کد خبر: ۱۱۴۰۱۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۸ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۶

وام اشتغالزایی روستایی را از کدام بانک‌ها بگیریم؟

رضوی گفت: براساس قانون بانک های کشاورزی، توسعه تعاون و پست بانک و صندوق های کار آفرین امید و کشاورزی یک و نیم میلیارد دلار با سود صفر درصد دریافت و برابر آن ازمنابع خود به این قانون اختصاص می دهند.
به گزارش شیرازه، ابوالفضل رضوی در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: لایحه این قانون با قید دو فوریت در آبان 95  به مجلس ارائه شد و مجلس شورای اسلامی با حذف یک فوریت آن در مرداد امسال این قانون را به تصویب  رساند.

وی گفت: آیین نامه اجرای این قانون امروز (دوشنبه )  نهایی می شود اگر چه در قانون دو ماه برای  تهیه آیین نامه به دولت فرصت داده شده است.

او اضافه کرد: با تصویب آیین نامه قانون برداشت یک و نیم میلیارد دلار از صندوق  توسعه ملی برای بهبود  کسب و کار و ایجاد اشتغال در مناطق روستایی، عشایری و شهرهای زیر 10 هزار نفر در دولت این قانون از ابتدای مهر اجرایی می شود و همه مناطق کشور آماده اجرای آن هستند.

رضوی گفت: براساس قانون بانک های کشاورزی، توسعه تعاون و پست بانک و صندوق های کار آفرین امید و کشاورزی یک و نیم میلیارد دلار با سود صفر درصد دریافت و برابر  آن ازمنابع خود به این قانون اختصاص می دهند که میانگین سود تسهیلات آن شش درصد است.

وی افزود: این تسهیلات به اشخاص حقیقی و حقوقی مشخص شده در  قانون اختصاص می یابد.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری گفت: براساس برنامه ششم سالانه باید 384 هزار شغل پایدار در روستاها ایجاد شود بنابراین 11 هزار میلیارد تومان بر اساس  قانون برداشت یک و نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه  ملی برای بهبود کسب و کار و ایجاد اشتغال  در مناطق روستایی، عشایری و شهرهای  زیر 10 هزار نفر باید در یک سال هزینه شود.

وی گفت: سال گذشته 160 هزار  شغل پایدار در روستاها ایجاد کردیم و امسال نیز 280 تا 300 هزار شغل پایدار ایجاد خواهیم کرد.رضوی اضافه کرد: برای ایجاد این تعداد شغل  بر اساس قانون برنامه ششم توسعه سالانه 11 هزار میلیارد تومان منابع نیاز داریم.

وی افزود:  50  درصد این منابع باید براساس میزان جمعیت روستایی، نرخ بیکاری و در آمد سرانه استان هزینه شود.او تصریح کرد: اکنون درآمد روستاییان  استان سیستان و بلوچستان کمترین درآمد روستاییان کل  کشور است.وی گفت: اولویت ما برای اجرای قانون بهبود فضای کسب و کار و ایجاد اشتغال درمناطق  روستایی استانهای خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان و چهارمحال بختیاری است.

معاون  توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری افزود: براساس این قانون، معادن درجه یک ، دو و سه که در حوزه روستاها بدون مالکیت هستند به روستاییان واگذار می شود.وی افزود: از جمله  زمینه های بهبود فضای  کسب و کار در مناطق روستایی  موضوع پوشاک است زیرا سالانه حدود 12 هزارمیلیارد تومان پوشاک به طور رسمی و غیر رسمی  وارد کشور می شود در حالی که امکان تولید آن در داخل وجود دارد .

رضوی اضافه کرد: گردش مالی سنگ های  زینتی در دنیا  سالانه یک هزار میلیارد دلار است و ایران یک چهارم  معادن سنگ های  زینتی و قیمتی را در اختیار دارد و پنجمین کشور مصرف کننده این سنگ هاست.رضوی گفت: در این زمینه نیز  می توان در مناطق روستایی  و عشایری سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال  کرد .

وی افزود:  در اجرای قانون بهبود فضای کسب و کار و ایجاد اشتغال در مناطق روستایی عجله نمی کنیم اما باید سرعت داشته باشد.رضوی گفت: معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری و سازمان برنامه و بودجه هر شش ماه یک بار از  اجرای این قانون گزارش می دهند و ناظر بر اجرای  آن هستند.

منبع: تسنیم
نظرات بینندگان