کد خبر: ۱۱۳۸۷۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۴ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۶

روستایی که تاکنون یک مسؤول به چشم ندیده

برای رسیدن به «گوسمند» باید پس از طی کردن فاصله‌ای 50 کیلومتری از شهرستان میناب، جاده‌ای ابتدایی و سنگلاخی به طول 25 کیلومتر را پشت سر بگذاری؛ جاده‌ای که عبور از آن دست‌کمی از رد کردن هفت‌ خان رستم ندارد!
به گزارش شیرازه، «گوسمند» روستایی است که خیل کثیری از مسئولان هرمزگان تاکنون حتی اسمش را هم نشنیده‌اند و از وضعیت اسفناک زندگی در آن بی‌اطلاع هستند.

 روستایی که محل سکونت و زندگی بیش از 900 نفر از مردمانی پاک و رنج‌کشیده و به معنای واقعی مستضعف است؛ جزئی از خیل محرومین و مستضعفینی که انقلاب اسلامی به‌واسطه آن‌ها شکل گرفت و به فرموده معمار انقلاب اسلامی تا آخر خط پای انقلاب می‌ایستند.

مستضعفینی که امام خمینی بالاترین عبادت را خدمت به آن‌ها می‌دانست ولی اکنون و با وجود گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی، همچنان در فقر و استضعاف به سر می‌برند؛ مستضعفینی که پس از تشکیل جمهوری اسلامی هم در ذهن مسؤولان جایی ندارند.

اهالی گوسمند می‌گویند که تاکنون هیچ مسئولی پا به روستایشان نگذاشته است و فقط در هنگامه انتخابات است که غریبه‌ای وارد آنجا می‌شود، آن‌هم برای تبلیغات انتخاباتی! گوسمندی ها گله‌مند هستند، خیلی گله‌مند. محمد یکی از اهالی آنجا از سنگلاخی بودن جاده 25 کیلومتری روستا گلایه می‌کند و می‌گوید در زمستان‌ها راه ارتباطی‌شان با شهر قطع می‌شود و پدر مریضش را به همین خاطر ازدست‌داده است؛ او می‌گوید که برای اهالی دیگر روستا هم مشابه این اتفاق رخ‌داده است.

امواج رسانه ملی هم به این روستا نمی‌رسد و گوسمندی‌ها مجبورند از بشقاب‌های ماهواره‌ای برای دیدن رسانه ملی استفاده کنند؛ رضا می‌گوید اهالی روستا از این بشقاب‌های ماهواره‌ای فقط برای دیدن رسانه ملی استفاده می‌کنند و اصلاً شبکه‌های فارسی‌زبان خارج نشین را نگاه نمی‌کنند. فرهنگ سنتی روستا دست‌نخورده باقی‌مانده است و دختران از کودکی روی خود را از نامحرم پنهان می‌کنند؛ مسؤولان کشور و استان هرمزگان با همه قدرت و امکاناتی که در دست دارند تاکنون به این روستای محروم رسیدگی نکرده‌اند.

اما گروهی از دانشجویان جهادگر که هیچ‌گونه مسئولیت رسمی و امکانات خاصی ندارند با هجرت از محل زندگی خود و سفری جهادی به گوسمند در حال خدمت به اهالی آنجا هستند.

دانشجویانی بسیجی که اگرچه هیچ سمت رسمی در جمهوری اسلامی ندارند، اما مسئولیت حفظ انقلاب و رسیدگی به محرومان را بر دوش خود حس می‌کنند و بدون هیچ‌گونه توقعی و با کمترین پشتیبانی از جانب مسؤولان به محرومین و مستضعفان، کم‌کاری مسؤولان را جبران می‌کنند.

گروه‌های جهادی دانشجویی فاطمیه و شهید باهنر بسیج دانشجویی دانشگاه باهنر شیراز متشکل از 60 نفر دانشجو، این روزها و در زیر گرمای شدید در حال جهاد و خدمت‌رسانی به مستضعفین هستند، چراکه به این کلام امام خامنه‌ای معتقدند که بهترین راه مبارزه با آمریکا، خدمت به مردم است. این‌ها با تمام وجود خود به مردم خدمت می‌کنند و در خط مقدم انقلاب اسلامی با استکبار می‌جنگند.

مردم گوسمند خوشحال هستند از اینکه می‌بینند، دیده‌ شده‌اند و یاران راستین خمینی به یاریشان شتافته‌اند.

مهدی یکی از دانشجویانی است که تصمیم گرفته تابستان و اوقات فراغت خود را با خدمت به اهالی گوسمند پشت سر بگذارد؛ وی که دانشجوی کامپیوتر است می‌گوید عشق سید علی پای او را به این روستا باز کرده است، مهدی می‌گوید وجود نقاط محروم این‌چنین در کشور با وجود گذشت چند دهه از انقلاب اسلامی نشان از کم‌کاری مسئولین است و معتقد است اگر مسئولین درد مردم را حس می‌کردند وضعیت این‌گونه نبود.

جاسم هم مسؤول گروه جهادی فاطمیون است. او که دانشجوی کارشناسی ارشد در رشته مکانیک است، انگیزه خود از شرکت در اردوی جهادی را کار برای خدا و عمل به سفارش‌های رهبری می‌داند و از عدم پشتیبانی برخی مسئولین گله دارد که در پاسخ به درخواست پشتیبانی آن‌ها، گفته‌اند سمت ما نیایید.

جاسم می‌گوید اگر بودجه‌ای دولتی داشتند با کار جهادی و هزینه‌ای بسیار کم گوسمند را آباد می‌کردند.

او معتقد است که وظیفه دانشجو فقط درس خواندن نیست و می‌گوید از اظهار تعجب برخی‌ها از اردوهای جهادی تعجب می‌کند. احمد می‌گوید مشکلات روستا را با مسئولین هرمزگان در میان گذاشته‌اند و آن‌ها هم گفته‌اند خودمان به فکر هستیم و نیاز به دلسوزی شما نیست! وی وجود نقاط محرومی چون گوسمند در کشور -با وجود گذشت سال‌ها از انقلاب اسلامی- را به علت کم‌کاری مسؤولان می‌داند.

ترمیم مدرسه ابتدایی روستا، احداث سرویس بهداشتی، ترمیم غسالخانه، ترمیم مسجد، ترمیم خانه‌های اهالی، توزیع سبد غذایی بین خانواده‌ها، آموزش احکام خانواده و همچنین توزیع مرغ مولد بین برخی اهالی گوسمند در جهت کارآفرینی ازجمله فعالیت‌های این دانشجویان جهادگر طی سفری دوهفته‌ای به گوسمند است.

گفتنی است که تا پایان تابستان امسال سه هزار دانشجوی جهادگر در قالب 87گروه جهادی با سفر به مناطق محروم به خدمت رسانی به مردم در عرصه های مختلف می پردازند.
نظرات بینندگان