کد خبر: ۱۱۳۹۱۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۳ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۶
برای نخستین بار در کشور انجام شد

به‌کارگیری سامانه هوشمند تصاویر پزشکی در جراحی حین بیداری

در یک عمل جراحی مغز و اعصاب در بیمارستان نمازی شیراز ضایعه واقع در کورتکس حرکتی دختر دوازده ساله ای، با تکنیک جراحی حین بیـداری و با به کارگیری سامانه هوشمند مدیریت تصاویر پزشکی که برای نخستین بار در ایران مورد استفاده قرار گرفت، انجام پذیرفت.

به گزارش شیرازه، قائم مقام معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گفت: دانشگاه با توجه به برخورداری از اساتید با تجربه و توانمند در فارس، به ویژه در زمینه جراحی و خدمات درمان، از یک تا دو سال گذشته برای پیوند این توانمندی با با فناوری و تکنولوژی برنامه ریزی های جدی صورت گرفته که به تازگی، ثمربخش شد.

دکتر عبدالخالق کشاورزی افزود: این دستگاه جدید یکی از طرح هایی است که توانستیم با کمک شرکت های دانش بنیان، تکنولوژی و فناوری را به کمک اساتید آورده تا با رفع نیاز تماس اساتید با مانیتورها برای دیدن تصاویر، امکان سرعت بخشیدن به عمل جراحی و ارتقای کیفیت فراهم شود.

او ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی شیراز، در زمینه تله مدیسین و استفاده از تکنولوژی و فناوری در کنار درمان، مانند تله ویزیت، تله کانسالت، سیستم ریپورت تصاویر رادیولوژی از راه دور، برنامه های خوبی را در پیش گرفته است.

جراح مغز و اعصاب و فلوشیپ جراحی مغز و اعصاب کودکان در دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز گفت: دستگاه سامانه هوشمند مدیریت تصاویر پزشکی، با همکاری و ایده اساتید دانشگاه علوم پزشکی شیراز و با کمک دانشجویان نخبه دانشگاه شیراز، طراحی و ساخته شد.

دکتر محمدصادق مسعودی هدف از طراحی این دستگاه را کاهش طول اعمال جراحی و احتمال عفونت ها، به روز رسانی اعمال جراحی، عنوان کرد و افزود: با استفاده از این دستگاه، تماس مستقیم جراح با تصاویر و کامپیوتر، از راه دور بازبینی و مدیریت و تصویر آن قسمتی را که در حین عمل جراحی نیاز دارد، بدون تماس دست نمایان می شود.

بنابراین گزارش، همکاری بین رشته ای، امروزه راهگشای مسائل زیادی بوده وکلید گشوده شدن دروازه های پیشرفت خواهد بود که این موضوع در دانشگاه علوم پزشکی شیراز هم با جدیت پیگیری می شود.

در یک عمل جراحی مغز و اعصاب در بیمارستان نمازی، با به کارگیری جدیدترین تکنیک های پزشکی و مهندسی نرم افزاری، راهی نو فراروی عرصه پزشکی قرار گرفت.

در این عمل جراحی، ضایعه واقع در کورتکس حرکتی دختر دوازده ساله ای، با تکنیک جراحی حین بیـداری(Awake Surgery) همراه با به کارگیری سامانه هوشمند مدیریت تصاویر پزشکی که برای نخستین بار در ایران مورد استفاده قرار گرفت، انجام پذیرفت.

هدف از ابداع این سامانه، کاهش زمان عمل جراحی و حذف زمان استرلیزاسیون مجدد در حین عمل هایی است که جراح می بایست به طور مداوم و سریع با تصاویر پزشکی در ارتباط باشد.

این سامانه به صورت بومی و با توجه به نیازهای داخلی طراحی شده و امید است تا با استفاده از آن در عمل های مختلف در نسخه های بعدی آن بر اساس نوع عمل و نیاز جراح، به روزرسانی و شخصی سازی نرم افزاری شود.
نظرات بینندگان