کد خبر: ۱۱۳۸۹۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۸ - ۱۵ شهريور ۱۳۹۶
عضو هیئت نمایندگان اتاق شیراز:

اولویت مدیران استان کار سیاسی است نه اقتصادی/ دولت برای صادرات به قطر از بخش خصوصی حمایت کند/ هزینه‌کرد اعتبارات زیرساخت‌های صادراتی شفاف نیست

عضو هیئت نمایندگان اتاق شیراز گفت: اتاق شیراز و استان فارس در صادرات و روابط تجاری معین کشور قطر است که بخش دولتی فارس باید حمایت های ویژه ای از بخش خصوصی استان داشته باشد.

اولویت مدیران استان کار سیاسی است نه اقتصادی/ دولت برای صادرات به قطر از بخش خصوصی حمایت کند/ هزینه‌کرد اعتبارات زیرساخت‌های صادراتی شفاف نیست

به گزارش شیرازه، هادی حنائی جهرمی بیان کرد: صادرات به کشور قطر یک موضوع ملی بود که مورد تاکید کشور بود اما متاسفانه برای صادرات به این کشور از حداکثر توان بخش دولتی در استان برای حمایت از حضور فعالانه بخش خصوصی استفاده نشد.

وی افزود: صادرات به کشور قطر موضوع ملی با استراتژی های مهم بود که مسئولان کشوری بسیار بر آن تاکید کردند و بخش خصوصی نیز برای حمایت و حضور پایدار در بازار قطر وارد میدان شد اما برای صادرات به این کشور مشکلاتی وجود داشت که همه توان بخش دولتی برای رفع آنها به کار گرفته نشد.

حنایی جهرمی با واکاوی مشکلات صادرات به کشور قطر اظهارداشت: کشور قطر قبل از تحریم های بین المللی رابطه تجاری و دیپلماسی خوبی با کشور ما نداشت بنابراین تحریم های این کشور فرصتی برای حضور بازرگانان و تجار ایرانی در بازار این کشور است که باید از این فرصت استفاده مناسب شود.

وی اضافه کرد: یکی از مشکلات مهم در بحث صادرات به قطر، موضوع صدور روادید به این کشور بود که متاسفانه صدور روادید برای حضور بازرگانان ایران در قطر به سختی انجام می شد که در حال حاضر با تمهیدات انجام شده از سوی دولت ایران، الان روادید برای مدت یک تا شش ماه به راحتی صادر می شود.

زیرساخت های صادراتی در زمینه حمل و نقل مناسب نیست

او یکی دیگر از مشکلات دیگر تجار ایرانی به قطر را حمل و نقل زمینی و دریایی به این کشور عنوان کرد و ادامه داد: صادرات موفق و به موقع نیازمند وجود زیرساخت های مناسب است که متاسفانه زیرساخت های دریایی، زمینی و هوایی ما از استان فارس به قطر مناسب نبوده و نیست.

حنائی جهرمی عنوان داشت: به طور مثال در موضوع صادرات به قطر، حمل و نقل هوایی و کارگو و کانتینرهای یخچالدار راه اندازی و فعال شد و مسیر صادراتی رونق گرفت اما کافی نبود و هزینه بر هم هست.

مدیرعامل اتحادیه صادرکنندگان میوه و تره بار استان فارس با بیان اینکه برخی از خطوط حمل و نقل برای صادرات به قطر توجیه اقتصادی ندارد، افزود: هزینه های حمل و نقل از استان فارس برای صادرات به قطر بسیار زیاد است و این موضوع قیمت تمام شده را برای تولید کننده افزایش و قدرت رقابت برای صادرکننده را کاهش می دهد.

ضرورت برنامه ریزی مدون برای صادرات به قطر

وی گفت: یک از عمده ترین مشکلات صادرکنندگان به قطر عدم برنامه ریزی مدون در بخش ارسال کالاهاست به طوری که تولیدکننده های ما از زمان حمل و نقل هوایی و ارسال بارها اطلاع ندارند که بتوانند ارسال بار خود را ساماندهی کنند.

حنائی جهرمی بیان کرد: تداوم در بازار و مشتری مداری از اصول تجارت است و بازرگانان ما نمی توانند به صورت مقطعی بارهای خود را به شرکای تجاری خارجی خود بفروشند که در این صورت رقبای ما در بازارهای خارجی از ما پیش می گیرند.

او اظهارداشت: ارسال همه بارهای صادراتی با هواپیما توجیه اقتصادی ندارد اما بازرگانی که قرارداد تجاری با کشورهای خارجی می بندند باید برنامه مشخص داشته باشند تا بتوانند بارهای خود را ارسال کنند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر کارگو در مسیر شیراز به قطر فعال شده است اما شرایط مناسبی برای ارسال بار وجود ندارد، اضافه کرد: با فعال شدن این خط هوایی در مسیر صادرات به قطر باید برنامه شش ماهه مدونی با نظارت بخش دولتی تنظیم می شد تا تولید کنندگان بتوانند صادرات را با توجیح اقتصادی انجام دهند.

