کد خبر: ۱۱۳۸۷۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۸ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۶
مدیرکل صدا و سیمای فارس در نشست صمیمی با تحریریه شیرازه:

اصالت لرستانی دارم/مکلف شدیم برنامه خنثی پخش نکنیم/اجازه نمی‌دهیم کم‌کاری فردی به پای نظام نوشته شود/همراهی مدیران با رسانه‌ها خوب نیست/از ابتدای امسال خوشا شیراز با مدیریت کارکنان مرکز فارس اداره می شود

مدیرکل صدا و سیمای فارس با بیان اینکه به پژوهش‌ها در زمینه برنامه‌های استارت آپ نیاز داریم، اظهار کرد: فضای مجازی واقعیتی است که میزان ضریب نفوذ آن در جمعیت زیاد است.

به گزارش شیرازه، سید تقی سهرابی، مدیرکل صدا و سیمای فارس از دفتر پایگاه خبری تحلیلی شیرازه بازدید کرد. او در یک نشست صمیمی با اعضای هیات تحریریه به گفت و گو نشست که در دو قسمت منتشر می‌شود.

قسمت دوم

مدیرکل صدا و سیمای فارس در این نشست صمیمی گفت: اصالت لرستانی دارم؛ در سال 1303 پدرم برادرانشان به ورامین تبعید شدند و در سال 1312 دو تن از برادران به ورامین برمی‌گردند اما پدر بنده و یکی از یکی از برادران در خرم‌آباد ساکن می‌شوند و من نیز متولد خرم‌آباد هستم.

وی که اکنون وارد 25 سالگی خدمت خود در سازمان صدا و سیما شده است درخصوص مسئولیت‌هایی که داشته است، می‌گوید: کار من در رادیو و تلویزیون با نویسندگی برای برنامه‌های رادیویی شروع شد اما علیرغم اینکه در جای دیگری مشغول به کار بودم بخاطر مشکلاتی که آن‌موقع در صدا و سیما وجود داشت و نیاز بود در اینجا ماندگار شدم و کارم را با گزارشگری، تهیه‌کنندگی و گویندگی ادامه دادم و مدتی مدیر گروه معارف بودم تا اینکه سال 1378 به آذربایجان غربی رفتم و در آنجا ابتدا مدیر سیما و بعد معاون خبر شدم. جنگ ایران و عراق که شروع شد بنده مسئول دفتر خبری ایران در عراق بودم و پس از آن به خراسان رفتم و به عنوان معاون خبر مسئولیت داشتم. زمانی که آقای ضرغامی ریاست سازمان صدا و سیما را برعهده گرفتند بنده به دستور ایشان به تهران آمدم و مدت 10 سال در حوزه ریاست صدا و سیما و عضو شورای معاونین صدا و سیما بودم که اکنون هم 2 سال و 6 ماه است که در خدمت مردم فارس هستیم.

مردم باید مطالبه‌گر حقوق خود باشند

اصالت خوزستانی دارم/مکلف شدیم برنامه خنثی پخش نکنیم/اجازه نمی‌دهیم کم‌کاری فردی به پای نظام نوشته شود/همراهی مدیران با رسانه‌ها خوب نیست/از ابتدای امسال خوشا شیراز با مدیریت کارکنان مرکز فارس اداره می شودمدیرکل صدا و سیمای فارس با تأکید بر کمک به توسعه استان تصریح کرد: نمی‌توانیم نسبت به مسائل و مشکلاتی که وجود دارد، بی‌تفاوت باشیم بلکه باید با نگاه کمک و مصلحانه مسائل را نقد کنیم و جاهایی که زحمت کشیده شده را بیان کنیم و اگر نقدی هم درون خانواده استان فارس داریم باید با نگاه توسعه و پیشرفت باشد.

