کد خبر: ۱۱۳۹۰۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۴ - ۱۵ شهريور ۱۳۹۶

جزئیات رشد اقتصادی فصل بهار ۹۶/رشد نفتی ۷ درصد، بدون نفت ۶.۵ درصد

مرکز آمار ایران، جزئیات رشد اقتصادی فصل بهار امسال را اعلام کرد که بر اساس آن، این نرخ با احتساب نفت ۷ درصد و بدون احتساب نفت، ۶.۵ درصد است.
به گزارش شیرازه، بنا بر اعلام رسمی مرکز آمار ایران، رشد اقتصادی سه ماه نخست سال ۱۳۹۶ نسبت به مدت مشابه سال قبل، با احتساب نفت ۷ درصد و بدون احتساب نفت، ۶.۵ درصد است.

محصول ناخالص داخلی به قیمت ثابت سال ۱۳۹۰در سه ماهه نخست سال ۱۳۹۶، به رقم یک میلیون و ۸۳۶ هزار و ۴۲۷ میلیارد ریال با نفت و یک میلیون و ۴۵۶ هزار و ۶۹۳ میلیارد ریال بدون احتساب نفت رسیده است، در حالی که رقم مذکور در مدت مشابه سال قبل، با احتساب نفت یک میلیون و ۷۲۳ هزار و ۸۵۷ میلیارد ریال و بدون نفت یک میلیون و ۳۶۱ هزار و ۵ میلیارد ریال بوده که نشان از رشد ۶.۵ درصدی محصول ناخالص داخلی با نفت و ۷ درصدی محصول ناخالص داخلی بدون نفت در فصل بهار سال ۱۳۹۶ دارد.

نتایج مذکور حاکی از آن است که در سه ماهه نخست سال جاری، رشته فعالیت‌های گروه کشاورزی ۳.۱ ، گروه صنعت شامل استخراج نفت خام و گاز طبیعی، سایر معادن، صنعت، انرژی و ساختمان، ۴.۹ و گروه خدمات ۸.۳ درصد نسبت به فصل مشابه سال قبل، رشد داشته است.

محاسبات فصلی در مرکز آمار ایران در قالب ۱۵ بخش اصلی، متشکل از ۴۲ رشته فعالیت انجام می‌شود که بر این اساس گروه کشاورزی شامل زیر بخش‌های زراعت و باغداری، دامداری، جنگل‌داری و ماهیگیری، گروه صنعت شامل زیر بخش‌های استخراج نفت خام و گاز طبیعی، استخراج سایر معادن، صنعت، تأمین آب، برق و گاز طبیعی و ساختمان است.

گروه خدمات نیز، شامل زیربخش‌های عمده‌فروشی و خرده فروشی، هتل و رستوران، حمل و نقل و ارتباطات، واسطه‌گری‌های مالی، مستغلات، امور عمومی، آموزش، بهداشت و مددکاری و سایر خدمات است.

لازم به ذکر است اطلاعات تفصیلی در زمینه حساب‌های ملی فصلی مرکز آمار ایران بر مبنای سال پایه ۱۳۹۰، از طریق درگاه ملی آمار در قسمت داده‌ها و اطلاعات آماری/حساب‌های ملی/ جداول آماری/ حساب‌های ملی فصلی، قابل دسترسی است.

منبع: مهر
نظرات بینندگان