالان حوزه رسانه ای است.

وی درخصوص نشست کتابخوان هم یادآور شد: این سلسله نشست ها برای به اشتراک گذاری کتاب های مفید طراحی شده است. اکنون با تفاهم نامه ای که میان معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد و نهاد کتابخانه های عمومی کشور انجام گرفته عضویت اهالی رسانه در تمامی کتابخانه های عمومی سراسر ایران رایگان است.

منوچهری با اعلام اینکه دسترسی به تمامی منابع کتابخانه ها به ویژه بخش مطبوعاتی از طریق سامانه «سامان» کتابخانه های عمومی ممکن شده است، افزود: امکان بهره مندی از آرشیو غنی نشریات برای همه محیاست.

کاوه گلستان، عکاس و تصویربردار ایرانی شناخته شده ترین عکاس جنگ تاریخ جهان است

محمدحسین نیکوپور نخستین کتابخوان این نشست بود که به معرفی کتاب «بودن با دوربین» نوشته حبیبه جعفریان از انتشارات حرفه هنرمند پرداخت. این روزنامه نگار و عکاس پیرامون کتاب یادشده که درباره کاوه گلستان، عکاس و تصویربردار ایرانی نوشته شده گفت: شاید کمتر عکاس خبری باشد که کاوه گلستان را نشناسد؛ اگر بگویم بزرگترین و شناخته شده ترین عکاس جنگ تاریخ ایران بلکه تاریخ جهان است که پس از رابرت کاپا برای به تصویر کشیدن جنگ پا را فراتر از ایران گذاشت و جسورانه جنگ های بی شماری را در قاب عکسهای خویش گنجاند، گزافه نیست.

وی ادامه داد: کاوه گلستان که از خانواده ای سراسر فرهنگی برخاست در۱۳فروردین۱۳۸۲در یکی از جنگ های خانمانسور درحالیکه در کسوت تصویربردار قرار داشت در سلیمانیه عراق به آنچه می خواست دست یافت و در راه ثبت حقیقت جان شیفته خویش از کف داد.

نیکوپور با بیان اینکه کتاب یادشده مجموعه‌ای از گفتگوها، یادداشت‌ها و تصاویر پیرامون زندگی و آثار کاوه گلستان، عکاس فقید ایرانی، است که همزمان با دهمین سالگرد درگذشت او منتشر شد، افزود: گفتگوهایی با فخری گلستان(مادر)، پیمان هوشمندزاده(شاگرد)، لیلی گلستان(خواهر)، زنده‌یاد بهمن جلالی و هنگامه گلستان-جلالی-(همسر) با مقدمه‌ و زندگینامه‌ مختصری از کاوه گلستان به قلم مولف و یادداشت‌هایی از بابک احمدی، شهریار توکلی و یوریک کریم‌مسیحی حاصل تالیف و گردآوری حبیبه جعفریان از سال۸۵است.

همینگوی از نادر خبرنگاران جهان است که در راستای ادبیات گام برمی داشت

سپس احسان اکبرپور فرهنگی نویس روزنامه افسانه با پیشنهاد کتاب «همینگوی خبرنگار» به جمع کتابخوان ها پیوست و با بیان اینکه متخصصین ادبیات معتقدند همینگوی یکی از نادر خبرنگاران جهان است که در راستای ادبیات گام بر می داشت، گفت: یکی از ویژگی های او اشراف فوق العاده این نویسنده بزرگ بر سیاست، جامعه و اقتصاد بود.


«قدرت های جهان مطبوعات» به روزنامه‌های معتبر جهان پرداخته است

از دیگر روزنامه نگارانی که در نشست کتابخوان رسانه به معرفی کتاب پرداخت، هژیر فتحی دبیر منطقه ای خبرگزاری مهر بود که با پیشنهاد کتاب «قدرت های جهان مطبوعات» از نشر مرکز به این جمع پیوست و گفت: این کتاب را که مارتین واکر نوشته و توسط م.قائد به فارسی ترجمه شده حاصل سالها قلم زدن این روزنامه نگار، نویسنده و پژوهشگر در روزنامه های معتبر جهان است. این کتاب اثری تحقیقاتی است که به روزنامه های شناخته شده حتی از آفریقا و استرالیا پرداخته است.

هنرمندان و اصحاب رسانه مبلغ فرهنگ ناب مطالعه باشند

در این نشست که با حضور ابوالقاسم و امین فقیری از نویسندگان برجسته استان فارس و اسماعیل عباسی مترجم کتاب۲جلدی «فتوژورنالیسم» به همراه رئیس کانون رسانه شیراز، رئیس خانه مطبوعات فارس، مشاور اداره کل فرهنگ و ارشاد و دبیران خبرگزاری های کشوری برگزار شد، مهدی رنجبر معاون هنری فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس از نگرانی بابت کتابخوانی در کشور یاد کرد و گفت: در دوره ای به سر می بریم که کتابخوانی به نوستالژی نسل جدید تبدیل شده است. وی زندگی مینی مال را موجب از بین رفتن لذت کتابخوانی دانست و خواستار این شد که هنرمندان و اصحاب رسانه به داد این حوزه برسند و مبلغ فرهنگ ناب مطالعه باشند.

