کد خبر: ۱۱۴۰۳۱
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۲ - ۲۱ شهريور ۱۳۹۶
از جولان بی‌رحمانه کالاهای خارجی تا غرق شدن بازار داخلی؛

برنج در صدر جدول عمده‌ترین کالای وارداتی کشور / واردات سه هزار کیلو نان سوخاری و 33 تن سنگ‌پا / کاهش 14 درصدی صادرات غیرنفتی در سه ماهه نخست سال

این روزها واردات کالاهای مصرفی روی سنگ‌پای قزوین را هم سفید کرده و ماجرای واردات کالاهای مصرفی و پیشی گرفتن آن از کالاهای سرمایه‌ای دنباله بلند و درازی دارد.
برنج در صدر جدول عمده‌ترین کالای وارداتی کشور / واردات سه هزار کیلو نان سوخاری و 33 تن سنگ‌پا / کاهش 14 درصدی صادرات غیرنفتی در سه ماهه نخست سال / واردات 23 هزار تن نخ و تعطیلی کارخانه مشهد نخ

به گزارش شیرازه؛ رهبر انقلاب در اولین روز سال درد دل تولیدکنندگان را بازگو و با تذکر به دولت خواستار جلوگیری از واردات کالاهای دارای مشابه داخلی شدند. حال با گذشت چند ماه در حالی‌که این روزها از صدر تا ذیل دولت از رئیس جمهور گرفته تا کارکنان ادارات، از تولید داخلی و ایجاد اشتغال دم می‌زنند اما کالاهای خارجی بازار را به تصرف خود درآورده و چون میهمانی ناخوانده روزگار را بر صاحب خانه تلخ و گزند کرده است. در این میان هر چه از لطف بی‌پایان دولت به واردات و واردکنندگان سخن گفته شود باز هم کم است اما با تکیه بر آمار گمرک به راحتی می‌توان اظهارات شعاری مدیرانی که هر روز از اقتصاد مقاومتی و تولید داخلی دم می‌زنند، متوجه شد.

واردات 220 تن سیگار و 793 تن توتون و تنباکو

آمار مقدماتی گمرک جمهوری اسلامی ایران از واردات چهار ماهه نخست سال جاری نشان می‌دهد که در این مدت 220 تن سیگار حاوی توتون به ارزش 841 هزار دلار از امارات متحده عربی به ایران وارد شده است. همچنین در این مدت 793 تن توتون و تنباکو به ایران وارد شده که ارزش این محموله‌های وارداتی نیز به پنج میلیون و 456 هزار دلار می‌رسد. لازم به ذکر است واردات سیگار حاوی توتون در حالی کماکان به کشور انجام می‌شود که بر اساس برنامه‌ پنجم توسعه؛ دولت موظف شده است تا پایان برنامه پنجم واردات سیگار را به صفر برساند.

واردات 602 میلیون و 500 هزار دلار برنج به کشور

طبق آمار گمرک طی چهار‌ ماهه امسال بالغ بر 644 هزار و 800 تن برنج با ارزشی بالغ بر 602 میلیون و 500 هزار دلار وارد شده است که این حجم 5/71 ‌درصد از وزن واردات و 3.81 درصد از ارزش آن را در بر می‌گیرد. لازم به ذکر است پیش تر برنج در رده ششم عمده‌ترین کالاهای وارداتی قرار داشت که در سال 96 با افزایش شدید واردات در رده اول قرار گرفته است.

1500 میلیارد تومان کفش به کشور وارد می شود

روزگاری ایرانیان صادرکننده کفش به کشور های مختلف بودند. اما امروزه آمارها نشان می دهد 1500 میلیارد تومان کفش به کشور وارد می شود که فقط حدود 2 درصد آن از مجاری قانونی است و مابقی از طریق قاچاق وارد کشور می شود. حال با احتساب میانگین 40 میلیون تومان برای ایجاد هر شغل پایدار (بر اساس مصاحبه مسوولان)، نخریدن کفشه‌های قاچاق و وارداتی می تواند 30 هزار کارگر این صنعت را به کار برگرداند.

واردات سه هزار کیلو نان سوخاری و 33 تن سنگ‌پا

این روزها واردات کالاهای مصرفی روی سنگ‌پای قزوین را هم سفید کرده و ماجرای واردات کالاهای مصرفی و پیشی گرفتن آن از کالاهای سرمایه‌ای دنباله دور و درازی دارد و در لیست چند کالای خاص محدود نمی‌شود‌. واردات بیش از 17 میلیارد تومانی کره بسته‌بندی شده، سه هزار کیلو نان سوخاری و 33 تن سنگ‌پا از جمله لیست بالا و بلند واردات کالاهای غیرضروری است. کالاهایی که در داخل با بهترین کیفیت و قیمت تولید می‌شود اما با این حجم واردات روزگار تولیدکنندگان تیره و تار شده است.


واردات 23 هزار تن نخ و تعطیلی کارخانه مشهد نخ

در حال حاضر واردات نخ از هزار تن به 23 هزار تن رسیده و همچنان هم روند صعودی دارد. به گفته عضو هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران؛ با تعطیلی کارخانه مشهد نخ، سهم 47 تنی تولید نخ به رقیبان واگذار شده است اما این رقیبان هیچ‌ یک تولیدکننده نبوده بلکه واردکننده هستند.


گفتنی است، کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای بعنوان مواد اولیه برای کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در 90 روز نخست امسال صادرات غیرنفتی با 14 درصد کاهش همراه بوده است که این امر به نوبه خود زنگ خطری برای صادرات محسوب می‌شود و به هیچ وجه مطلوب نیست.

به گزارش شیرازه؛ متوسط نرخ حقوق ورودی جهت واردات کالا به کشور از 11.5 درصد در سال 90 به کمتر از 9.5 درصد در سال 95 کاهش یافته است. همچنین تعرفه‌های کالاهای وارداتی با کاهش قابل توجهی همراه بوده است. به طوری که حداکثر نرخ تعرفه دریافتی واردات کالا از 120 درصد در سال 90 به 55 درصد در سال 95 تقلیل یافته که این مسئله نشان دهنده واردات بیشتر با عوارض پرداختی کمتر و تسهیل در امر واردات است.

نظرات بینندگان