کد خبر: ۱۱۳۹۰۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۱ - ۱۵ شهريور ۱۳۹۶

گلایه افشانی از انتشار انتقاد به دستگاه های دولتی در رسانه های مجازی!

در حالی‌که رسانه‌ها تنها ابزار اعتراض اجتماعی به عملکرد منفی دستگاه ها و نهاد ها محسوب می‌شود. اما گویی همین روزنه کوچک هم برای برخی مسئولان دردآور شده و با نگاه امنیتی به مسائل بازتاب اعتراضات اجتماعی در فضای مجازی را تهدیدی برای خود خود می‌دانند.
گلایه افشانی از انتشار انتقاد به دستگاه های دولتی در فضای مجازی
به گزارش شیرازه؛ صبح امروز محمد علی افشانی، استاندار فارس در کنگره بین‌المللی انجمن رمز ایران گفت: دستاوردهای انقلاب صنعتی یک امر تحمیلی است و راه گریزی از آن وجود ندارد. از اصلی‌ترین دستاوردهای انقلاب صنعتی اینترنت و فضای مجازی است که وجوه مختلف زندگی جامعه و عرصه‌های علمی، فرهنگی و سیاسی کشور و جهان را در نوردیده است. به طوری که سرنوشت جامعه تا حدودی در این فضا رقم می‌خورد.

محمدعلی افشانی با نگاه سیاسی بر مسائل علمی، افزود: انسان‌ها دو گروه‌اند؛ گروه اول متفکرینی هستند که فرصت‌ها را پیش روی جامعه می‌گشایند اما گروه دوم فرصت طلبانی هستند که تلاش می‌کنند فرصت‌ها را مختل و همچون راه‌زنان و دزدان قدیم عمل می‌کنند. این بدترین و پلشت‌ترین نوع رفتاری است که برخی در جامعه به آن دامن می‌زنند. البته این مسئله صرفا در حوزه علم و فناوری خلاصه نمی‌شود بلکه در حوزه اجتماعی وضعیت به مراتب بدتر است. زیرا با از بین بردن اعتماد عمومی، سرمایه اجتماعی را نابود می‌کنند. 

افشانی ادامه داد: وقتی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به اعتماد عمومی خدشه وارد می‌کنند سرمایه اجتماعی حذف خواهد شد. عده‌ای خاص منافع عمومی جامعه را درک نکرده و با احساسات مردم تجارت می‌کنند. زیرا وقتی فردی به اداره یا سازمانی مراجعه و پاسخی دریافت نمی‌کند در کمترین زمان در فضای مجازی بازتاب داده می‌شود تا عملکرد آن ارگان تحت سوال قرار بگیرد و بدین وسیله با احساسات مردم بازی می‌کنند. متاسفانه مردم هم بدون تحقیق این اخبار را باور می‌کنند. علم ابزار را تولید می‌کند اما عده‌ای در نحوه بهره‌برداری از دستاوردهای علم سوء استفاده می‌کنند.

به گزارش شیرازه، برخی مسئولان از جمله جناب محمد علی افشانی با سال‌ها تکیه زدن بر کرسی مدیریت نه تنها هیچ‌گاه پاسخگو نبوده بلکه رسانه‌ای شدن اعتراضات را هم دستبرد به سرمایه اجتماعی می‌خوانند! در حالی‌که رسانه‌ها و فضای مجازی تنها ابزار اعتراض اجتماعی به عملکرد منفی دستگاه های مختلف محسوب می‌شود. اما گویی همین روزنه کوچک هم برای برخی مسئولان دردآور شده و با نگاه امنیتی به مسائل بازتاب اعتراضات اجتماعی در فضای مجازی را تهدیدی جهت منافع شخصی و جناحی خود می‌دانند و در همایش‌ و سخنرانی‌ها با نگاه سیاسی به دهکده جهانی و اطلاعاتی اعتراضات اجتماعی را سوء استفاده از علم و فناوری می‌دانند!

و حکایت زمانی تلخ‌تر می‌شود که مدیران دولت اعتدال نه تنها پاسخگوی مطالبات عمومی نیستند بلکه حتی با سایر مسئولان شهر هم همکاری ندارند. مثلا در سومین جلسه شورای حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس که در تاریخ 25 مرداد با حضور مقامات استان برگزار شد؛ محمدرضا هاجری، رئیس سابق کمیسیون فرهنگی شورای شهر با اعتراض به عملکرد منفی افشانی باب بازگویی درد‌های چندین ساله دل را گشود و گفت؛ از زمان مدیریت شما بر استان بنده بعنوان رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر چندین بار درخواست دیدار با وی و گفتگو در مورد مسائل شهری و همکاری بیشتر شورای شهر و استانداری را مطرح کردم و تا به امروز هیچ پاسخی از جانب شما و دفتر‌تان دریافت نکرده‌ام! وقتی اعضای شورای شهر اجازه دیدار با حضرتعالی را پیدا نمی‌کنند، تکلیف سایر مسئولان و مردم شهر روشن است!

و جالب اینکه افشانی هیچ پاسخی به اعتراض صورت گرفته نداشت. حال عجیب است که برخی مدیران دعواهای جناحی، تبلیغ در انتخابات با بودجه دولتی برای کاندیدای خاص و عدم پاسخگویی به مطالبات عمومی و اعتراضات مردم را موجب از بین رفتن سرمایه اجتماعی نمی‌دانند و تنها فضای مطالبه حق عموم جامعه را عامل از بین رفتن اعتماد اجتماعی می‌خوانند! در حالی‌که اکثریت جامعه ایران بدون واسطه در برخورد با مسائل اجتماعی و اقتصادی ناظر و شاهد عملکرد مدیران در دوره‌های مختلف هستند و بر همین اساس هم قضاوت خواهند کرد. از این رو بهتر است برخی مسئولان به جای فرافکنی و حاشیه‌سازی کمر همت بر خدمت به مردم بسته تا با عملکرد مثبت و نفوذ در دل توده‌ها نگران جایگاه خویش و اعتماد عمومی جامعه نسبت به خود نباشند.

گفتنی است، در دوران ریاست محمد علی افشانی بر کرسی مدیریت استان فارس بارها قشرهای مختلف مردم در اعتراض به مشکلات شهر، عدم پاسخگویی و عملکرد منفی وی مقابل ساختمان استانداری تجمع کردند اما جناب استاندار حتی یک‌بار هم برای شنیدن صدای اعتراض شهر در میان معترضین حاضر نشد! از این رو در هفته دولت که جناب استاندار بعنوان سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه در جمع مردم حاضر شده بود در میانه سخنان وی حوصله مستمعین سر و صبرشان طاق‌ شد و مانع از سخنان و آمارهای ضد و نقیض و پر اشکال وی شدند! زیرا مردمی که پاسخ مناسبی جهت اعتراضات خود دریافت نکنند در بزنگاه راه را بر فرصت‌طلبان سد و عرصه را تنگ خواهند کرد.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
بهروز
United States of America
چهارشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۶
0
برخی سخنان ایشان در تناقض آشکار با سخنان ایشان در روزخبرنگار است. شاید ما نمی دانیم، ممکن است «اشتباه ترجمه » باشد. به هرحال ایشان اگر نظری دارند، بفرمانید تا رسانه ها همان را درج کنند. در اینصورت دیگر نیازی به خبرنگار و تحلیل گر هم نداریم.