حنائی جهرمی ادامه داد: در بحث صادرات به قطر با وجود مشکلات موجود، افرادی به صورت سنتی که طرف تجاری در آن کشور داشتند، صادرات خود را انجام دادند که امکان فعالیت و ورود به بازار در قطر کسانی که شریک تجاری در قطر نداشتند، بسیار کم بود.

حضور واسطه‌گران در صادرات به قطر قیمت تمام شده کالا را بالا می‌برد

او عنوان داشت: هم اینک عمده فعالان در صادرات میوه و تره بار به قطر واسطه گران هستند و صادرکنندگان استان به طور مستقیم با طرف تجاری با قطر کار نمی کنند و این قیمت تمام شده صادرات را بالا می برد.

وی گفت: در حال حاضر 90 درصد سبزیجات و سیفی جات به کشور قطر از طریق کشور ایران تامین می شود و حمل و نقل دریایی به دلیل هزینه های کم، بیش از دیگر راه های حمل و نقل مورد توجه صادرکنندگان و بازرگانان قرار دارد.

بنا به گفته عضو هیات نمایندگان اتاق شیراز، در حال حاضر حمل و نقل هوایی به صورت هفتگی، حمل و نقل دریایی و کانتینرهای یخچالدار به صورت روزانه از استان فارس انجام می شود.

حنائی جهرمی با اشاره به بالا بودن هزینه های تولید، بسته بندی و حمل و نقل در ایران افزود: متاسفانه قیمت تمام شده محصولات در ایران بسیار بالاست که این موضوع بهره وری را کاهش می دهد لذا باید ساز و کاری برای پایین آوردن هزینه ها در محصولات به ویژه محصولات کشاورزی اندیشیده شود.

وی بیان کرد: مشکلات مالی با کشور قطر نیز یکی از مشکلات در راه تجارت با این کشور بود که به دلیل حضور بسیاری از مردم استان فارس در کشور قطر، این مشکل رفع شد و هم اینک نیز روند این بخش به خوبی انجام می شود.

او اظهارداشت: در صادرات به کشور قطر تاکنون بارهای بسیاری زیادی از استان فارس به این کشور ارسال شده است اما عملکرد فعالان اقتصادی استان فارس در اندازه و شایسته معین بودن نیست.

مدیرعامل اتحادیه صادرکنندگان میوه و تره بار فارس با اشاره به اینکه اتاق شیراز و استان فارس در صادرات و روابط تجاری معین کشور قطر است اضافه کرد: با توجه به معین بودن فارس در خصوص کشور قطر؛ بخش دولتی فارس حمایت های لازم را از بخش خصوصی این استان ندارند.

او گفت: معین تجاری بودن استان فارس در خصوص کشور قطر یک فرصت استثنایی برای استان است که بخش خصوصی و دولتی باید با هم افزایی و تعامل از این فرصت برای توسعه صادرات و بهبود فضای اقتصادی استان استفاده مطلوب کنند.

تاکنون هیچ هیئت تجاری ایرانی به کشور قطر اعزام نشده

حنائی جهرمی با اشاره به اینکه با وجود معین بودن فارس، اما تاکنون هیچ هیئت تجاری به کشور قطر اعزام نشده است ادامه داد: متاسفانه مدیران بخش دولتی استان توجهی به فعالیت بخش خصوصی ندارند به طوری که در برخی از استان های همجوار ما برای توسعه صادرات و حضور در بازار های جدید هیئت‌هایی را به کشورهای خارجی اعزام می کنند که این رویه در فارس وجود ندارد.

اولویت همه مدیران استان کار سیاسی است نه اقتصادی

وی عنوان داشت: متاسفانه اولویت مدیران و مسئولان استان فارس در همه بخش ها، بر انجام کار سیاسی و نه اقتصادی و صادرات است در حالی که صادرات اعتبار، هویت و آبروی هر کشور است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

هزینه‌کرد اعتبارات زیرساخت‌های صادراتی شفاف نیست

او گفت: وجود زیرساخت برای انجام کار در هر بخش یک الزام است که در بخش صادرات نیز تهیه زیر ساخت ها وظیفه دولت و فعالیت اقتصادی وظیفه بخش خصوصی است که متاسفانه دولت و استانداری ها به وظائف خود در این زمینه عمل نکرده اند.

وی افزود: در بودجه هر سال دولت، ردیف اعتباری ویژه ای در بخش صادرات و برای زیر ساخت های صادراتی وجود دارد که هزینه کرد این بودجه در استان مشخص و شفاف نیست.

حنائی جهرمی بیان کرد: مشکلات مدیریتی باعث شده ما در بخش صادرات در فارس، به عقب برویم و این درحالی است که مدیریت صحیح در کشور و استان می تواند اقتصاد ما را بی نیاز از نفت کند و جایگاه بالایی را در منطقه داشته باشیم.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان