کد خبر: ۱۱۳۸۶۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۸ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۶

جوان کارآفرین در شهرستان پاسارگاد/ وقتی از چوب خشک زندگی سبز می روید

در شرایطی که بیکاری در حال تبدیل شدن به یک بحران در کشور است بارها شنیده ایم که بیان می شود تعداد فارغ التحصیلان بیکار بیشتر از بیکاری عمومی است.

به گزارش  شیرازه، در شرایطی که بیکاری در حال تبدیل شدن به یک بحران در کشور است بارها شنیده ایم که بیان می شود تعداد فارغ التحصیلان بیکار بیشتر از بیکاری عمومی است.

 طی چند سال اخیر عدم تناسب رشته‌های دانشگاهی با بازار کار از یک سو و مهاجرت از روستاها در پی خشکسالی از سوی دیگر، موجب افزایش بیکاران فارغ‌التحصیل دانشگاهی در کشور شده به نحوی که این مسئله به یک معضل در کشور تبدیل شده است.

اما یکی از مهمترین پیامدهای بیکاری در روستاها مهاجرت است. روستای علی رسیده شهرستان پاسارگاد مانند اغلب روستاها سالانه بیش از پنجاه جوان این روستا را ترک می کنند تا بتوانند کاری برای خود پیدا کنند.

 با این وجود اما استثناهایی هم وجود دارد. جوانانی هستند که منتظر اقدام مسولان برای ایجاد اشتغال نمی مانند و با کارآفرینی اقدام به اشتغالزایی برای خود و دوستان خود می کنند.

ابوفاضل رخشنده شکوه یکی از هنرمندان در رشته ی منبت و معرق کاری است که طی یک سال اخیر سال توانسته در این عرصه موفق باشد.

وی درباره شروع فعالیتش می‌گوید: هر روز چوب های خشک را از جنگل های شهرستان به کارگاه خودم می آورم و با آنها کار منبت و پیکر تراشی می کنم.

وی ادامه می دهد: خوشبختانه این کار بازار خوبی را دارد و بیشتر محصولات تولیدی را به  شهرهای شیراز، اصفهان و تهران می فرستم.

آقای رخشنده شکوه صنایع دستی را معتبرترین سند هویت تاریخی هر ملت  می داند و با بیان این که کارهای هنری باعث می شود که هنر آن منطقه احیاء و از فراموشی جلوگیری شود می گوید: بدون شک وجود و فعالیت صنایع دستی مثل قطره هایی هستند که اگر دست به دست هم بدهند می توانند نقش بسزایی در اقتصاد کشور بویژه در صادرات داشته باشند.

این فعال کارآفرینی درباره مشکلات در تهیه وسایل کار می گوید: اگر مسئولین از ما حمایت کنند، مشکلات ما در صنایع دستی حل می شود. ما در کار منبت و پیکر تراشی نیاز به امکانات داریم که اگر مسولان یاری کنند و دستگاه های ما به روز شود، مشکلاتمان حل می شود .

وی ادامه داد: هم اکنون نه تنها برای خودم و همسرم بلکه برای خانواده خود و چندین جوان هم روستایی خودم ایجاد شغل کردم که از این موضوع بسیار خوشحال هستم.

طنین پاسارگاد، تجربه نشان داده که مهاجرت و آن هم مهاجرت از روستا به شهرها مشکلات بسیاری را در پی خواهد داشت و به همین دلیل باید بیش از پیش از جوان های روستانشین حمایت کرد.


منبع: طنین پاسارگاد

برچسب ها: پاسارگاد ، اقتصاد ، چوب
نظرات بینندگان