کد خبر: ۱۱۴۰۳۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۳ - ۲۱ شهريور ۱۳۹۶
مدیركل راهداري و حمل و نقل جاده اي فارس:

اعمال شديدترين نظارت‌ها بر ناوگان مسافربری جاده‌ای/ مردم تخلفات رانندگان را به سامانه 110120 اطلاع دهند

مدیركل راهداري و حمل و نقل جاده اي فارس گفت: تحليل اطلاعات سامانه سپهتن مي تواند در كنترل بيشتر رانندگان و افزايش ايمني ناوگان اتوبوسي نقش بسزايي را داشته باشد.

به گزارش شیرازه، سياهپور گفت: ميزان بالاي تصادفات و تلفات جاده اي در كشور و به‌ويژه استان فارس و همچنين نقش انسان به عنوان عامل اصلي تصادفات مدت ها است مورد توجه قرار گرفته و راهكارهايي براي كاهش تخلفات نيز پيش‌بيني شده كه در بخش حمل و نقل جاده‌اي مسافر، سامانه سپهتن جهت كاهش خطاها و تخلفات رانندگان بر روي ناوگان مسافربري نصب گرديده است.

او گفت: «سامانه پیمایش هوشمند تردد ناوگان» يا به اختصار «سپهتن» بر روي ناوگان حمل و نقل جاده اي مسافر نصب مي گردد و اطلاعات لازم را بصورت لحظه اي در اختيار پليس راه قرار مي دهد.

مديركل راهداري و حمل و نقل جاده اي فارس افزود: از جمله ويژگي هاي سامانه سپهتن مي توان به كنترل و نظارت تصويري لحظه اي بر راننده، مسير حركت راننده، محل هاي توقف و ميزان توقف، سرعت لحظه اي و متوسط دستگاه، اطلاع رساني فوري در صورت بروز تصادف، عدم نياز به پياده شدن در پليس راه ها براي مهر دفترچه رانندگان، ارسال و دريافت پيام كوتاه و بهره برداري هاي مفيد ديگر اشاره كرد.

او خاطرنشان ساخت: با كنترل لحظه اي و دقيقي كه به كمك سامانه سپهتن امكان پذير شده، مي توان بسياري از تخلفات راننده را كاهش داد؛ به طور مثال اگر ناوگان مسافربري قصد حمل كالاي قاچاق در مسير داشته باشد، بر اساس محل و ميزان توقف هماهنگ نشده مي توان برخورد لازم را اعمال و از اين موارد جلوگيري نمود.

سياهپور اظهار کرد: اين سامانه ويژگي هاي مفيد فني بسياري نيز دارد بطور مثال با ميزان پيمايش و توقف هاي روشن بودن خودرو مي تواند زمان تعويض روغن و لاستيك اتوبوس و يا ميزان فاصله زماني و مكاني از مبدأ و مقصد را در اختيار شركت و پليس راه قرار دهد.

مديركل راهداري و حمل و نقل جاده اي استان فارس گفت: در سامانه سپهتن پيش بيني هاي لازم جهت رفاه رانندگان، مسافرين و شركتها بدون انجام تخلف صورت گرفته تا بهانه اي براي رانندگان و شركت ها باقي نمانده و امنيت خودرو و مسافرين ارتقاء پيدا كند كه به صورت نمونه مي توان تعويض راننده ضمن سفر را عنوان كرد؛ در اين حالت با توجه به محدوديت هاي ميزان ساعت رانندگي، راننده نخست از سامانه سپهتن خارج شده و راننده جديد با وارد كردن كارت خود مي تواند به سفر خود ادامه دهد و در كمتر از يك دقيقه بدون هيچ مشكلي راننده در حال رانندگي در سامانه تعويض مي شود و با اين كار راننده نمي تواند تخلفات خود را نپذيرد يا راننده ديگري را مقصر بداند.

او تصريح كرد: استان فارس داراي 4200 ناوگان اتوبوسي ، 121شركت مسافربري و 6هزار و 850 راننده حرفه اي است و سامانه سپهتن در بخش غالب ناوگان نصب گرديده و برخي پليس راه ها كه داراي مشكلاتي در زيرساخت هاي مخابراتي هستند به زودي امكان دسترسي لحظه اي به اطلاعات سامانه را به دست مي آورند و توقف در پليس راه ها فقط در صورت دريافت شكايت از راننده و يا بروز تخلف صورت خواهد گرفت.

اين مقام مسوول تأكيد كرد: مسافرين مي توانند تخلفات راننده را با ارسال پيامك به سامانه 110120 به پليس راه و سامانه 3000143 به راهداري و حمل و نقل جاده اي اطلاع دهند و در اولين پليس راه اتوبوس و وسيله نقليه مسافربري متوقف و با راننده برخورد خواهد شد. نحوه استفاده از سامانه پيامكي بر روي تمامي ناوگان مسافربري نصب گرديده است.

همزمان با سراسر كشور طي نشستي با حضور مديران عامل و كارشناسان شركت هاي مسافربري نحوه برداشت و تحليل اطلاعات سامانه سپهتن به بخش حمل و نقل جاده اي مسافر آموزش و برداشت اطلاعات سامانه سپهتن توسط شركت ها نيز آغاز شده كه مي تواند در كنترل بيشتر رانندگان و افزايش ايمني ناوگان اتوبوسي نقش بسزايي را داشته باشد.


نظرات بینندگان