کد خبر: ۱۱۳۸۸۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۷ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۶
صفرپور تشریح کرد:

شکست ناتوی عربی و انزوای سیاسی عربستان/ هدف عربستان از نزدیک شدن به مقتدی صدر

تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: عربستان که امروزه از سوی کشورهای مهم منطقه همچون ایران، ترکیه و قطر در انزوای سیاسی قرار گرفته است در تلاش است تا با نزدیک شدن به جریان و شخصیت‌های شیعه جایگاه از دست رفته خود را دوباره احیا کند.

به گزارش شیرازه، غلامرضا صفرپور در گفتگوی تفصیلی با خبر نگار ما به تحلیل اوضاع منطقه پرداخت و اظهار داشت: بعد از تحولات اخیر در سوریه و عراق که منجر به آزادسازی موصل و تلعفر از گروهک داعش و از آن طرف خروج از مناطق عرسال  و قلمون از جبهه انصره در لبنان و به موازات آن از دست دادن مناطق مهمی در سوریه می‌توان گفت گروهک تکفیری در عراق و سوریه در حال اضمحلال قرار گرفته است و نه اینکه توان تهاجمی خود را از دست داده‌اند؛ حتی نمی‌توانند مناطق اشغالی خود را در عراق و سوریه نگاه دارند.


وی افزود: مدت‌هاست که کشورهای غربی، عبری، ترکی و عربی از گروهک‌های تکفیری قطع امید کرده و به دنبال تجزیه کشورهای ذبح شده هستند و از طرفی دیگر با شکست از سیاست‌های محور مقاومت به ویژه ایران به دنبال کاهش نفوذ جمهوری اسلامی در منطقه هستند.

این استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: در این راستا عربستان سعودی با حمایت رژیم صهیونیستی و آمریکا به دنبال شکل دادن ناتوی عربی در مقابل ایران برآمد که این توطئه هنوز شکل نگرفته با عدم پذیرش قطر و عمان با شکست مواجه شد.

صفرپور ادامه داد: از طرفی عربستان، با سفر سرلشکر باقری به ترکیه و پی بردن استانبول به شکست سیاست‌های مداخله‌جویانه خود در سوریه و عراق و مواجهه شدن با اعلام برگزاری رفراندوم در کردستان عراق از سوی بارزانی و خطر جدی برای ترکیه بعد از کودتای نافرجام در آن کشور که هنوز اثار بی‌ثباتی آن مشهود است، در انزوای سیاسی قرار گرفته است.

به گفته این تحلیلگر مسائل منطقه، عربستان که امروزه از سوی کشورهای مهم منطقه همچون ایران، ترکیه و قطر در انزوای سیاسی قرار گرفته است در تلاش است تا با تحولات سیاسی که در عراق بعد از شکست گروهک تروریستی داعش در حال شکل گیری است، با نزدیک شدن به جریان و شخصیت‌های شیعه جایگاه از دست رفته خود را دوباره احیا کند.

وی بیان کرد: متاسفانه برخی از شخصیت‌های مذهبی-سیاسی شیعه بعد از بیرون رانده شدن گروهک تکفیری داعش از مناطق اشغالی عراق برای کسب قدرت و به دست گرفتن کرسی‌های پارلمان عراق در انتخابات اردیبهشت 97 و همچنین مقام نخست وزیری در حال رایزنی با مقامات عربستانی هستند که با حمایت از داعش دستشان به خون شهدای مظلوم عراقی (اعم از شیعه و سنی) اغشته است.

صفرپور گفت: اخیرا مقتدی صدر که به احترام آیت‌الله شهید صدر در جمع شیعیان جایگاهی پایگاهی پیدا کرده به عربستان رفته و از طرف دیگر با خروج عمار حکیم از مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق با رایزنی تشکیلاتی به نام حکمت ملی در راستای اهداف عربستان که به دنبال کاهش نفوذ جمهوری اسلامی وهمچنین اختلال بین گروه‌ها و جریان های سیاسی شیعه است، گام برمی‌دارند.

وی تصریح کرد: این مسأله بازی خطرناکی برای آینده سیاسی عراق  است که از سوی عربستان با حمایت رژیم صهیونیستی و آمریکا در حال شکل‌گیری است و باید شخصیت‌های مذهبی سیاسی بپیش از این هوشیار بوده در دام توطئه‌های دشمنان ملت عراق نیافتند و با اشتباه محاسباتی خود عراق را جولان‌گاه درگیری قومیتی و مذهبی نکنند.

این استاد دانشگاه گفت: این شخصیت‌ها باید از تحولات افغانستان و لیبی عبرت گرفته و مردم عراق را که از شر داعش با حمایت ایران رهایی یافته‌اند در دامن جنگ داخلی نیاندازند.

منبع: عصر فارس

برچسب ها: عربی ، سیاسی ، فارس
نظرات بینندگان