سهرابی با بیان اینکه رسانه‌ها در فعال کردن مخاطب نقش دارند، گفت: اگر خوب روی مخاطب کار نکنیم، مخاطب مطالبه‌گر نمی‌شود؛ اگر مردم جامعه‌ای بخواهند پیشرفت کنند باید مطالبه‌گر باشند و ابتدا حق و حقوق خود را بشناسند و بعد هم بدانند که با چه زبانی باید حق خود را مطالبه کنند و در راستای افزایش آگاهی مردم رسانه‌ها نقش موثری دارند.

وی با تأکید بر اینکه نباید اجازه دهیم حاشیه‌ها جلو فعالیت موثر رسانه را بگیرد، گفت: امام خمینی(ره) و امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) مسیر و گفتمان حاکم بر رسانه‌ها را مشخص کرده‌اند و تکلیف ما روشن است و باید براساس گفتمان حاکم عمل کنیم.

مکلف شدیم برنامه خنثی پخش نکنیم

مدیرکل صدا و سیمای فارس در پاسخ به این انتقاد که برنامه‌های انتقادی شبکه فارس کم است، گفت: از زمان ریاست آقای علی‌عسکری مکلف شدیم که برنامه خنثی پخش نکنیم و اگر اینگونه نشده است، کوتاهی از ما بوده و سیاست سازمان این نیست. درست است که در برخی مسائل بیش از اندازه نجابت داریم اما در حوزه سیما برنامه گفت‌و گو را راه‌اندازی کردیم با عنوان «از حرف تا عمل» که اخیرا هم اسم آن را به «پرونده» تغییر دادیم به این منظور که پرونده موضوعی باز شود و تا حل موضوع بسته نشود.

مدیران مطبوعات نقدهای خود در جلسات خصوصی را در برنامه‌های صدا و سیما مطرح نکردند!

سهرابی با اشاره به برگزاری جلسه‌ای مشترک با مدیران مطبوعات فارس گفت: اهالی مطبوعات در آن جلسه آتش تندی داشتند و گفتیم به شما فرصت می‌دهیم که بتوانید از صدا وسیمای فارس پیامتان را اعلام کنید برخی از آنان در برنامه حضور یافتند و با برخی ارتباط تلفنی گرفتیم و صحبت کردند اما روی آنتن انتقادات خود را مطرح نکردند!

اجازه نمی‌دهیم اشتباه و کم‌کاری فردی به پای نظام نوشته شود

وی تصریح کرد: به هیچ عنوان دنبال سیاه‌نمایی نیستیم اما معتقدیم اگر مردم حرفی دارند باید مطرح شود و اجازه نمی‌دهیم اگر مشکل قابل حلی در جامعه وجود دارد باقی بماند تا به دستاویزی برای شبکه‌های بیگانه تبدیل شود و آن‌ها اشتباه و کم‌کاری فردی را به پای نظام بگذارند. ما که نمی‌خواهیم استخوان لای زخم بگذاریم اما به عنوان مثال هیچ دلیلی ندارد کشاورز ما بخواهد سیب‌‌زمینی کاشته شده را دفن کند.

اصالت خوزستانی دارم/مکلف شدیم برنامه خنثی پخش نکنیم/اجازه نمی‌دهیم کم‌کاری فردی به پای نظام نوشته شود/همراهی مدیران با رسانه‌ها خوب نیست/از ابتدای امسال خوشا شیراز با مدیریت کارکنان مرکز فارس اداره می شود

ضرورت تغییر نگرش مدیران به رسانه

مدیرکل صدا و سیمای فارس با تصریح اینکه همراهی مدیران با رسانه‌ها خوب نیست بر ضرورت تغییر نگرش مدیران به رسانه تأکید و بیان کرد: اگر نگرش مدیران به رسانه تغییر نکند در استان با چالش مواجه خواهیم شد. زیرک و باهوش بودن یک مدیر در نحوه تعامل وی با رسانه‌ها مشخص می‌شود. مدیری که از سوالات اهالی رسانه واهمه‌ای ندارد و از نقد آنان استقبال می‌کند در واقع تهدید را به فرصت تبدیل کرده است.

