کد خبر: ۱۱۳۸۴۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۳ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۶

واردات کالاهای مصرفی از آمریکا رکورد زد/صدای اعتراض رئیس مجلس به واردات کالاهای خارجی بلند شد/ سبک زندگی جامعه ایران زمینه‌ساز جولان کالاهای خارجی

در حالی‌که این روزها سیاهه سیاه تعطیلی واحدهای تولیدی بیشتر شده و بسیاری از کارگاه‌ها و کارخانه‌ها کوچک و بزرگ بدلیل جولان کالای خارجی رو به تعطیلی است، صرفا با شعار و وعده نمی‌توان قد خمیده تولید داخلی را راست کرد.
واردات کالاهای مصرفی از آمریکا رکورد زد/صدای اعتراض رئیس مجلس به واردات کالاهای خارجی بلند شد/ سبک زندگی جامعه ایران زمینه‌ساز جولان کالاهای خارجی

به گزارش شیرازه؛ در سال‌های اخیر رشد سهم کالای مصرفی در واردات کالا به کشور افزایش یافته و بر اساس گزارش گمرک در چهار ماه نخست سال؛ 781 تن آدامس معادل 2.5 میلیارد تومان، 3 میلیارد تومان شیرینی، 5 میلیارد تومان شکلات، 179 تن پفیلا معادل 2.5 میلیارد تومان، 1.5 میلیارد تومان ویفر و بیش از 4 میلیارد تومان مربا و ژله به وارد کشور شده است.

همچنین علی‌رغم ممنوعیت و تذکرات صریح رهبر انقلاب، واردات کالاهای مصرفی از آمریکا رکورد زده و دولت در چهار ماه نخست امسال مقادیر قابل توجهی دانه آفتابگردان، تخم سبزیجات، مواد پروتئینی، مکمل غذایی، داروهای دارای تولید داخلی مشابه، چسب، بطری، سربطری و سرپوش، لوله و شیلنگ، کارتن و مقوا از آمریکا وارد کرده است.

در حالی‌که از 24 بند سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی 9 بند آن اشاره مستقیم به حمایت از تولید داخل دارد اما این روزها اجرای این سیاست‌ها کمتر دیده می‌شود و سیاهه سیاه تعطیلی واحدهای تولیدی بیشتر شده و بسیاری از کارگاه‌ها و کارخانه‌ها کوچک و بزرگ بدلیل جولان کالای خارجی رو به تعطیلی است. بنابراین صرفا با شعار و وعده نمی‌توان قد خمیده تولید داخل را راست کرد.

گفتنی است، در سال گذشته دولت فهرست 800 قلم کالای خارجی که مشابه داخلی دارد را تهیه کرده بود اما اقدام قانونی لازم برای جلوگیری از وارد کردن صورت نگرفته و آمار‌ها نشان می‌دهد واردات همچنان چون اسب سرکش و افسار گسیخته، کاسه و کوزه تولید داخل را در هم شکسته است.

حال کار به جایی رسیده که صدای اعتراض رئیس مجلس هم به واردات کالاهای خارجی دارای مشابه داخلی بلند شده است. هر چند با بررسی دقیق می‌‌توان به این نتیجه رسید که؛ از اصلی‌ترین دلایل وضع موجود و تحکیم خاندان سالاری بر شاهراه‌های اقتصادی کشور جناب علی اردشیر لاریجانی و مجلس لابی‌گر و البته تحت سلطه اوست. از این رو شاید لازم باشد پیش از محکوم نمودن دولت، انگشت اتهام را به سوی مجلسی دراز کرد که روزی قرار بود در راس امور باشد نه با لابی‌گری و اخذ امتیازات از آقازادگان منافع ملی را به باد داده و راه را بر ورود سوداگران غارتگر به پست‌های ارشد مدیریتی کشور باز نماید.

البته در این میان باید به یک نکته توجه کرد؛ در واقع سبک زندگی جامعه ایران و سبک مدیریت برخی مدیران زمینه‌ساز رونق بازار خارجی‌ها در کشور و رکود در بازار داخلی شده است. در واقع سبک زندگی با تراز تجاری و تولید ملی در ارتباط است و متاسفانه در جامعه امروز مصرف کننده داخلی عطش بی‌پایانی جهت مصرف کالای خارجی دارد.

لازم به ذکر است، نقش مخرب رسانه ملی در این وانفسای نابهنجار اقتصاد ایران اگر بیش از سایر نهادها نباشد مطمئنا کمتر هم نیست. چرا که سازمان صدا و سیما با در اختیار گذاشتن آنتن خود به صورت مستقیم و غیرمستقیم در خدمت تبلیغات کالاهای خارجی ضمن دامن زدن بر مصرف‌گرایی، عرصه را بر غُرق و تسلط هر چه بیشتر کالای خارجی بر بازار داخلی فراهم نموده است. با این وصف تا زمانی که عملکرد مراکز تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر چنین است، چه انتظاری می‌توان برای تحقق اقتصاد مقاومتی و مصرف کالای داخلی از عموم جامعه داشت؟

همچنین با سخنرانی‌های حماسی، ارائه آمارهای نادرست و ذکر ایده‌آل‌ها مشکلی از جامعه حل نمی‌شود‌ و بهتر است جناب رئیس جمهور و کابینه متبوع‌ وی به جای بیان رویاها و آنچه که باید‌ باشد، به میدان گود آمده و با رویت آمار گمرک که به بیان آنچه در میدان واقعی جامعه عمل شده، توجه و با کوتاه کردن دست سودجویان راه را بر واردات غیرضروری سد نمایند‌.

به گزارش شیرازه، از بهار 92 تا به امروز پاییز تولید ملی رخ نمایان کرده است. پاییزی که نباید همه زردی‌‌ آن را صرفا در بهار 92 جستجو کرد بلکه بخش عظیمی از این برگ‌ریزان و افسردگی اقتصادی ریشه در برگ‌های رایی دارد که به نام اعتدال در صندوق‌ها ریخته شد‌. از این رو در کله پا شدن کارخانه‌ها و اخراج کارگران و فرسوده‌تر شدن هر روزه چرخ تولیدات داخلی نقش و طنازی همه بازیگران را باید در نظر داشت.

نظرات بینندگان