کد خبر: ۱۱۳۸۹۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۷ - ۱۵ شهريور ۱۳۹۶
کاهش طلاق با افزایش آموزش؛

«بهارنکو» بهار خانواده را پایدارتر کرد

از طرح «بهار نکو» دانشگاه علوم پزشکی شیراز به عنوان طرح اصلی در زمینه کاهش طلاق در استان فارس تقدیر شد.

به گزارش شیرازه، رئیس دبیرخانه شورای اجتماعی و فرهنگی وزارت کشور، از مرکز آموزشی و مشاوره تخصصی خانواده بهارنکو دانشگاه علوم پزشکی شیراز، بازدید کرد و در حاشیه این دیدار، با ابراز خرسندی از شیوه اجرای طرح بهارنکو در شیراز، گفت: اجرای این طرح در استان فارس، به طور کامل موفق بوده و این استان پس از اجرای طرح، کاهش چشمگیری در آمار طلاق داشته است.

محمود حاجیان مطلق با اشاره به کسب عنوان برتری طرح بهارنکو در حیطه خانواده در کشور، افزود: هدف از این دیدار، قدردانی از زحمات کادر اجرایی این مرکز برای تحکیم بنیان خانواده و کاهش آمار طلاق در استان فارس و آشنایی با شیوه اجرای برنامه است.

او ادامه داد: با توجه به اهمیت بسیار بالای مقابله با آسیب های اجتماعی در کشور، امیدواریم طرح های موفق مانند بهارنکو در حیطه های مختلف، در کشور اجرایی شوند تا شاهد شکوفایی هرچه بیشتر ایران باشیم.

افزایش ساعات آموزش پیش از ازدواج

سرپرست مرکز آموزشی و مشاوره تخصصی خانواده بهارنکو نیز با تأکید بر اهمیت امر آگاهی پیش از ازدواج و به منظور داشتن زندگی با دوام تر، گفت: با توجه به بررسی های صورت گرفته، از این پس در شیراز، آموزش های پیش از ازدواج از دو ساعت، به هشت ساعت شامل 6 ساعت آموزش حضوری و دو ساعت آموزش غیر حضوری، تغییر پیدا می کند.

عباس سلطانی افزود: این اقدام از اسفند 89، با حمایت های مسوولان دانشگاه و استانداری فارس، از سوی دفتر نهاد رهبری دانشگاه علوم پزشکی شیراز، به دلیل سابقه قبلی در اقدام مستمر در مباحث خانوادگی، آغاز شد.

او ادامه داد: زوج ها در آموزش های حضوری در کلاس ها، با مباحث مدیریت روابط جنسی، احکام حقوق زوجین، روانشناسی زن و مرد و مهارت های زندگی، آشنا می شوند، همچنین در آموزش غیر حضوری، به تمامی زوج های شرکت کننده در این کلاس ها، بسته آموزشی شامل نشریه بهار نکو، کتاب پک 67 با موضوع روانشاسی و بهداشت جنسی، کتابچه ازدواج و مبانی اسلامی، روابط عاطفی و اجتماعی، روابط زناشویی و باروری سالم، داده می شود.

سرپرست مرکز بهارنکو، با اشاره به برگزاری کارگاه ها و همایش های متوالی با عنوان های مختلف، پیش و پس از ازدواج، اضافه کرد: با توجه به نیازسنجی ها، مباحثی که برای افراد مختلف جامعه در پیش و پس از ازدواج وجود دارد، در قالب سلسه کارگاه ها و همایش های بزرگ آموزش داده می شود، تا بتوان میزان آگاهی جامعه در این خصوص را بالا برد، همچنین آموزش های مستمر زوجین، تا پنج سال پس از عقد به صورت مستمر در قالب های مربوطه ارایه می شود.

سلطانی بیان کرد: با توجه به روند رو به رشد جامعه و احساس نیاز مجموعه، واحدی تحت عنوان پژوهش با حضور اساتید حوزه خانواده در حال فعالیت است که به صورت مستمر به پژوهش و نیازسنجی می پردازد و امیدواریم با اقدمات صورت گرفته، بتوانیم در آینده نزدیک سرفصل های آموزشی ارتقا یابد.

او با اشاره به موفقیت های مرکز در کاهش آمار طلاق در استان فارس گفت: این موفقیت ها باعث شد تا طرح بهارنکو به عنوان پایلوت در سطح کشور شناخته شود و با توجه به نامه ای که از سوی وزیر بهداشت به تمام دانشگاه های علوم پزشکی کشور ابلاغ شده است، قرار بر این شد تا طرح در سراسر کشور اجرایی شود.

سرپرست مرکز بهارنکو، افزود: در حال حاضر هفت شعبه فعال بهار نکو در شهرستان های استان فارس در حال خدمت رسانی است، که مقرر شد با یاری خداوند تا پایان سال 96، در مراکز بهداشت شهرستان های استان فارس، شعبه های دیگر افتتاح شود.

این بازدید با حضور "محمود حاجیان مطلق" رییس دبیرخانه شورای اجتماعی و فرهنگی وزارت کشور و "حمزه عابدی"معاوندفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری فارس، برگزار و از طرح بهارنکو به عنوان طرح اصلی در زمینه کاهش طلاق در استان فارس، تقدیر شد.


نظرات بینندگان