سهرابی ادامه داد: حرف ما با مدیران این است که ما رسانه جمهوری اسلامی هستیم و شما نیز مدیر جمهوری اسلامی می‌باشید و ما که نمی‌خواهیم شما را از اریکه قدرت پایین بیاوریم بلکه هدف ما تقویت شماست. اگر ما امروز اعلام می‌کنیم مثلا فلان صنعت تعطیل شده است شما نیز چرایی موضوع را بیان کنید. به عنوان مثال درخصوص موضوع خام‌فروشی خاک که برخلاف اصل 44 قانون اساسی است ما هم مستندات و گزارش این موضوع و هم پاسخ‌های مدیرکل صنعت، معدن و تجارت فارس را پخش کردیم و معتقدیم مردم خودشان بهترین قضاوت‌کننده هستند هرچند بخاطر این گزارش علیه ما اعلام جرم شد!

تأکید بر تقویت روحیه نقدپذیری

وی بر تقویت روحیه نقدپذیری تأکید و اظهار کرد: در درون رسانه هم باید روحیه نقادی را گسترش دهیم و از همکاران رسانه‌ای می‌خواهم که با نقد برنامه‌‌های صدا و سیما در جهت رفع کاستی‌ها به ما کمک کنید.

ضرورت افزایش فعالیت‌ها در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی

مدیرکل صدا و سیمای فارس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا مدیران در حوزه اجرای اقتصاد مقاومتی گزارش عملکرد ارائه می‌دهند، گفت: وظیفه صدا وسیما فرهنگ‌سازی و گفتمان‌سازی است و با تمام وجود احساس می‌کنیم تنها نسخه نجات‌بخش، اقتصاد مقامتی است و در حوزه اخبار اقتصاد مقاومتی همه مدیران پاسخگو بودند گرچه در ارائه گزارش‌ها شدت و ضعف وجود داشت اما باید همه ما فعالیت‌های مرتبط با اجرای اقتصاد مقاومتی را افزایش دهیم و اگر کاری انجام دهیم در جامعه بروز و ظهور پیدا می‌کند. اکنون تقریبا نیمی از فرصت گذشته است باید ببینیم آیا حداقل به نیمی از اهداف تعیین شده رسیده‌ایم؟!

سهرابی درمورد اقدامات صدا و سیما در راستای حمایت از تولید داخلی توضیح داد: شبکه ایران کالا در صدا و سیما راه‌اندازی شده است و علیرغم اینکه بخشی از هزینه‌های صدا و سیما باید از طریق مشارکت تامین شود اما فعالیت‌های رسانه‌ای صنایع کوچک بدون دریافت هزینه انعکاس داده می‌شود حتی گزارش‌هایی از کارگاه‌های کوچک شهرستانی پخش کرده‌ایم که موجب افزایش فروش آنان شده است.

دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه در تولید محتوا به صدا وسیما کمک کنند

وی با بیان اینکه دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه باید در تولید محتوا به صدا وسیما کمک کنند، گفت: دانشگاه‌ها باید متناسب با نیاز روز دانشجویان را به سمت پایان‌نامه‌ها هدایت کنند به گونه‌ای که علم فقط در قالب پایان‌نامه‌های صحافی شده نباشد بلکه به برنامه تبدیل شود چراکه برنامه‌های پژوهش‌محور ماناتر است. اکنون با توجه به نیازهای جامعه دانشکده‌های غیر از علوم اقتصادی نیز باید با رویکرد اقتصادی موضوعات را دنبال کنند.

از آرشیو صدا و سیما محتوای مناسب فضای مجازی تولید شود

مدیرکل صدا و سیمای فارس با بیان اینکه به پژوهش‌ها در زمینه برنامه‌های استارت آپ نیاز داریم، اظهار کرد: فضای مجازی واقعیتی است که میزان ضریب نفوذ آن در جمعیت زیاد است به همین دلیل صدا و سیما در بحث فضای مجازی و رسانه‌های نوین به طور جدی وارد شده و در استان‌ها معاونت فضای مجازی ایجاد شده است که با استفاده از ظرفیت و آرشیو غنی صدا وسیما باید پیام مناسب فضای مجازی تولید شود و در این زمینه فرم و محتوا اهمیت بسیاری دارد. همچنین تولیداتی که برای ما ارسال می‌شود اگر استاندارد لازم برای پخش از صدا و سیما را نداشته باشد، آن‌را در فضای مجازی منتشر می‌کنیم.

سهرابی درخصوص تولیدات حوزه کودک با تصریح اینکه پیام در حوزه کودک را باید به زبان کودکانه ارائه دهیم و در این زمینه تولیداتی داشته‌ایم و در یکی از برنامه‌ها از روحانی جوان و خلاقی استفاده کرده‌ایم، گفت: درب صدا و سیما به روی همه باز است و هرکس هر طرح و برنامه‌ای متناسب با اهداف ما داشته باشد از آن استقبال می‌کنیم و هدفمان این است که از دوستان برون‌سازمانی بیشتر استفاده کنیم.

برای رسیدن به فرهنگ، هنر و رسانه در تراز جمهوری اسلامی باید تلاش کنیم

اصالت خوزستانی دارم/مکلف شدیم برنامه خنثی پخش نکنیم/اجازه نمی‌دهیم کم‌کاری فردی به پای نظام نوشته شود/همراهی مدیران با رسانه‌ها خوب نیست/از ابتدای امسال خوشا شیراز با مدیریت کارکنان مرکز فارس اداره می شودوی با بیان اینکه تا رسیدن به فرهنگ، هنر و رسانه در تراز جمهوری اسلامی فاصله داریم و خیلی باید تلاش و کار کنیم و الحمدلله در این مسیر هر سال نسبت به سال قبل دستاوردهای بهتری داریم، گفت: صدا و سیما خانه همه هنرمندان است و باید تلاش کنیم محدودیت‌ها را برطرف کنیم تا هنر خود را عرضه کنند.

ناظر و نقاد مردمی زیاد داریم

مدیرکل صدا و سیمای فارس درخصوص زمان ملاقات با مردم گفت: پنجشنبه هر هفته با مردم ملاقات عمومی دارم ضمن اینکه از وسایل حمل و نقل عمومی هم استفاده می‌کنم و با مردم در مراوده هستم. همچنین در نماز مغرب مساجد محلات مختلف و نماز جمعه نیز مردم پیشنهادات و انتقادات خود را با بنده در میان می‌گذارند. ناظر و نقاد مردمی زیاد داریم. در یکی از مساجد پیرمردی آنقدر زیبا برنامه‌های رادیویی را نقد کرد و پیشنهاداتی ارائه داد که باورکردنش سخت بود.

سهرابی با اشاره به نظرسنجی فصل بهار که از سوی مرکز تهران انجام شده بود، گفت: 88درصد مخاطبان استانی از محتوای برنامه‌ها رضایت داشتند و سیاست‌گذاری ما برای انعکاس حرف مردم و پرداختن به سوژه‌های مردمی است و سعی کرده‌ایم حضور مردم در برنامه‌های صدا و سیما افزایش یابد.

وی اضافه کرد: ما مستخدم مردم هستیم و هیچ پزی برای مردم نداریم، از بیت‌المال ارتزاق می‌کنیم. اگر کسی از مردم فراری باشد باید در حق و حقوقی که دریافت می‌کند شک کند.

99 درصد مردم فارس رسانه جمهوری اسلامی را دریافت می‌کنند

مدیرکل صدا و سیمای فارس به پیچیدگی‌های جغرافیایی فارس اشاره و اظهار کرد: درحالی که فاصله شمال تا جنوب استان به اندازه فاصله شیراز تا تهران است اما 99درصد مردم فارس رسانه جمهوری اسلامی را دریافت می‌کنند و پوشش جمعیتی دیجیتال اکنون از 91 و 7 دهم درصد فراتر رفته است که برای این میزان پوشش 450 ایستگاه با بیش از دو هزار و 700 فرستنده نصب و راه‌اندزی کرده‌ایم و برای تکمیل پوشش 8درصد باقی‌مانده نیز تقریبا به همین میزان فرستنده نیاز داریم که برای این منظور در سفر دکتر نوبخت به فارس اعتباری تصویب شد اما علیرغم پیگیری‌های متعدد تا کنون اختصاص نیافته است.

سهرابی فارس را یکی از پیشروترین استان‌ها در زمینه استفاده از فیبر نوری دانست و افزود: اکنون بیش از 200 کیلومتر فیبر نوری داریم اما ماهواره مستقل نداریم و برخی مواقع مانند زمان پخش فوتبال شیطنت‌هایی صورت می‌گیرد.

با پخش سریال حضرت احمد بن موسی(ع) گردشگری مذهبی رونق می‌گیرد

وی درخصوص استفاده از هنرمندان استانی گفت: ساخت سریال حضرت احمدبن موسی(ع) را در دستور کار داریم که یکی از مطالبات مردمی بوده و شهرداری و شورای اسلامی شهر شیراز نیز بخشی از هزینه‌ها را متقبل شده‌اند و تولیت حرم مطهر احمدبن موسی(ع) نیز همکاری می‌کنند. فیلمنامه اولیه را آقای عرفان‌منش طراحی و در تهران نیز تصویب شده است. معتقدم برای این کار هرچجقدر سرمایه‌گذاری کنیم، برگشت سرمایه تضمین شده است و کاری فاخر خواهد شد و گردشگری مذهبی رونق بیشتری خواهد گرفت. همچنین پروژه ساخت سریال سعدی نیز در دست اقدام است که تا چند سال تمام هنرمندان استان را درگیر کار می‌کند.

تلاش کرده‌ایم صدا و سیمای استانی متعلق به کل فارس باشد

مدیرکل صدا و سیمای فارس در پاسخ به سوالی درخصوص سهم شهرستان‌های فارس از صدا و سیمای مرکز استان توضیح داد: ما به دنبال بهانه هستیم تا شهرستان‌ها بیشتر در شبکه استانی دیده شوند و تلاش کرده‌ایم صدا و سیمای استانی متعلق به کل فارس باشد. نمازهای جماعت شهرستان‌‌ها را پخش می‌کنیم و در مناسبت‌های مختلف تمام شهرستان‌های فارس را نمایش می‌دهیم. اکیپ‌های صدا و سیما در مراسم تشییع شهدا در تمام فارس عظمت و شکوه به‌یادماندنی را منعکس کردند. همچنین فعالان و نخبگان شهرستانی در برنامه‌های مختلف حضور پیدا می‌کنند. در نوروز همزمان از حافظیه، شلمچه، تخت جمشید و حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) برنامه زنده و مستقیم داشتیم که نشان از قدرت فنی و تولیدی مرکز فارس است.

سهرابی با بیان اینکه 72 خبرنگار آزاد در سراسر فارس داریم، گفت: در بحث شهروند خبرنگار نیز فعال شده‌ایم و در انتخابات شهروند خبرنگارانی از کشورهای دیگر داشتیم. تلاش ما بر این بوده است که ظرفیت‌ها و قابلیت‌های فارس دیده شود و خبرنگاران و مجری‌های توانمند استان فارسی در سطح ملی نیز خوش بدرخشند و معتقدم باید این فرصت را برای روحانیون فارس نیز فراهم کنیم.

