کد خبر: ۱۱۳۸۷۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۶ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۶

چرا جاسوسی از کره شمالی برای آمریکا تقریباً غیرممکن است؟

یک شبکه تلویزیونی آمریکایی به بررسی این موضوع پرداخت که چرا گردآوری اطلاعات درباره فعالیت‌های محرمانه پیونگ‌یانگ برای جاسوسان آمریکایی بسیار دشوار است.
چرا جاسوسی از کره شمالی برای آمریکا تقریباً غیرممکن است؟
به گزارش شیرازه، شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی نیوز با انتشار مطلبی در پایگاه اینترنتی خود این پرسش را مطرح کرد که چرا سازمان‌های نظامی و اطلاعاتی آمریکا نمی‌توانند از فعالیت‌های مخفی کره شمالی سردربیاورند. در این گزارش آمده است روز دوشنبه گذشته، موشک بالستیک آزمایش‌شده از سوی کره شمالی از آسمان ژاپن عبور کرد. با وجود این، به گفته مقامات آمریکایی دستگاه‌های اطلاعاتی 80 میلیارد دلاری این کشور تنها ساعاتی پیش از آزمایش این موشک، از پرتاب آن اطلاع یافته بودند.

نگارنده مطلب در ادامه می‌افزاید در سال‌های اخیر، کره شمالی موشک‌های هسته‌ای خود را با سرعت بیشتری نسبت به برآوردهای سازمان‌های جاسوسی آمریکا، گسترش می‌دهد. در دسامبر سال 2011 میلادی، آمریکا 50 ساعت پس از درگذشت کیم جونگ-ایل، رهبر پیشین کره شمالی و آن هم پس از اعلام رسمی تلویزیون دولتی این کشور، از این موضوع آگاه شد. همچنین در سال 2010 میلادی، کره شمالی یک کارخانه بزرگ غنی‌سازی اورانیوم را به یکی از کارشناسان آمریکایی نشان داد؛ در حالی که کسی در جهان از وجود چنین مکانی اطلاع نداشت.

این گزارش می‌افزاید مقامات اطلاعاتی کنونی و پیشین آمریکا می‌گویند کره شمالی به عنوان یک هدف اطلاعاتی، برای دستگاه‌های جاسوسی کابوسی تمام‌عیار به شمار می‌رود ... دنیل کوتس، رئیس اطلاعات ملی آمریکا، ماه مه سال جاری میلادی، خطاب به اعضای کنگره اظهار کرد پیونگ‌یانگ یکی از مشکل‌ترین –و یا شاید مشکل‌ترین– کشورهایی است که جاسوسان می‌توانند درباره آن‌ها اطلاعات گردآوری کنند.

در ادامه گزارش آمده است گردآوری اطلاعات درباره فعالیت‌های موشکی و هسته‌ای کره شمالی هر روز دشوار‌تر می‌شود. مقامات آمریکایی در گفتگو با ان‌بی‌سی نیوز اعلام کردند کره شمالی در ماه‌های اخیر بیشتر فعالیت‌های مربوط به آزمایش‌های موشکی را در داخل تأسیسات خود انجام می‌دهد تا این قبیل فعالیت‌ها از طریق ماهواره‌ها قابل شناسایی نباشند.

نگارنده مطلب در ادامه می‌افزاید آمریکا به سه روش می‌تواند درباره کشورهای دیگر اطلاعات جاسوسی گردآوری کند: از طریق جاسوسان خود، شنود ارتباطات الکترونیک (از طریق هک کردن رایانه‌ها و رایانامه‌ها) و استفاده از تصاویر ماهواره‌ای. بکارگیری هر یک از این روش‌ها درباره کره شمالی بسیار دشوار است.

درخصوص استفاده از جاسوسان، این گزارش به نقل از بروس کلینگر، کارشناس ارشد سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، می‌افزاید آمریکا در کره شمالی سفارتخانه و یا مؤسسه تجاری ندارد؛ بنابراین، سیا نمی‌تواند جاسوس‌هایش را برای گردآوری اطلاعات به این کشور بفرستد. حتی کره جنوبی نیز نمی‌تواند به راحتی جاسوس‌هایی را به این کشور اعزام کند. کلینگر همچنین خاطرنشان می‌کند هرگونه تلاش جاسوسان برای گردآوری اطلاعات بسیار محرمانه در کره شمالی باعث برانگیختن سوء‌ظن پیونگ‌یانگ می‌شود.

در ادامه گزارش آمده است: مقامات سابق آژانس امنیت ملی آمریکا (این نهاد مسئول هک کردن رایانه‌ها و رایانامه‌هاست) می‌گویند واشنگتن با استفاده از شنود ارتباطات الکترونیک توانسته است اطلاعات جسته و گریخته‌ای را درباره کره شمالی گردآوری کند؛ اما، مشکل اینجاست که شمار اندکی از مردم کره شمالی دارای تلفن همراه هستند و همچنین، بخش بزرگی از این کشور به اینترنت متصل نیست. از سوی دیگر، کارشناسان می‌گویند ارتباطات اینترنتی میان مقامات کره شمالی معمولاً کدگذاری شده است. همه این‌ها باعث شده است اطلاعات زیادی از این طریق جمع‌آوری نشود.

بیشتر اطلاعاتی که آمریکا از فعالیت‌های نظامی و هسته‌ای کره شمالی بدست می‌آورد از طریق تصاویر ماهواره‌ای است. کره شمالی از این موضوع آگاهی دارد؛ به همین دلیل این کشور مجموعه‌ای از پیشرفته‌ترین تونل‌های جهان را برای مخفی نگه داشتن فعالیت‌هایش احداث کرده است. کوهستانی بودن بسیاری از مناطق این کشور مزید بر علت شده و رهگیری ماهواره‌ای فعالیت‌های موشکی و هسته‌ای این کشور را دشوار ساخته است.

پیونگ‌یانگ روز گذشته یک بمب هیدروژنی پیشرفته را با موفقیت آزمایش کرد. مقامات پیونگ‌یانگ می‌گویند این بمب قابل جاسازی در موشک‌های بالستیک قاره‌پیماست. این آزمایش کره شمالی خشم مقامات آمریکایی و سران جهان را برانگیخته است. شورای امنیت سازمان ملل متحد امروز (دوشنبه) یک نشست فوق‌العاده در این خصوص تشکیل داد. ترامپ نیز روز گذشته در یک پیام توییتری هشدار داد واشنگتن در حال بررسی قطع روابط اقتصادی با شرکای تجاری پیونگ یانگ است. تهدید ترامپ واکنش شدید چین را به دنبال داشت.

اظهارات و اقدامات خصمانه دولت جدید آمریکا و افزایش تحرکات نظامی واشنگتن در شبه جزیره کره که باعث تشدید آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای کره شمالی شده، نگرانی‌ جامعه بین‌الملل را درباره وقوع جنگی تمام‌عیار در جهان به دنبال داشته است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
نظرات بینندگان