کد خبر: ۱۱۳۸۵۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۷ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۶

اقتصاد مقاومتی باعطرگلاب ناب اردکان

تولید عرقیات گیاهی درسپیدان فرصتی است که میتوان باتوجه به شرایط شهرستان درافزایش تولید، عرضه و فروش وحتی اشتغالزایی گامهای موثرتری برداشت.

به گزارش شیرازه، عرقیات یکی از پرطرفدارترین شکل‌های استفاده از گیاهان دارویی است. در ایران صدها نوع گیاه وجود دارد که عرق‌گیری شده و به‌صورت طبی مورداستفاده قرار می‌گیرند. شهرستان سپیدان نیز از جمله شهرستانهای فارس است که کاشت گیاهان دارویی و گلهای محمدی در سالهای گذشته بیشتر مورد توجه قرار گرفته است و واحدهایی به صورت سنتی در حال تولید عرقیات گیاهی نظیر عرق نعنا، عرق آویشن، گلاب و .... هستند که به صورت سنتی نیز در سطح شهرستان به فروش می رسانند.

حاج محمد ترحمی از مردم خونگرم شهراردکان فارس و یکی از تولیدکنندگان موفق عرقیات گیاهی سنتی درشهرستان است. او که پیش‌تر به عنوان کارمند اداره پست مشغول بوده، پس از بازنشستگی به کارتولید عرقیات گیاهی روی آورده و حالا پس از چندسال تلاش یک کارگاه کوچک آنهم در گوشه حیاط منزل خودبرای تولید عرقیات گیاهی به صورت سنتی راه‌اندازی کرده است.

وی درباره نحوه آشنایی‌اش با عرصه تولید عرقیات گیاهی، می‌گوید: این حرفه از پدربزرگم به ما به ارث رسیده است واز قدیم نسل به نسل بهترین وناب ترین گلاب از گلهای منطقه توسط پدروپدربزرگم تولید میشد که من با توجه به علاقمندی به سمت این کار رفتم  وبا مبلغی بسیارکم یک دستگاه عرق‌گیری کوچک تهیه وکار را با تولید گلاب وعرقیات محلی شروع کردم.

حاج محمد ترحمی می‌گوید: کار عرق‌گیری، پیچیده و حساس است. مردم درسال‌های اخیر به مصرف عرقیات روی خوش‌نشان داده‌اند؛ اما مهم‌ترین عامل فروش محصولات من، کیفیت بالا، خالص بودن عرقیات و نیز قیمت تمام‌شده پایین و منصفانه است.

 وی ادامه داد: درفصل بهار باتوجه به رویش گیاهان، عرقیات گیاهی تولید می شود و در سایر فصول محصولات فروخته می شود. عرق گیری در منزل با یک دیگ و به صورت سنتی انجام می شود.

 این تولید کننده عرقیات در خصوص مراجعاتش جهت گرفتن پروانه سلامت برای محصولات تولیدی خود، خاطر نشان کرد: چون درآمد کم است و در حال حاضر توان خرید دستگاههای اتوماتیک وجود ندارد، فعلا به صورت سنتی تولید و به فروش می پردازیم.

  وی ضمن گلایه از مسئولان امر می گوید: تاکنون هیچگونه تسهیلاتی برای حمایت از این کارگاه دریافت نکرده ام و مسوولان با حمایت از این کارگاه های کوچک درجهت اشتغال قدم بردارند و زمینه ورود محصولات بی کیفیت را از شهرهای دیگربگیرند. بعضی از جوان‌های امروز منتظرند که کار برایشان ایجاد شود، به قولی کار و موفقیت، از آسمان بیفتد جلوی پایشان توصیه‌ات به آن‌ها چیست؟ کار برای جوانان زیاد است و اگر واقعا می خواهند کاری را شروع کنند باید پس از تحقیق و براساس توانمندیهای خود، شغلی را انتخاب کنند.

کارگاه عرق گیری حاج محمد ترحمی با تولید بیش از ۲۸  نوع عرقیات گیاهی که جنبه درمانی نیز دارد، یادگاری از گذشتگان دیار اردکان  فارس است. بیش از نیم قرن است که با تهیه مواد اولیه از باغات و کوه های سپیدان و روش کاملا سنتی محصولی ناب به دست آمده و مشتری های خاص به خود را در شهرهای مجاور دارد.

گلاب ناب برای مراسمات مذهبی و نذورات، نسترن و بیدمشک و بهار نارنج جهت شربتی مطبوع در فصل تابستان، نعنا و پونه برای درمان دردهای معده، خارشتر و خارپلنگ کش برای درمان دردهای کلیوی، عرق شوید و زول برای درمان دیابت و شاطره برای کاهش زردی کودکان موارد استفاده عامیانه این عرقیات است.

استفاده از گیاهان دارویی در درمان بیماریها از دیرباز مورد توجه مردم بوده است و قبل از پیدایش دارو های شیمیایی، این نوع گیاهان به عنوان داروهای خانگی در درمان امراض سودمند بوده اند

منبع:  مارگون

برچسب ها: سپیدان ، گلاب ، عرقیات
نظرات بینندگان