کد خبر: ۱۱۳۸۳۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۶ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۶
در نشست مدیران سازمان‌های مردم نهاد فارس مطرح شد؛

حضرت امیر علمدار مددکاری اجتماعی/ لزوم افزایش میزان تاب‌آوری افراد و خانواده‌ها در مواجه با وقایع تلخ/ مدیران سطوح مختلف یک روز در هفته را به میان مردم بیایند

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی فارس گفت: مدیران سطوح مختلف یک روز در هفته را به نقاط مختلف شهر رفت و آمد کنند تا مشکلات مردم را بدون هیچ واسطه‌ای لمس و درک کنند.
به گزارش شیرازه؛ صبح امروز نشست نقش سازمان‌های مردم نهاد در ارتقای سلامت روانی با حضور مدیران تشکل‌ها و خیریه‌های فعال در حوزه خانواده و کودک فارس برگزار شد.  

ارتقا سطح زندگی، آگاهی بخشی اصلی‌ترین هدف انجمن‌ها

معصومه دستغیب، مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری گفت: اصلی‌ترین هدف تشکل‌های مردمی؛ ارتقا سطح زندگی، آگاهی بخشی و توانمندسازی اقشار مختلف جامعه است. بنابراین باید وارد شدن انجمن‌ها و سمن‌ها به فضاهای تصمیم‌گیری، افزایش مهارت‌ها و تخصص‌های ویژه سازمان‌های غیردولتی با دعوت از اساتید، افزایش میزان خودباوری و تاثیرگذاری انجمن‌ها و اعضای آن در جامعه را مورد توجه و در برنامه قرار داد.

دستغیب افزود: سازمان‌های غیردولتی زنان علاوه بر توانمندسازی و ارتقا آگاهی عمومی زنان زمینه‌های مشارکت بیشتر زنان در عرصه‌های مختلف را فراهم می‌کند. همچنین هدایت و جلب مشارکت زنان از طریق ایجاد تشکل‌ها، تعاونی‌ها، اعتمادسازی از طریق ایجاد تعامل میان دولت و سازمان‌های مردم نهاد فعال در حوزه خانواده و زنان از جمله مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری ادامه داد: هدف ما برای طراحی سلسه نشست‌های خانواده و بانوان تقویت فعالیت‌های شبکه‌ای بین تشکل‌ها و سازمان‌های مردم نهاد در حوزه زنان در سطح شهرستان و استان‌ است تا با ایجاد زمینه فعالیت زنان عرصه فعالیت بین‌المللی فراهم شود. اکنون درکشور ما فقط 20 تشکل غیردولتی در سطح بین‌الملل فعالیت دارد که این تعداد بسیار اندک است.

دستغیب در مورد چرایی در محور قرار گرفتن بهداشت روانی در انجمن‌ها، گفت: در جامعه ما سرمایه‌گذاری فراوانی بر سلامتی جسم انجام می‌شود اما سلامت روان کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. با توجه به مسائل سیاسی، فرهنگی و اجتماعی میزان اختلالات روانی در جامعه افزایش یافته که لازم است برای سلامت و بهداشت روان برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شود تا تفریح، نشاط و شادی در جامعه افزایش یابد.

لزوم افزایش میزان تاب‌آوری افراد و خانواده‌ها در مواجه با وقایع تلخ

با توجه به اینکه بسیاری از وقایع در زندگی قابل پیش‌بینی نیست باید سعی کنیم میزان تاب‌آوری افراد و خانواده‌ها را در مواجه با وقایع تلخ افزایش دهیم تا کمتر دچار مشکلات روحی شوند. همچنین برای مقابله با معضلات می‌توان با تمرکز ویژه بر زنان میزان بهداشت روان جامعه و بالطبع سلامت روانی خانواده‌ها را افزایش داد. در سال‌های اخیر آمار خشونت زنان، مصرف الکل، سقط جنین و اعتیاد و . . ‌. افزایش یافته است که نشان از عدم آموزش به زنان جامعه است. بنابراین لازم است آموزش مهارت‌های زندگی به زنان خانه‌دار در دستور کار قرار گیرد.‌

کانون هر جامعه خانواده و قلب هر خانواده مادر است

مدیر عامل بنیاد بین‌المللی مادر گفت: بنیاد مادر در سال 93 فعالیت خود را آغاز و تا به امروز همایش‌های استانی و ملی فراوانی برگزار کرده است. کانون هر جامعه خانواده و قلب هر خانواده مادر است. در جامعه ما مادرانی با چهار شهید یافت می‌شود. مادرانی که با کوه‌شکنی و سنگ‌شکنی و پرورش دام‌ به امرار معاش خانواده و پرورش فرزندان می‌پردازند. پیامبر اسلام (ص) فرمودند: بهشت زیر پای مادران است. و این حدیث معنای عمیقی دارد. تربیت، آموزش فرهنگی و اجتماعی فرزندان از بدو تولد تا 12 سالگی بر عهده مادر و در انحصار اوست. بنابراین اگر در جامعه به نقش مادرها توجه شود بسیاری از مشکلات اجتماعی ریشه‌کن خواهد شد‌.

