کد خبر: ۱۱۳۸۶۷
تاریخ انتشار: ۱۹:۳۲ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۶
در جمع خبرنگاران مطرح شد؛

یک درصد از دانشجویان دانشگاه شیراز غیرایرانی هستند / جذب دانشمندان و نخبگان غیرمقیم / برگزاری کنفرانس بین‌المللی "حافظه شرق و غرب" در اوایل آبان ماه

رئیس دانشگاه شیراز گفت: جهت افزایش ارتباطات بین‌المللی دانشگاه شیراز برخی اساتید و هیئت علمی به کشورهای خارجی سفر و در بازدید از دانشگاه‌ کشورهای مختلف به مطالعات علمی و تحقیقات پرداختند.

یک درصد از دانشجویان دانشگاه شیراز غیرایرانی هستند / جذب دانشمندان و نخبگان غیرمقیم  /  برگزاری کنفرانس بین‌المللی به گزارش شیرازه، ظهر امروز رئیس دانشگاه شیراز در جمع خبرنگاران گفت: در تاریخ یکم و دوم آبان ماه کنفرانس بین‌المللی "حافظه شرق و غرب" به میزبانی دانشگاه شیراز برگزار خواهد شد و از اساتید دانشگاه‌های فرانسه، آلمان، شهید بهشتی جهت حضور در این همایش دعوت بعمل آمده است. با طرح و برنامه‌ریزی‌هایی که برای دانشگاه شیراز صورت گرفته قصد داریم دانشگاه شیراز بعنوان پنج دانشگاه اول کشور در ارتباطات بین‌المللی شناخته شود.

ابراهیم گشتاسبی راد افزود: دانشگاه شیراز به علت سابقه بسیار خوب گذشته در ارتباطات بین‌المللی می‌تواند از برترین دانشگاه‌های کشور در روابط بین‌الملل باشد‌. از همین رو لازم است ابتدا نقاط قوت و ضعف خود را بشناسیم. با توجه به مطالعات صورت گرفته دانشگاه شیراز در رشته‌های فنی_مهندسی و علوم کشاورزی دارای مقالات فراوان و بسیار قوی است. سعی داریم با توجه به پتانسیل فراوان علوم کشاورزی، دامپزشکی و مهندسی با دانشگاه‌های کشورهای منطقه ارتباط و همکاری داشته باشیم. متاسفانه در علوم انسانی و رشته هنر بدلیل کوتاهی‌های صورت گرفته تا حدودی ضعیف هستیم. از این رو آماده همکاری با اداره ارشاد و معاونت فرهنگی شهرداری جهت ارتقا سطح فرهنگی و هنری شهر هستیم.

وی ادامه داد: با توجه به علاقه دانشگاه‌های آلمان و ایتالیا به مباحث شیعه‌شناسی و اسلام‌شناسی می‌توانیم در این رشته‌های با دانشگاه‌ها ارتباط متقابل برقرار کنیم. در حال حاضر یک درصد از کل دانشجویان ما غیرایرانی هستند در حالی‌که چند دهه پیش قریب به 20 درصد دانشجویان دانشگاه شیراز غیرایرانی بودند. از همین رو سعی داریم با افزایش تعداد دانشجویان غیر ایرانی این رقم را به ده درصد برسانیم که البته نیازمند راه سخت و درازی است.


گشتاسبی راد تصریح کرد: جهت افزایش ارتباطات بین‌المللی دانشگاه برخی اساتید و هیئت علمی به کشورهای خارج سفر و در بازدید از دانشگاه‌ کشورهای مختلف به مطالعات علمی و تحقیقات پرداختند. طی برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قصد داریم برای اساتید دوره‌های تابستانه جهت مطالعه در کشورهای مختلف برگزار کنیم و حقوق و مزایای ویژه‌ای برای این امر در نظر گرفته شده است. همچنین کتاب‌های فارسی را به زبان بین الملل ترجمه کرده و در اختیار مجامع بین‌الملل قرار خواهیم داد.

در ادامه زهره عظیمی فر، مدیر امور بین‌الملل دانشگاه شیراز گفت: جذب و بهره‌گیری از ذخایر علمی دانشمندان و نخبگان با همکاری معاونت امور بین‌الملل و دانشگاه شیراز جهت برگزاری دوره‌های علمی، کارگاه‌های تخصصی و تعریف پروژه‌های مختلف در دستور کار قرار گرفته است.

زهره عظیمی فر افزود: دانشگاه شیراز با اهداف کلی روابط بین‌المللی سعی دارد با دانشگاه‌های خارج از کشور و مجامع و اتحادیه‌های بین‌المللی ارتباط برقرار کند. همچنین در پی جذب دانشجویان خارجی و ایرانیان مقیم خارج از کشور هستیم و تاکنون150 دانشمند ایرانی مقیم خارج درخواست همکاری با دانشگاه شیراز را داشته‌اند که اعلام آمادگی 40 نفر از آن‌ها به صورت رسمی و قطعی اعلام شده است

مدیر امور بین‌الملل دانشگاه شیراز ادامه داد: همچنین در سال 2016، 17 تفاهم‌نامه میان دانشگاه شیراز و دانشگاه‌های اروپایی و منطقه منعقد شد که تبادل دانشجو و اعضای هیئت علمی، انجام تحقیقات علمی و پژوهشی، ایجاد کارگاه‌های آموزشی در دانشگاه‌های مقصد و مبدا از جمله آن‌هاست و در مقایسه با سال‌های گذشته از رشد سه درصدی برخوردار بوده است.

عظیمی فر تصریح کرد: در سال گذشته هیئت دانشگاه شیراز با رئیس دانشگاه‌های انگلیس، فرانسه، اتریش و آلمان ملاقات‌هایی داشتند و اساتید دانشکده‌های مهندسی دانشگاه شیراز با اساتید دانشگاه کره جنوبی نشست مشترکی برگزار کردند. دانشگاه شیراز تنها مرکز رسمی آموزش زبان فارسی به غیر از ایرانی‌ها در جنوب کشور است یعنی در میان دانشگاه‌های استان‌های هرمزگان، کرمان، بوشهر و فارس فقط دانشگاه شیراز به صورت رسمی به آموزش زبان فارس به افراد غیرایرانی می‌پردازد.


نظرات بینندگان