محتوای «خبرنویسی به شیوه مدرن» روزآمد است

سپس دبیر سرویس فرهنگ و ادب روزنامه خبرجنوب به معرفی کتاب «خبرنویسی مدرن» نوشته یونس شکرخواه پرداخت و گفت: این کتاب کوچک اما در عین حال پرباری است که سال۱۳۸۰منتشر شده و محتوای آن به شکلی است که روزآمد است. غیاث الدین ملک حسینی افزود: آنچه خواننده را به خوانش این کتاب ترغیب می کند نوشتاری است که در۹فصل نویسنده به آن اهتمام ورزیده و به مرور خواننده را راغب به مطالعه بیشتر می کند. وی با توجه به اینکه کتاب «خبرنویسی مدرن» در فصل اول با عنوان «شلیک به ژولیوس سزار» به معرفی تاریخ ژورنالیسم می پردازد، افزود: دیگر فصول این کتاب هم خواندنی است و به۱۰مرحله خبرنویسی به شیوه مدرن اشاره دارد.

شهید آوینی در «رستاخیز جان» حرفهای بسیاری برای اهالی رسانه به یادگار گذاشته است

در ادامه این مراسمنجمه اشرفی از خبرنگاران تحلیلی نویس روزنامه سبحان به معرفی کتاب «رستاخیز جان» از شهید مرتضی آوینی پرداخت و گفت: این اثر جاودانه با مقاله های چون انفجار اطلاعات، آزادی قلم و منشور تجدید عهد هنر حرفهای بسیاری برای اهالی رسانه به یادگار گذاشته است.

وی پیشنهاد کرد که پیش از خواندن این کتاب، خواننده مستندهای روایت فتح شهید آوینی را به همراه صدای این شهید اهل قلم به گوش بسپارند. چرا که لحن و ریتم و قدرت کلام شهید آوینی قدرت رستاخیز قلم وی در ذهن و روح مخاطب را صدچندان می کند.

اشرفی عنوان کرد: مقالات شهید آوینی در «رستاخیز جان» محدود به زمان گذشته نیست. مثلا مطالعه مقاله ویدئو در برابر رستاخیز تاریخی انسان برای همه کسانی که امروز در برابر شبکه های مجازی و ابزار مدرن اطلاع رسانی متحیر مانده اند بسیار راهگشاست.

برای به سرانجام رسیدن پروژه کتابخانه مرکزی شیراز مطالبه عمومی کنید

مهدی علی از کتابداران کتابخانه های عمومی استان فارس هم در این نشست اصحاب رسانه را هم خانواده فعالان حوزه کتاب و کتابخوانی معرفی کرد و گفت: به عنوان یک کتابدار انتظاری که از روزنامه نگاران دارم این است که به کتابداران و کارکنان کتابخانه های عمومی به دیده دیگر ارگانها ننگرند. وی در ادامه خواستار اطلاع یافتن و مراجعه خبرنگاران به کتابخانه های عمومی و قرار گرفتن در جریان کارکرد این نهادها شد و افزود: از ساده ترین خدمات کتابخانه ها در جامعه هنوز اطلاع رسانی مطلوبی و هویت سازمانی کتابداران رسانه ای نشده است. علی در عین حال خطاب به اهالی رسانه گفت: کمک کنید کتابخانه ها به عنوان نهادی فرهنگی باقی بماند و برای به سرانجام رسیدن پروژه کتابخانه مرکزی شیراز مطالبه عمومی کنید.

هر خبرنگاری باید به شگردهای خبری اشراف داشته باشد

کتاب «شگردهای خبرنویسی» دیگر کتابی بود که در نشست کتابخوان رسانه توسط صفدر دوام معرفی شد. این خبرنگار و یادداشت نویس روزنامه عصر مردم شیراز با توجه به انتشار آن در سال۱۳۹۰گفت: نویسنده در این کتاب معتقد است هر خبرنگاری باید به شگردهای خبری اشراف داشته باشد.

دوام فزود: نگارنده تاکید می کند در جهت جذب مخاطب دلایل متعددی وجود دارد؛ حسن قربانی در کتاب «شگردهای خبرنویسی» به شکلی ژرف در شگردهای خبری کنکاش کرده است.

خواندن «گزارشگران بزرگ» برای هر روزنامه نگاری از نان شب هم واجب تر است

آخرین کتابخوان این نشست حسن دهقان بود که کتاب «گزارشگران بزرگ» دیوید رندال از انتشارات روزنامه همشهری را معرفی کرد. این و روزنامه نگار شیرازی با اشاره به نام علی اکبر قاضی زاده در مقام مترجم این اثر که خود از فعالان رسانه ای کشور است، تاکید کرد: خواندن این کتاب برای هر روزنامه نگاری از نان شب هم واجب تر است.

دهقان با بیان اینکه نویسنده کتاب «گزارشگران بزرگ»۱۳گزارشگر را انتخاب کرده که بعضی بخشی از بدن یا جان خویش را در این حرفه از کف داده اند، افزود: برخی از این گزارش ها سرنوشت جنگهایی را دگرگون ساخت.

در پایان نخستین نشست تخصصی کتابخوان رسانه که با همکاری اداره کل کتابخانه های عمومی، خانه مطبوعات و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس برگزار شد، اصحاب رسانه فارس به بازدید از بخش مطبوعات و نشریات کتابخانه شهید آیت الله دستغیب پرداختند .

انتهای پیام/


نظرات بینندگان