کد خبر: ۱۱۳۸۲۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۱ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۶

قلیان کشیدن فرهنگ یا بی فرهنگی

اشتیاق فزاینده به دود قلیان دختران و زنان را هم متوجه خود کرده است امروز بازار فروش مواد قلیانی، دختران را هدف قرار داده است
به گزارش شیرازه، متاسفانه طی  چند سال اخیر مصرف قلیان بطور فزاینده ای دراستان فارس و به خصوص شهرهای کوچک افزایش یافته است و در گوشه و کنار این شهرها علاوه بر وجود قلیان سراهایی که با عدم مدیریت مسئولان روز به روز بر تعداد آنها افزوده می شود ،  شاهد پهن کردن بساط افرادی هستیم که در کنار خیابان ویا عقب وانت هایشان درمکان های عمومی و مراکز این شهر ها  درتفرجگاهها ومکانهای گردشگری به عرضه قلیان می پردازند و به این کار هم به مانند یک شغل نگاه می کنند!
اگر روزهای تعطیل گذری به مکان های تفریحی وتفرجگاههای شهرستان سپیدان داشته باشیم، می بینیم که در تفریحات دوستانه ی جوانان، دختران با جمعی از دوستانشان گرد قلیانی نشسته اند و شلنگ آن را دست به دست می چرخانند تا هر یک به اصطلاح در زمره ی باکلاس ها قرار گیرند، مصرف سیگار و قلیان در بین دختران و زنان به سرعت رو به افزایش است که دلیل و چرایی آن بسیار جای سؤال دارد.

جای بسی نگرانی است که اکثر متقاضیان قلیان از قشر جوان  وشاید تحصیلکرده جامعه هستند و هر روز هم بر تعداد آنها افزوده می‌شود و به نوعی این عمل نوعی کلاس و شخصیت در میان جوانان محسوب می شود. ذکر این نکته هم ضروری به نظر می رسد که رغبت بانوان با دیدن این قلیان های رنگارنگ به مصرف آن افزایش چشمگیری پیدا کرده است و اگر این روند ادامه یابد سلامت زنان به عنوان نیمی از جمعیت این استان دچار مخاطره خواهد شد.

در واقع مصرف قلیان بیشترین مصرف مواد دخانی را در بین زنان پیدا کرده است و حتی دختران در جمع خانواده های خودشان قلیان را مصرف می کنند که این مهمترین عامل گرایش زنان به سمت اعتیاد به مواد مخدر است.
اکثر جوانان اوقات فراغتشان را با کشیدن سیگار و دود قلیان پر می کنند و وقتی علت را جویا می شویم می گویند اشکالی ندارد تفریحی ارزان است، خانواده هایمان هم خبر دارند اعتیادآور هم که نیست، تازه خیلی هم کلاس داره!

با توجه به اینکه در فرهنگ ایرانی، سیگار و قلیان کشیدن زنان عملی ناشایست است اما در چند سال اخیر با تبلیغات گسترده سعی شده است از قبح آن کاسته شود تولید کنندگان مواد دخانی از این فرصت ها استفاده می کنند و با نگرشی مبنی بر اینکه کشیدن قلیان، تفریحی سالم در بین خانواده هاست زنان را برای مصرف این ماده ی دخانی ترغیب می کنند.
امروزه مصرف دسته جمعی قلیان در میان جوانان نگرانی های زیادی را بوجود آورده است زیرا عده ای از آنها به بهانه ی تفریح در تفرجگاهها در منظر عمومی بساط قلیان را فراهم کرده اند و تفریحی مصرف کردن آن را دلیل بر اعتیاد نمی دانند.اعتیاد فزاینده به دود قلیان و سیگار دختران و زنان تحصیلکرده را هم متوجه خود کرده است زیرا صنایع دخانی و بازار فروش مواد قلیانی، دختران را هدف قرار داده است.
امروزه مصرف قلیان در بین زنان افزایش چشمگیری پیدا کرده است و مکانهای تفریحی پرتگاههای خطرناکی شده اند تا جوانان با دود کردن سیگار و تنباکو به دام اعتیاد گرفتار شوند. به جاست مسئولین ضمن برخورد قاطعانه؛ نظارت بیشتری بر این امور داشته باشند.


منبع: مارگون
نظرات بینندگان