کد خبر: ۱۱۳۹۱۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۱ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۶

انتقال آب به محل جوجه آوری فلامینگوها در دریاچه بختگان فارس

سرپرست حفاظت محیط زیست استان فارس از انتقال آب به مرکز جوجه آوری فلامینگو در دریاچه بختگان با ۲۵۰۰ متر لوله گذاری خبر داد.
انتقال آب به محل جوجه آوری فلامینگوها در دریاچه بختگان فارس
به گزارش شیرازه، سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس گفت: با توجه به خشک شدن دریاچه بختگان و به خطر افتادن جان جوجه های فلامینگو، با لوله گذاری به میزان 2 هزار و 500 متر و انتقال آب به محل جوجه آوری، شرایط برای مهاجرت آخرین بازمانده های فلامینگوها تسهیل شده است.

نبی الله مرادی اضافه کرد:ادارات محیط زیست شهرستان های استهبان، نی ریز، ماموران پارک بختگان، مردم بومی منطقه و کشاورزان استهبان و جمعی از تشکل های مردم نهاد،با لوله گذاری 2هزار و 500 متری ازچاه آب مزارع کشاورزی محمد آباد استهبان به نزدیکی محل جوجه آوری فلامینگوهای بختگان نسبت به تامین آب مورد نیاز زیستگاه جایگزین برای جوجه های فلامینگوباقی مانده اقدام شده است.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس افزود: در پی بارش های سال گذشته در این منطقه،تعداد قابل ملاحظه ای از فلامینگوها تخم گذاری و جوجه آوری کردند و با آغاز فصل گرما وخشک شدن تالاب،فلامینگوهای نابالغ که قادر به پرواز نبودند در نمکزار بختگان اسیر شدند.

این مقام مسئول ادامه داد: در اقدامات اولیه با کمک اهالی روستای بسترم با کندن و حفر کانال در تالاب ،برکه هایی در محل تجمع فلامینگوها ساخته شدو فرصتی که از طبیعت برای رشد و نمو جوجه فلامینگوها گرفته شده بود بهسازی شد و تعداد بسیار زیادی نیز مراحل رشد را طی و منطقه را ترک کردند.

مرادی اضافه کرد: باقیمانده جوجه ها که نسبت به جمعیت اولیه زیاد هم نبودند،در منطقه باقی ماندند و به لحاظ غلظت زیاد نمک در آب کانال های حفر شده با مشکل مواجه شدند و حتی به مزارع و روستاهای اطراف تالاب نیز پناه می بردند لذا تصمیم بر آن شد که برای کمک به این جوجه ها با لوله گذاری و انتقال آب زیستگاه مصنوعی برای فلامینگوها ساخته شود.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس از اهالی روستای بسترم، کشاورزان مزارع محمد آباد استهبان و سازمان های مردم نهاد که در انجام این عمل انسانی با محیط زیست همکاری کردند تشکر کرد.

دریاچه بَختِگان که در شهرستان نی ریز فارس و در فاصله 250 کیلومتری جنوب شرق شیراز واقع شده، در سالهای کم باران کاملاً خشک می شود .این دریاچه در سال‌های پر باران به دریاچه طشک می‌پیوندد و طشک و بختگان را می‌سازد، بختگان هنگام پر آبی زیستگاه زمستانه پرندگانی است که از روسیه و دشت‌های سیبری به ایران مهاجرت می‌کردند.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
United States of America
پنجشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۶
0
خبر بسیار خوشحال کننده ای بود انشالله که خداوند پاداش عمل خیر انان رو بدهد