کد خبر: ۱۱۴۰۲۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۲ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۶

فارس میزبان همایش ملی بحران آب/متوسط روان آب‌های کشور از 104 میلیارد مترمکعب به 88 میلیارد مترمکعب کاهش‌یافت

معاون قضایی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس گفت: همایش ملی بحران آب در مهرماه سال جاری در شیراز برگزار می‌شود.
فارس میزبان همایش ملی بحران آب/متوسط روان آب‌های کشور از 104 میلیارد مترمکعب به 88 میلیارد مترمکعب کاهش‌یافته
به گزارش شیرازه، احمد رحمانیان معاون قضایی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس با بیان اینکه آب مایه حیات و سرمایه ملی است و با هیچ‌چیز جایگزین نمی‌شود اظهار کرد: همایش ملی بحران آب با موضوع جرائم و آسیبها، از علت شناسی تا پیشگیری به همت معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس و شرکت آب منطقه‌ای فارس و با همکاری دستگاه های مربوط به این حوزه در مهرماه سال جاری در شیراز برگزار می‌شود.

این مقام مسئول افزود: افزایش جمعیت، عدم توزیع یکنواخت و ریزشهای جوی در مناطق مختلف کشور و جهان، توسعه شهرنشینی و افزایش سرانه مصرف بیرویه آب، عدم استفاده از منابع تجدید پذیر، عدم ارائه الگوی کشت مناسب، وجود تعداد چاههای غیرمجاز، عدم نظارت بر برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی، عدم فرهنگ استفاده مناسب از آب، تغییرات جوی و اقلیمی، برداشت بی‌رویه از منابع و سفره‌های زیرزمینی سبب بروز بحران کم‌آبی و پدیده خشکسالی و مهاجرت روستائیان به شهر و سکونت آنان در مناطق حاشیه‌ای و ایجاد حاشیه‌نشینی و در نتیجه بروز آسیب‌های ناشی از حاشیه‌نشینی شده است.

وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین معضلات و چالش‌های بین‌المللی موضوع آب است تصریح کرد: اما این مسئله در مناطق خشک و نیمه‌خشک مانند کشور ما اهمیت بیشتری دارد. متوسط بارندگی دراز مدت از 254 میلی‌متر به حدود 240 میلی‌متر در سال کاهش‌یافته است که معادل یک‌سوم متوسط بارندگی جهان و کمتر از نصف بارندگی قاره آسیا است میزان نزولات جوی در ایران حدود 405 میلیارد مترمکعب در سال تخمین زده شده که از این میزان حدود 280 میلیارد مترمکعب به‌طور مستقیم در نتیجه تبخیر از دسترس خارج شده و کمتر از 120 میلیارد مترمکعب باقی مانده ذخیره آب کشور را تشکیل می‌دهد. متوسط روان آب‌های کشور از 104 میلیارد مترمکعب به 88 میلیارد مترمکعب کاهش‌یافته است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس گفت: کشور ما از لحاظ حجم آب تجدید شونده در مرحله بحران در دنیا قرار دارد و بیشتر آبخوان‌های کشور سالانه با میانگین کسری حجم مخزن 518 میلیارد مترمکعب مواجه هستند. عمر آبخوان‌ها کوتاه شده و در صورت تداوم بهره‌برداری بی‌رویه زندگی در این مناطق غیرممکن می‌شود.

دبیر شورای پیشگیری از وقوع جرم استان فارس با اشاره به شرایط وخیم استان فارس بعد از گذشت یک دهه خشکسالی در استان فارس بیان کرد: ایجاد چاله‌های عمیق، فرونشست زمین در برخی از مناطق از جمله عوامل برداشت بی‌رویه از سفره‌های زیرزمینی در استان فارس سبب شده ین استان رتبه اول کاهش آب تجدید پذیر کشور را به دست آورد. اگر علل بحران کمبود آب بررسی دقیق و کارشناسی صورت نگیرد و راهکارهای پیشگیرانه برای آن اتخاذ نشود در آینده نزدیک شاهد تخلیه برخی از مناطق و کوچ و مهاجرت ساکنان فاقد آب به سایر مناطق، توسعه حاشیه‌نشینی و افزایش آسیب‌ها و جرائم ناشی از این موضوع در کنار آن دعوی و اختلافات کشاورزان بر روی موضوع آب خواهیم بود.

 قاضی رحمانیان افزود: معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس با توجه به اهمیت موضوع با همکاری سازمان آب منطقه‌ای فارس و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط همایش ملی بحران آب را در اواخر مهرماه سال جاری برگزار می‌کند و از اساتید دانشگاه، پژوهشگران، محققان، کارشناسان علاقه‌مند به موضوع آب تقاضا می‌شود به‌منظور افزایش غنای همایش مذکور مقالات، دیدگاه‌ها، تجارب، پژوهش و تحقیقات کاربردی خود را با موضوعات انواع جرائم حوزه آب، علت شناسی علمی و عملی تخلفات حوزه آب، آسیبها و پیامدهای تخلفات حوزه آب، روش های پیشگیری از جرائم و آسیبهای حوزه آب، نقش طرح احیا و تعادل بخشی در کاهش بحران آب، آسیب شناسی قوانین حوزه آب،رویکرد اصلاح قوانین و ایجاد وحدت رویه قضایی و اجرایی در زمینه مقابله با برداشت غیرمجاز آبهای زیرزمینی، راهکارهای جلب مشارکت مردم در مقابله با بحران آب، عوامل هیدروژئولوژی، هیدرولیک و زیست محیطی بحران آب به دبیرخانه همایش ارسال نمایند.

نشانی پست الکترونیک برای ارسال مقالات Fars@scpd.ir و نشانی دبیرخانه همایش، شیراز بلوار زند خیابان هفت‌تیر (بیست‌متری سینما سعدی) خیابان هدایت غربی نبش کوچه 10 ساختمان معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس طبقه سوم (کد پستی 7134737497) می باشد. همچنین علاقه مندان می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص با شماره 07132346302 تماس حاصل فرمایند.

فارس میزبان همایش ملی بحران آب/متوسط روان آب‌های کشور از 104 میلیارد مترمکعب به 88 میلیارد مترمکعب کاهش‌یافته
نظرات بینندگان