کد خبر: ۱۱۳۹۳۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۰ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۶

در تماس تلفنی ترامپ و امیر قطر چه گذشت؟

وزارت خارجه قطر اعلام کرد که امیر این کشور و رئیس‌جمهور آمریکا تلفنی گفت‌وگو کردند.
در تماس تلفنی ترامپ و امیر قطر چه گذشت؟
به گزارش شیرازه، محمد بن عبد الرحمن آل ثانی وزیر خارجه قطر از تماس تلفنی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر خبر داد.

وی افزود: ترامپ در تماس با امیر قطر، ضمن مطلع ساختن وی از نتایج نشست خود با امیر کویت، بر پایبندی واشنگتن به پایان دادن به بحران قطر تاکید کرد.

وزیر خارجه قطر با مثبت تلقی کردن تماس تلفنی رئیس‌جمهور آمریکا با امیر قطر گفت: ترامپ در این تماس بر اهمیت پایان دادن به اختلافات و بازگشت طرف‌ها به میز مذاکره تاکید کرده است.

آل ثانی در ادامه ضمن قدردانی از تلاش‌های میانجیگرانه امیر قطر گفت: خواسته‌های سیزده گانه کشورهای محاصره کننده، ضربه به حاکمیت قطر است.

وی با بیان "اقدامات تحمیلی علیه قطر باید پایان یابد"، گفت: باید تلاش‌هایی برای ایجاد سازوکارهایی با هدف گفتگو صورت گیرد.

وزیر خارجه قطر همچنین گفت: ما متاسفیم که گزینه نظامی مطرح است.

بر اساس این گزارش، امیر قطر در این تماس، ضمن قدردانی از تلاش‌های امیر کویت برای حل اختلافات، از مواضع ترامپ استقبال کرد.

وی همچنین بر مواضع ثابت کشورش برای حل اختلافات از طریق گفتگوی سازنده که به حاکمیت کشورها لطمه نزند تاکید کرد.

 ترامپ روز پنجشنبه 16 شهریور میزبان امیر کویت و برخی وزرای این کشور در کاخ سفید بود.

وی در نشست خبری مشترک خود با امیر کویت درباره اختلاف بین کشورهای عربی و قطر گفت: من هر کمکی که بتوانم انجام می دهم، تا مشکل حل شود.

ترامپ گفت: پیشتر به پادشاه عربستان هم گفتم، اگر بتوانم به عنوان یک میانجی بین قطر و عربستان کاری بکنم، خوشحال می شوم. الان کویت در حال میانجیگری است و اگر نتوانست، من همینجا در کاخ سفید مسئله را حل می‌کنم.

چهار کشور عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر از سه ماه پیش ارتباط خود را با قطر قطع کردند و خواسته هایی مطرح کردند، از جمله قطع ارتباط با ایران و قطع کمک به گروههای که به اعتقاد این کشورها تروریستی هستند. قطر این خواسته ها را رد کرده است. کویت از زمان این اختلافات، نقش میانجی بین دو طرف را دارد.
منبع: تسنیم
نظرات بینندگان