غلامرضا محمدی با ابراز گلایه از دولت، افزود: متاسفانه امروز به مسائل حاشیه‌ای اهمیت فراوان داده می‌شود و از اصل مطلب که خانواده و مادران هستند غفلت می‌شود. اکثر انجمن‌ها و نهادهای دولتی به فیزیک و جنبه‌های جسمی و مادی خانواده اهمیت می‌دهند اما به پایه و روح حاکم بر جامعه که همان معنویت و اخلاق و خانواده است کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. در حالی‌که یک مادر سالم می‌تواند یک فرد سالم به جامعه تحویل دهد‌. امروزه مادران در جامعه جهانی بسیار مورد ظلم قرار می‌گیرند و به حقوق آن‌ها توجه نشود.

انجمن‌ها انرژی خود را در مهد کودک‌ها صرف کنند

وی ادامه داد: ما در حوزه‌های صنعتی و علمی پیشرفت‌های قابل توجهی را شاهد هستیم اما متاسفانه در حوزه اخلاق و فرهنگ اقدام قابل توجهی انجام نشده است. ان جی او ها انرژی خود را باید در مهد کودک‌ها صرف کنند؛ کمک به هم‌نوعان و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز را  در دوران کودکی به افراد جامعه بیاموزند. نباید در پی درمان بود بلکه باید ریشه مسائل را در نظر گرفت و در پی حل مسائل از مبنا بود.

حضرت امیر (ع) علمدار مددکاری اجتماعی

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی فارس گفت: مدکاری اجتماعی در طول تاریخ قدمت بسیار زیادی دارد و پیشینه آن به دوران هخامنشی باز می‌گردد و در دین اسلام هم حضرت امیر (ع) علمدار مددکاری اجتماعی هستند. بنیان‌گذار و موسس مددکاری اجتماعی در دوران معاصر یک زن ایرانی است که در بحبوبه جنگ جهانی دوم با سفر به آمریکا و تحصیل در رشته مددکاری اجتماعی، دانشکده مددکاری را در ایران تاسیس کرد. امکانات جامعه ما فراوان است و مسئله‌ای که در این میان موجب آزار می‌شود بهره‌وری بسیار پایین از امکانات است.

مدارای اجتماعی؛ شعار سال جامعه مددکاری جهان
 
عبدالعلی شمس افزود: در کشورهای پیشرفته برای طرح‌های مختلف پیوست‌های اجتماعی تعریف می‌شود اما در کشور ما پیوست‌های اجتماعی در نظر مدیران جایی ندارد. جامعه مددکاری جهان هر سال یک عنوان برای همه کشورها از جمله ایران تعریف می‌کند. عنوانی که امسال تعیین شد " مدارای اجتماعی" بود. با عنایت به اینکه در سال‌های اخیر تنش‌های اجتماعی در جامعه و نهادها و ارگان‌ها افزایش یافته است، توجه به ارتقای مدارا در جامعه بسیار مهم و یکی از اصلی‌ترین نیازهای جامعه ماست. بنابراین باید جایگاه مشاوران و مددکاران اجتماعی ارتقا یابد.

وی ادامه داد: در رسانه‌ها و فرهنگ‌سازی باید به نقش مددکاران اجتماعی توجه شود. مثلا چرا در فیلم‌های سینمایی مشاور قضایی و مشاور انتظامی وجود دارد اما نقش مشاوران اجتماعی تعریف نشده و در فیلم‌ها هر اصطلاحی با بار معنایی و آسیب‌های اجتماعی به کار گرفته می‌شود. در رسانه ملی 25 کانال با موضوعات مختلف وجود دارد اما یک کانال با نام و محوریت خانواده وجود ندارد. به گفته وزیر بهداشت؛ 35 درصد جامعه ایران دارای اختلال روانی است. از این رو باید به جایگاه مشاوران اجتماعی و اهمیت داده شود‌.

مسیر رفت و آمد و آسانسور مدیران هم از مردم جدا شده است

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی فارس تصریح کرد: مشکل دیگری که با آن مواجه هستیم؛ فاصله‌ گرفتن مدیران از عموم جامعه است و جالب اینکه در سال‌های اخیر‌ حتی مسیر رفت و آمد و آسانسور مدیران هم از مردم جدا شده است. مدیران سطوح مختلف در هفته باید ساعاتی را به سازمان‌های مردم نهاد و حضور در میان مردم اختصاص دهند. باید هر یک از مدیران یک روز در هفته را به نقاط مختلف شهر از جمله جنوب شهر و سازمان‌ها و نهادهای مراجعه مردم‌ از جمله بیمارستان‌ها و کتابخانه‌ها و . . . رفت و آمد کنند تا مشکلات مردم را بدون هیچ واسطه‌ای لمس و درک کنند.

13 هزار سازمان‌ مردم نهاد در ایران

عبدالعلی شمس متذکر شد: ما اجازه نداریم به دور از ارتباط با مردم و مشکلات‌ آن‌ها در مراکز قانون‌گذاری، سازمان‌ها و حتی خانواده‌ها بدون مشورت با سایر اعضا تصمیم‌گیری کنیم. تعداد سازمان‌های مردم نهاد در ایران حدود 13 هزار است در حالی‌که در آمریکا 400 هزار سازمان مردم نهاد وجود دارد. بنابراین لازم است تعداد انجمن‌ها و خدمات آن‌ها افزایش یابد.
نظرات بینندگان