کسی که به دنبال درآمدزایی است در حوزه فرهنگ و رسانه جایی ندارد

وی یکی از راه‌های جذب شدن به صدا و سیما را گذراندن دوره‌های آموزشی در باشگاه خبرنگاران جوان عنوان و اضافه کرد: در حوزه فرهنگ پول نیست و کسی که به دنبال درآمد زیاد است باید بداند در حوزه فرهنگ و رسانه جایی ندارد، کار گویندگی و گزارشگری مانند ویترینی است که مردم باید آن‌را بپسندند و به آن رای دهند. در حوزه هنر و رسانه فرد باید متعهد و متخصص باشد چراکه اگر کسی در این گفتمان وارد شد و بلغزد، آسیب آن به مراتب بیشتر است.

مدیرکل صدا و سیمای مرکز فارس در پاسخ به این سوال که مدیر هزینه هستید یا مدیر درآمد، گفت: یک مدیر باید تعادلی بین درآمد و هزینه ایجاد کند. مدیر خوب باید خوب درآمدزایی و درست هزینه کند و اصل صرفه‌جویی را همواره مدنظر قرار دهد. تجهیزات ما گران‌قیمت است و جایگزینی آن بسیار سخت می‌باشد لذا به شدت از آن مراقبت می‌کنیم. معتقدم صدا و سیما بنگاه اقتصادی نیست و علیرغم میل خود باید در جاهایی که قانون پیش‌بینی کرده و فوق برنامه است طبق قراردادی که پولش به خزانه واریز می‌شود از اسپانسر برای برنامه‌ها استفاده می‌کنیم.

از ابتدای امسال خوشا شیراز با مدیریت کارکنان مرکز فارس اداره می شود

سهرابی درخصوص برنامه خوشا شیراز نیز توضیح داد: در ابتدا عوامل این برنامه خارج از سازمان بودند و زحمت بسیاری برای برند کردن آن کشیدند و اکنون به یک برنامه فراملی تبدیل شده است.از ابتدای سال جاری عوامل سازمان صدا و سیما آن را اداره می‌کنند و بخشی از هزینه‌ها را نیز اسپانسر و بخش خصوصی متقبل می‌شود.

وی مهم‌ترین مشکل صدا وسیمای فارس را کمبود بودجه و بدهی‌هایی که از قبل انباشته شده است عنوان و خاطرنشان کرد: اکنون صدا و سیمای فارس هزار و 200نفر شاغل و بازنشسته دارد.

تفکر انقلابی یعنی هرجا لازم باشد حضور یابیم و کار کنیم

مدیرکل صدا و سیمای فارس با بیان اینکه تفکر انقلابی یعنی هرجا که لازم باشد حضور یابیم و کار کنیم، گفت: باید گفتمان انقلاب اسلامی را ترویج کنیم و در این مسیر واهمه‌ای نداشته باشیم و رسالت رسانه نیز ایجاب می‌کند در حفظ و سربلندی کشور با همدلی و همکاری تلاش کنیم و این را در عمل ثابت کنیم.

سهرابی در پایان تاکید کرد: توجه رسانه به نیاز مخاطب بسیار مهم است و باید فضایی ایجاد کنیم که مخاطب نیز بتواند به راحتی با ما حرف بزند و تولیدات مخاطب محور در فضای مجازی را افزایش دهیم.
انتهای پیام/

قسمت اول
مدیرکل صدا و سیمای فارس در نشست با تحریریه شیرازه:/یک

بیش از 250 شبکه ماهواره‌ای علیه ملت ایران فعالیت می‌کند/ تفکر بسیجی در حوزه فرهنگ، اقتصاد و سیاست حاکم نشد/در حوزه رسانه‌های استان فعالیت شیرازه قابل توجه است

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
شيرازي
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۶
0
تمام مسئولين شهر شيراز اصالت غير شيرازي دارند و دلشون بحال اين شهر خسته نميسوزه يعني 1 شيرازي دلسوز براي تصدي مسئوليتي در شيراز وجود نداره؟؟؟